PDA

View Full Version : Stemvastheid van je snaren



aadplagiaat
8 mei 2002, 18:25
Ik heb al tijden hierover zitten denken. Ik hoor links en rechts problemen met de stemvastheid in combinatie met Floyd Roses e.d.
Zelf heb ik een GibsonSG (oud) waar ik zelf een tremolo op heb gezet (een bigsby jawel!). Mijn gitaar blijft hoegenaamd gestemd. Ik heb erop geragd (maar wel binnen grenzen van subtiliteit, zodat de zaak heel blijft) en aan de tremolo gesjord op momenten dat ik dacht dat "het" lekker ging. Soort van Jeff Beck gevoel heheh bijvoorbeeld. Vooralsnog heb ik daar geen enkel probleem. Zelfs na een tijdlang werkeloos in de koffer (schaam schaam) was hij nog goed gestemd. Bla bla bla.

Waar het nu om gaat: Ik zie sommige mensen hun gitaar verkeerd stemmen (naar mijn idee) en daar wil ik wat over weten. Ik stem altijd omhoog, d.w.z. als ik bijv. in eerste instantie een snaar te hoog stem draai ik hem eerst weer echt te laag en daarna omhoog. Anderen doen dat willekeurig. Soms draaien ze de snaar gewoon omlaag tot-ie goed staat. Ik denk dat daar een groot verschil zit. Dat wil ik graag weten en zo ja......bij deze de tip.

Dit komt voort uit ook mijn gewoonte om tussen het spelen door -repetitie of niet- een snaar te vervangen en die na het opzetten even op te rekken. Zo trek ik mijn snaren wel 3 cm omhoog (afhankelijk van de dikte) en stem ze bij. Dit herhaal ik een paar keer (zo gebeurd) en hopla.

Help mij uit deze slopende twijfel please!!!!

Sandman
8 mei 2002, 21:36
Uit je twijfel helpen kan ik niet, maar ik doe precies hetzelfde. Ik wil niet al losdraaiend op stemming te komen. Dan krijg ik het idee dat ie lui wordt. Hij heeft immers strakker gestaan en wordt dan ineens minder strak. Dus ik stem altijd 'omhoog' en idd als ie te hoog staat dan eerst iets omlaag om alvorens weer omhoog te gaan. Om zo de rek uit de snaren te halen die zich 'ophoopt' rond de tuner.

Ik trek ook altijd aan mijn snaren wanneer ik er nieuwe opzet. Anders blijf je stemmen en op die manier heb je het meeste werk in 1 keer gehad.
Daarom wanneer een snaar te strak staat, trek ik er weer eens aan, om de 'rek' die in de snaar om de tuner zit eruit te halen. Vervolgens draaien we em weer wat aan.

Kitaarhiero
8 mei 2002, 21:44
Ik stem ook omhoog en trek aan m'n snaren als ze nieuw zijn, en eigenlijk moet ik maar heeeel soms een beetje bijstemmen, meestal als ik hem vervoerd heb in m'n gigbag.

Moonchild
9 mei 2002, 01:30
Op 2002-05-08 20:36, schreef Sandman:
Uit je twijfel helpen kan ik niet, maar ik doe precies hetzelfde. Ik wil niet al losdraaiend op stemming te komen. Dan krijg ik het idee dat ie lui wordt. Hij heeft immers strakker gestaan en wordt dan ineens minder strak. Dus ik stem altijd 'omhoog' en idd als ie te hoog staat dan eerst iets omlaag om alvorens weer omhoog te gaan. Om zo de rek uit de snaren te halen die zich 'ophoopt' rond de tuner.

Ik trek ook altijd aan mijn snaren wanneer ik er nieuwe opzet. Anders blijf je stemmen en op die manier heb je het meeste werk in 1 keer gehad.
Daarom wanneer een snaar te strak staat, trek ik er weer eens aan, om de 'rek' die in de snaar om de tuner zit eruit te halen. Vervolgens draaien we em weer wat aan.


zo doe ik t ook, dit is de enige goeie manier

Charvel
9 mei 2002, 01:59
Zo stem ik ook altijd en heb hoegenaamd geen problemen met de stemming op zowel mijn Yamaha met licentie Floyd Rose als op mijn Charvel met Schaller Floyd Rose.Ik moet er echter bij zeggen dat ik niet vaak een duikvlucht neem.