PDA

View Full Version : Dilemma



Mike McCready
8 augustus 2004, 16:28
Welke keus moet ik maken:

Traynor YCV40 / 1x12"
Traynor YCV40 / 2x10"
Traynor YCV80 / 2x12"
Traynor YCV80 / 4x10"

Ik zat zelf aan de laatste te denken, maar misschien is 80 Watt wel een beetje teveel? Wij spelen voornamelijk in kroegen/zalen voor een paar honderd man. Af en toe buiten op festivalletjes. Om echt mooi geluid uit de buizen te krijgen, moet het volume lekker hard staan, toch? Ik ben bang dat ik met die 80 Watt met het volume op een kwart al genoeg volume heb en dus niet de optimale buizensound bereik.

Aan de andere kant is die 80 Watter maar 100 euro duurder en ik heb gelezen dat je er 2 buizen uit kunt halen (de versterker trekt dit gewoon, tip van yorkville zelf) om naar 40 Watt te gaan... heb ik meteen reservebuizen :)

Die 2x10" heb ik ook nog nergens gezien trouwens dus als het een 40 Watter zou worden, dan wordt het waarschijnlijk de 1x12". Ik heb alleen een beetje het idee dat dat te weinig is. Eén speakertje. Ik heb er het liefst 2 (of meer) voor het idee :) Of kraam ik nu complete onzin uit?

Mark S
8 augustus 2004, 16:54
Als 'spatjeclean' tot op hoge volumes belangrijk voor je is moet je de 80 watter nemen anders is de 40 watter meer dan genoeg. Om een 80 Watter lekker te laten klinken dan sta je ongeveer op Ahoyhal volume :lol:

Mike McCready
8 augustus 2004, 22:22
Niemand met een mening/tips over het wattage van een buizenbak?

Negative K3 fan
8 augustus 2004, 22:53
vermogen zegt niet zoveel, het is alleen of je headroom wil hebben of niet... als je bij buizen het volume openschroeft gaat de boel vervormen, als je wilt dat hij op hoge volumes nog helemaal zonder vervorming bezig is, moet je de 80 nemen, zelf zou ik voor de 40 watt gaan, want dat is al best hard en jdan heb je al betere toon op lagere volumes. 112 of 210 zou ik in een winkel ofzo testen wat het beste gaat met die betreffende amp.

Mike McCready
8 augustus 2004, 23:00
Ik dacht dat buizenversterkers juist het mooist klinken als het volume ver open staat...
Wat bedoel je dan precies met vervormen?

Negative K3 fan
8 augustus 2004, 23:16
Ik dacht dat buizenversterkers juist het mooist klinken als het volume ver open staat...
Wat bedoel je dan precies met vervormen?

niet als het volume ver open staat, maar als het wat verder open staan, iedere amp heeft kwa volume wel een soort sweet spot IMO.

en vervormen bedoel ik overdrive/distortion/scheur/opbreken/clippen

Mike McCready
8 augustus 2004, 23:20
Waar ligt die sweet spot bij buizenamps? Op 50% ofzo?
Hoe hard gaat dat dan bij een 80 watter? In een repetitieruimte bijvoorbeeld of op het podium?

Negative K3 fan
8 augustus 2004, 23:30
Waar ligt die sweet spot bij buizenamps? Op 50% ofzo?
Verschilt per amp en bij wat je denkt, EVH vond dat de sweetspot van zn plexis op het punt lag met alle knoppen op tien, mijn 5150 heeft imo de sweetspot op 40 a 50 procent.


Hoe hard gaat dat dan bij een 80 watter? In een repetitieruimte bijvoorbeeld of op het podium?

hard is altijd relatief, een 40 watter op 10 gaat net zo hard als een 80 watter op 9 en zowel 40 als 80 watt is meer dan voldoende voor een band situatie en optredens met PA (bij optredens maakt de spreiding van de speakerkasten ook erg veel uit), behalve als je veel headroom wilt.

Mike McCready
8 augustus 2004, 23:37
Ja, ik was bang dat die 80 watt misschien teveel zou zijn, maar ik denk dat ik uiteindelijk toch maar voor de 80 watter ga...
Wat bedoel je trouwens met headroom? Ik ben een beetje een leek :)
Maakt het voor het uitversterken naar de PA nog uit of er 1 speaker inzit of 4? Stereo heb ik niet nodig (heb geen chorus ofzo) dus is 1 microfoon voor de combo dan genoeg om het uit te versterken of moeten er dan meerdere mics worden geplaatst?

Negative K3 fan
8 augustus 2004, 23:47
Ja, ik was bang dat die 80 watt misschien teveel zou zijn, maar ik denk dat ik uiteindelijk toch maar voor de 80 watter ga...
Ik denk ook dat het te hard is...


Wat bedoel je trouwens met headroom? Ik ben een beetje een leek :)
heb ik in mn eerste bod uitgelegd


Maakt het voor het uitversterken naar de PA nog uit of er 1 speaker inzit of 4? Stereo heb ik niet nodig (heb geen chorus ofzo) dus is 1 microfoon voor de combo dan genoeg om het uit te versterken of moeten er dan meerdere mics worden geplaatst?

voor uitversterken is 1 mic en 1 speaker genoeg, 2 speakers maken van een mono versterker nog geen stereo.

marc_o
9 augustus 2004, 13:39
Allee, koop nou maar gewoon de versterker die je lekker vindt klinken, er is hier echt niemand die zich druk maakt om "sweet spots" buizenuittrekkerij en meer van die zaken.
Realiteit is dat wanner je optreedt, een versterker van 80 watt ook prima klinkt, en het is ook een verschil per merk wat er zacht al goed of minder klinkt.

@NegK3: Je hebt voor een deel gelijk, maar deze jongeman heeft zo weinig ervaring dat het meeste van jouw info hem alleen maar zal verwarren.

Belangrijker is dat je de speakerconfiguratie neemt die bij je past, niet iedereen is gecharmeerd van 10 inch speakers.

Mike McCready
9 augustus 2004, 13:59
Allee, koop nou maar gewoon de versterker die je lekker vindt klinken, er is hier echt niemand die zich druk maakt om "sweet spots" buizenuittrekkerij en meer van die zaken.
Realiteit is dat wanner je optreedt, een versterker van 80 watt ook prima klinkt, en het is ook een verschil per merk wat er zacht al goed of minder klinkt.

@NegK3: Je hebt voor een deel gelijk, maar deze jongeman heeft zo weinig ervaring dat het meeste van jouw info hem alleen maar zal verwarren.

Belangrijker is dat je de speakerconfiguratie neemt die bij je past, niet iedereen is gecharmeerd van 10 inch speakers.

Ik wil alleen weten of ik de rest van de band niet het podium afblaas. Speel al ruim 10 jaar gitaar en heb me altijd meer bezig gehouden met het spel zelf dan met de apparatuur en instrumenten.
Wilde een beetje een indicatie krijgen van mensen die met "over"vermogen spelen. Of het geluid een beetje mooi blijft staan in de mix enzo...
Grappig dat je meteen over "jongeman" begint alsof ik een kereltje van 13 ben die net komt kijken... :-?

Raffel
9 augustus 2004, 14:59
geen rack of buizen wil nou eenmaal zeggen dat je net uit de wieg komt :D

Mike McCready
9 augustus 2004, 15:08
Nou, als ik sommige gitaristen hoor spelen met de duurste apparatuur die er is, luister ik toch altijd graag naar mezelf op mijn Valvestate :)

Mitch
9 augustus 2004, 18:56
Gitaristen luisteren altijd graag naar zichzelf dus dat telt niet :wink:

marc_o
10 augustus 2004, 15:50
Ik wil alleen weten of ik de rest van de band niet het podium afblaas. Speel al ruim 10 jaar gitaar en heb me altijd meer bezig gehouden met het spel zelf dan met de apparatuur en instrumenten.
Wilde een beetje een indicatie krijgen van mensen die met "over"vermogen spelen. Of het geluid een beetje mooi blijft staan in de mix enzo...
Grappig dat je meteen over "jongeman" begint alsof ik een kereltje van 13 ben die net komt kijken... :-?

Als je jonger bent dan 35 ben je per definitie een jonge man.
Bedoelde het niet rot hoor, je kwam alleen zo bleu over.
Maar goed, 80 watt is echt niets bijzonders, en er zit nu eenmaal een volumeknop op. Heb honderden optredens gedaan met zowel een Engl Savagestack van 120 watt buizen of een Rocktron eindtrap van 300 watt (transistor), tot een Peavey combootje van 60 watt en vanalles daartussen. Qua volume maakt het allemaal niet veel uit, alleen de cleane headroom gaat dan tellen, maar dan nog, ga maar voor een cleane Fender versterker staan van een watt of 40......succes met je oren!
Als er een 80 watt 2 keer 12 versie is van jouw type versterker, zou ik die kopen. Als het teveel is, trek je inderdaad die buizen eruit, dan heb je alsnog 40. Koop je te licht.....kun je er geen buizen bijstoppen.
Maar belangrijker....klinkt het een beetje?

Thom TK
10 augustus 2004, 16:40
Iedereen hier heeft het wel over volume, maar er is 1 ding wat ik dus niet snap:
Als ik na een optreden ga in een cafe, dan zie ik wel eens gitaristen staan met een 100 watt halfstack.
Hoezo is 80 watt dan te veel?

Ik ga (voorlopig) alleen kleine optredens doen, en ik ga een Powerball kopen: ik neem dan toch niet aan dat deze vertserker te hard gaat voor kleine optredens?

Mike McCready
10 augustus 2004, 18:50
Iedereen hier heeft het wel over volume, maar er is 1 ding wat ik dus niet snap:
Als ik na een optreden ga in een cafe, dan zie ik wel eens gitaristen staan met een 100 watt halfstack.
Hoezo is 80 watt dan te veel?


Het gaat in dit geval wel om een buizenversterker...

marc_o
10 augustus 2004, 18:53
Toch moet je je daar niet druk om maken. Zelfs een Diezel herbert, met z'n 180 watt buizen klinkt prima in een kroeg hoor.

ieme
10 augustus 2004, 19:22
30 watt vox is ook ERG luid

marc_o
10 augustus 2004, 20:48
absoluut, watts zeggen nu eenmaal niet zoveel.
Ik zet mijn Rivera ook wel eens op 27,5 watt, en dat is ook hard, maar andersom geldt ook, 100 watt bakken kunnen uiteraard hard, maar dat hoeft per definitie niet slecht te zijn voor kroegoptredens.

Nicci
10 augustus 2004, 21:45
Grappig dat je meteen over "jongeman" begint alsof ik een kereltje van 13 ben die net komt kijken... :-?

ah, dat weet je nog niet, maar marc is al 86. die mag iedereen jongeman noemen . . .

persoonlijk zou ik overigens voor de 2 maal 12 inch gaan. 40 watt als het even kan. 2 speakers geeft over het algemeen een lekker breed en vol geluid. 40 watt omdat dit je iets meer mogelijkheden geeft. als je een 80 watt versterker koopt loop je het risico dat je hem slecht voor een deel open kan zetten en dus de versterker niet tot zijn recht komt.
en je hoeft je geen zorgen te maken over 'de rest van het podium te blazen'. dat ligt totaal aan jezelf. jij zit tenslotte aan de knoppen.

marc_o
11 augustus 2004, 12:12
ik blijf voor de 80 watt 2 keer 12 gaan, die kun je halveren, een 40 watt kun je niet verdubbelen....maar het is jouw keuze uiteraard.

Nicci
11 augustus 2004, 12:16
dat wist ik niet, dat die versterkers dat konden . . .

marc_o
11 augustus 2004, 16:09
Dat schrijft de topicstarter in de eerste post, en ook dat het een tip van Yorkville zelf is.

Mike McCready
11 augustus 2004, 23:49
Dat schrijft de topicstarter in de eerste post, en ook dat het een tip van Yorkville zelf is.

Van Yorkville:
"Yes, that is a possibility with YCV80(Q).
You need to depress the retainer springs, then just pull the tubes straight
down. The warranty will not be affected."

BramVersteeg
12 augustus 2004, 00:09
Toch moet je je daar niet druk om maken. Zelfs een Diezel herbert, met z'n 180 watt buizen klinkt prima in een kroeg hoor.

Als ie vol open staat in de kroeg ook :-D :razz: .

marc_o
12 augustus 2004, 09:53
inderdaad.......jij hebt zo'n bak!!!
ruilen voor een engl combo met boxje en flightcase? Ik kom het zelf brengen en dan hoef je de benzine niet te betalen, is dat een wereld-deal of niet???? :)

BramVersteeg
12 augustus 2004, 23:12
Hmm, nog even over denken... Momenteel speel ik alleen op mijn Sunn custom 1/2 watt oefenamp. Echt een wolf in schaapskleren :wink:
Eigenlijk is dat een veel betere ruil tegen die ENGL! :razz: Dan houd ik die ellendige Diezel wel :-D

marc_o
12 augustus 2004, 23:30
Vind je het erg als ik daar op mijn beurt weer even over denk? :-?

Mike McCready
16 augustus 2004, 23:08
Heb uiteindelijk de Traynor YCV40 watt / 1x12" gekocht.
Ben er erg tevreden over (hard genoeg) behalve de scheur, die valt na de 1e reptitie een beetje tegen, daar wordt nog iets op verzonnen.
Ik zie alleen geen buizen gloeien, ik heb begrepen dat dit wel de bedoeling is, niet? Ik zie alleen de poweramp-buizen (die grote), maar ze gloeien niet, zelfs niet als ik het volume opschroef... Zijn ze kapot?