PDA

View Full Version : oude phillips gevonden, wat nu? (fotooos)



birt
7 augustus 2004, 23:31
ik heb bij mijn oma op zolder (jawel, weer die zolder) een oude phillips amp gevonden http://pjeantaud.free.fr/stereo_console/ampli/ag9015.html
ik heb op het net ook al een nederlandstalige handleiding gevonden

wat zouden jullie doen?
ombouwen tot gitaaramp? of origineel houden?

laat de ideeen maar komen!

mathe
8 augustus 2004, 10:10
Origineel houden!

Marc

Frits van Mourik
9 augustus 2004, 01:57
Marc heeft helemaal gelijk!

Mooi opknappen, dat versterkertje...
Als gitaar-amp zou je er weinig aan hebben.
Wil je er serieus mee aan de gang, dan heb ik hier (dik onder 't stof)
nog twee Philips AD 3700 AM- speakertjes ( 800 Ohm) voor je liggen.

birt
9 augustus 2004, 17:58
die speakers zouden wel cool zijn

en ik ga er mijn gitaar toch eens aanhangen hoor :D

de versterker is echter niet geaard, hoe pak ik dit best aan?
en als ik em even aan mijn gitaarcab hang om te testen, hoe zit het dan met het ohmage?
de versterker bestaat uit 2 parallele versterkers die in stereo-mode compleet gescheiden van elkaar werken. ik veronderstel dus dat ze allebei een speaker moetten hebben om geen van beide op te roken.
er is voor elk kanaal een 8ohm en een 16 ohm uitgang, mijn cab is 16 ohm.
beide 8 ohm uitgangen naar 1 plug laten gaan voor mijn cab? of iets anders?

Frits van Mourik
10 augustus 2004, 00:42
Je kunt het twee-aderige netsnoer vervangen door een drie-aderig.
De geel/groene aardedraad soldeer je dan aan een duidelijk aarde-punt in je versterker, bijvoorbeeld een soldeerlip, die aan het chassis is vastgeschroefd.

Om je luidsprekerkast met de twee amps aan te drijven zou je de
8 ohm outputs van je eindtrafootjes los van aarde in serie moeten zetten, om zo aan 16 ohm te komen. Hiervoor moeten de eigenschappen van de
twee versterkers 100% gelijk zijn. Vanwege de tolerantie van de onderdelen zal dit niet het geval zijn. Ook de vast-en-zeker aanwezige tegenkoppeling is nu niet OK meer, waardoor de boel enorm instabiel wordt. NIET DOEN, dus. Om 1 versterker te proberen zou je je cab op
1 16 ohm versterkeroutput kunnen aansluiten, terwijl je de andere output
voor de zekerheid belast met een weerstand van 16 ohm. Hoeft geen vermogensweerstand te zijn, omdat je die versterker niet belast.

BTW: Wat heeft oma nog meer op zolder staan? :wink:

birt
11 augustus 2004, 09:30
ik denk dat ik m'n cab even ga aanpassen, zorgen dat ik ze stereo kan gebruiken met 2 speakers per input. ik denk wel dat ik dit met een switch kan doen (en de cab is toch deels zelfbouw dus die paar extra gaten maakt niet echt uit)

Frits van Mourik
11 augustus 2004, 14:02
strak plan

birt
11 augustus 2004, 21:21
http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/philips/

wat fototjes



ik heb intussen al een geaard snoer aangesloten, er was een aarde connectie voorzien binnenin bij de aansluiting aan de powerswitch dus dat ging makkelijk

birt
12 augustus 2004, 13:43
HIJ WERKT!

ik heb em getest door em aan 2 16ohm gitaarcabs te hangen

hij klinkt mooi, de potmeters kraken alleen erg luid als je er aan draait

er is echter 1 vreemd probleempje: hij is stil, heel stil.
ik koppelde er een discman aan en ik moest het volume van de amp volledig open zetten om iets te horen, gitaarsignaal kwam er helemaal niet door. hoe zou dit komen?

birt
12 augustus 2004, 21:50
als ik em op mono zet is er gewoon geen geluid, alleen de gewone zachte ruis waaraan je hoort dat hij aan staat
in stereo mode hetzelfde maar dan alleen met het linkerkanaal

strattie
13 augustus 2004, 15:25
HIJ WERKT!

ik heb em getest door em aan 2 16ohm gitaarcabs te hangen

hij klinkt mooi, de potmeters kraken alleen erg luid als je er aan draait

er is echter 1 vreemd probleempje: hij is stil, heel stil.
ik koppelde er een discman aan en ik moest het volume van de amp volledig open zetten om iets te horen, gitaarsignaal kwam er helemaal niet door. hoe zou dit komen?

heb je hem op een ingang met lijn niveau aangesloten? dan is dat logisch omdat dat een ingangsspanning van 1 volt gewend is, en uit de meeste passieve elementen komt dat bij lange na niet.

birt
13 augustus 2004, 15:52
HIJ WERKT!

ik heb em getest door em aan 2 16ohm gitaarcabs te hangen

hij klinkt mooi, de potmeters kraken alleen erg luid als je er aan draait

er is echter 1 vreemd probleempje: hij is stil, heel stil.
ik koppelde er een discman aan en ik moest het volume van de amp volledig open zetten om iets te horen, gitaarsignaal kwam er helemaal niet door. hoe zou dit komen?

heb je hem op een ingang met lijn niveau aangesloten? dan is dat logisch omdat dat een ingangsspanning van 1 volt gewend is, en uit de meeste passieve elementen komt dat bij lange na niet.

discman? passieve elementen? goed lezen hè

ik heb em aangesloten op de tuner ingang, mss kan ik em beter aan de pu ingang hangen?

en dan nog is er 1 kanaal waar het signaal niet doorkomt maar wel de gebruikelijke zachte ruis geeft en alle buizen werken normaal, waar zou ik het probleem moeten zoeken?

Frits van Mourik
13 augustus 2004, 16:16
birt,

in je eerste post zat een url naar een plaatje van de versterker.
Op die pagina staat ook een verwijzing naar een schema!
Dat al eens bekeken? Op het schema staan de juiste hoogspannings-
en roosterspanningen.
Check die eerst 'es...

groeten,

Frits

strattie
13 augustus 2004, 20:01
HIJ WERKT!

ik heb em getest door em aan 2 16ohm gitaarcabs te hangen

hij klinkt mooi, de potmeters kraken alleen erg luid als je er aan draait

er is echter 1 vreemd probleempje: hij is stil, heel stil.
ik koppelde er een discman aan en ik moest het volume van de amp volledig open zetten om iets te horen, gitaarsignaal kwam er helemaal niet door. hoe zou dit komen?

heb je hem op een ingang met lijn niveau aangesloten? dan is dat logisch omdat dat een ingangsspanning van 1 volt gewend is, en uit de meeste passieve elementen komt dat bij lange na niet.

jah srry verkeerd geleze :oops: :oops:

maar misschien is de Pickup ingang beter jah,...
Ik weet het niet zeker gewoon even proberen
discman? passieve elementen? goed lezen hè

ik heb em aangesloten op de tuner ingang, mss kan ik em beter aan de pu ingang hangen?

en dan nog is er 1 kanaal waar het signaal niet doorkomt maar wel de gebruikelijke zachte ruis geeft en alle buizen werken normaal, waar zou ik het probleem moeten zoeken?

birt
13 augustus 2004, 21:44
birt,

in je eerste post zat een url naar een plaatje van de versterker.
Op die pagina staat ook een verwijzing naar een schema!
Dat al eens bekeken? Op het schema staan de juiste hoogspannings-
en roosterspanningen.
Check die eerst 'es...

groeten,

Frits

ik ga eerst eens de 2 versterkers (je kan ze in het chassis mooi naast elkaar zien zitten) eens nauwkeurig vergelijken, misschien zie ik wel een weerstand die er niet goed meer uitziet, of ergens een soldeerverbinding die losgekomen is.
ik ga zeker ook die spanningen meten, bedankt voor de tip

hadv
13 augustus 2004, 22:20
pickup ingang is wel veel gevoeliger, maar zal vermoedelijk een RIAA-correctie hebben, dat klinkt voor geen meter (zwaar versterken van de lage tonen, zwaar afzwakken van de hoge tonen)

johantipker
22 augustus 2004, 21:58
ik heb bij mijn oma op zolder (jawel, weer die zolder) een oude phillips amp gevonden http://pjeantaud.free.fr/stereo_console/ampli/ag9015.html
ik heb op het net ook al een nederlandstalige handleiding gevonden

wat zouden jullie doen?
ombouwen tot gitaaramp? of origineel houden?

laat de ideeen maar komen!


Sluit je gitaar aan via een scheidingstrafootje waarvan de primaire wikkelingen helemaal gescheiden zijn van de secundaire wikkelingen; dan kun je dmv de galvanische scheiding nooit onder spanning komen te staan.

Zit in een passieve di box.

op beide poweramps kun je een speaker aansluiten:stereo!

Toen ik begon met spelen heb ik vaak op oude radios gespeeld, kan te gek klinken, wel schokken gehad[ grijp geen verwarmingsbuis beet!

birt
23 augustus 2004, 15:53
ik heb bij mijn oma op zolder (jawel, weer die zolder) een oude phillips amp gevonden http://pjeantaud.free.fr/stereo_console/ampli/ag9015.html
ik heb op het net ook al een nederlandstalige handleiding gevonden

wat zouden jullie doen?
ombouwen tot gitaaramp? of origineel houden?

laat de ideeen maar komen!


Sluit je gitaar aan via een scheidingstrafootje waarvan de primaire wikkelingen helemaal gescheiden zijn van de secundaire wikkelingen; dan kun je dmv de galvanische scheiding nooit onder spanning komen te staan.

Zit in een passieve di box.

op beide poweramps kun je een speaker aansluiten:stereo!

Toen ik begon met spelen heb ik vaak op oude radios gespeeld, kan te gek klinken, wel schokken gehad[ grijp geen verwarmingsbuis beet!

hij is intussen wel geaard hoor, geen schokken dus :wink: