PDA

View Full Version : Knopfler



mister
8 augustus 2004, 14:59
Als ik naar Mark Knopfler zijn solo`s luister, dan gaan zijn solo`s altijd mee met de akkoorden, Wat is dat dan ? En hoe kan je jezelf dat aanleren om Melodisch te gaan soleren ? Dus mijn vraag is eigenlijk, Hoe soleert mark Knopfler altijd zo met de melodie mee, en hoe kan ik dat zelf toepassen ?

mister
8 augustus 2004, 15:06
Als ik naar Mark Knopfler zijn solo`s luister, dan gaan zijn solo`s altijd mee met de akkoorden, Wat is dat dan ? En hoe kan je jezelf dat aanleren om Melodisch te gaan soleren ? Dus mijn vraag is eigenlijk, Hoe soleert mark Knopfler altijd zo met de melodie mee, en hoe kan ik dat zelf toepassen ?Luister maar naar "Golden heart" als je niet begrijpt wat ik bedoel, naar de intro B.V

Lune-a-tic
8 augustus 2004, 16:08
De akkoorden van dat nummer leren op de verschillende plaatsen op de nek van de gitaar helpt. C klassiek, op het derde fret in A vorm en op het 7de in E vorm, op de 5de in Gvorm, op de 12de in D vorm etc.

mister
8 augustus 2004, 17:37
en dan zeg maar naar die akkoorden toe soleren ??

tnx voor je antwoord

moretel
9 augustus 2004, 15:18
Je kan over een progressie 1 toonladder spelen die alle accoorden pakt, maar er kunnen ook accoorden in de progressie zitten die geleend zijn van de parallele ladder zodat je over de afwijkende accoorden wat anders doet.
Je kan ook de noten spelen uit de ladder en alleen de accoord noten gebruiken van het accoord dat op dat moment gespeeld wordt zodat je de progressie volgt.
Ook kun je per accoord een toonladder kiezen. Als je dan de vorm van het accoord in je hoofd hebt, met meerdere inversies en van daaruit de toonladder speelt heb je vrij veel variatie mogelijkheden.

mister
9 augustus 2004, 20:45
maar even voor de duidelijkheid, stel je hebt de akkoorden progressie :

G-D-G-D effe simpel gezegd, eerste maat soleer ik dan naar de noten die van G afkomstig zijn, en daarna de tweede maar naar DMaj


klopt het zo
??

tnx voor je antwoord
:lol:

moretel
9 augustus 2004, 23:33
Bij G en D kun je eenzelfde toonladder spelen, alleen benadruk je bij de accoorden de noten in de toonladder die in het accoord zitten. Arpeggio's zijn een beetje van hetzelfde idee.