PDA

View Full Version : Multi-Amp Setup



Mark S
7 augustus 2004, 21:07
Omdat ik het een beetje gehad heb met de multichannel amps zit ik een beetje te brainstormen over een multi-amp set up. Ik sleep toch altijd een extra backup versterker mee naar de optredens dus waarom die maar niet gelijk gebruiken. Ik zit te denken aan 2 'one trick pony' versterkers dus 1 met een goed clean (evt. met een pedaaltje voor een 'randje') en 1 met een goede scheur en dan A/B'en tussen de amps.

b.v:

-2 tops: een Marshall JCM-800 voor de scheur i.c.m. met een Fender Top (b.v. Bassman, Dual showman of een Tonemaster alhoewel die laatste wel erg duur is) Vraag is alleen hoe ik 2 tops op 1 cabinet kan aansluiten... :-?

-2 Combo's naar smaak en dan alleen A/B'en

Iemand ervaring hiermee of misschien een goed idee?, alle input is welkom!

josh.vandenberg
7 augustus 2004, 21:17
ik gebruik een 5150 voor slag en solo en een dual showman reverb voor clean. perfecte combi.

Boss a b pedaaltje. jfx voor de 5150 en een powerbrake met de 5150 en 3 speakerkasten.

perfect.voor mij geen 3 kanalen versterkers meer

Mark S
7 augustus 2004, 23:06
Hey Josh!

lijkt me een vette rig 8-)

hoe zit het dan met die speakerkasten? Hebben de Dual en de 5150 allebei aparte speakerkast (en)? Mijn voorkeur gaat uit naar 1 cab voor beide tops omdat je niet altijd genoeg ruimte hebt en een 2X12 met G12T-75's prima is voor beide amps...

Jeroenvanhulsteijn
8 augustus 2004, 10:30
om 2 tops op 1 cab aan te sluiten kun je van Radial Engineering (http://www.radialeng.com/) een pedaaltje aanschaffen waarmee je kunt switchen tussen versterkers.

Dat pedaaltje heet de Head Switcher (http://www.tonebone.com/tbone-headbone-vt.htm)

josh.vandenberg
8 augustus 2004, 10:47
Ik gebruik eigenlijk meestal voor de 5150 2 1922 kastjes met classic 80 lead speakers.En voor de Fender gebruik ik een 2x 12 inch Marshall met G12 H 100 watt speakers.Die 1922 kastjes zijn eigenlijk te klein en daarom heb ik ze voor een kwart open gemaakt.Ik heb ook nog 5150 kasten ,maar dat is erg groot.Met die brake wordt het geheel controleerbaar.En kan ik overal uit de voeten.

Zo'n Fender heeft geen effecten nodig.De 5150 vult het geluid perfect aan.Met de kleine kastjes .Met een 5150 wordt de 5150 wel bruter.De Fender klinkt zeker niet beter op een 4 x 12.

Ik heb het geheel ook wel eens wet dry wet gebruikt ,maar dat beïnvloedde het geluid negatief.(niet direct genoeg meer).

Maar ik hou van pure sounds met zo min mogelijk kleuring.Mijn gain van de 5150 staat ook maar op 2,5 of 3.Maar de eind versterker staat wel op 6 of 7

BLOK182
8 augustus 2004, 11:18
Ik doe het nu zelf ook, voor clean een MesaBoogie BLue Angel en voor brute scheur een Engl Powerball. Een goed a/b pedaaltje is best wel een must, ben ik achter gekomen, heb nu een Leem geval van 20 euro, beetje gammel en krakerig, maar het werkt. Nog ff kijken hoelang ik deze setup hou, anders kom der een Morley of een Lehle voor in de plaats. Het ziet wel bruut uit op het podium, 2 of meerdere amps 8-)

pol
8 augustus 2004, 11:59
ik zou het houden bij 2 combo's, of wat je ook veel ziet is een jcm800 half stack voor de scheur, en een fender combo ( twin reverb meestal) voor de clean. En hier dan een goeie actieve amp switcher tussen, waarvan het ene signaal geisoleerd is van het andere . Wat je ook kunt doen is een goedkope passieve a/b/y switch gebruiken, en 1 signaal isoleren door iets dergelijks.

http://www.palmerdirect.com/PLI%2001.jpg



Op die manier hebt je al zeker geen last van de vervelende brom die je kunt krijgen door ground loops.

1 speakercab + 2 heads gaat ook, maar op sommige speakers gaat de clean minder klinken, en op andere gaat de distorsion dan weer minder zijn.

Mark S
8 augustus 2004, 16:03
hey mannuh, bedankt voor de info so far, daar heb ik wat aan :)

mijn lichte voorkeur gaat idd uit naar 2-combo's en dan switchen met een goede A/B. Met Fender weet ik het wel maar hoe verhoud een Marshall JCM-800 combo zich met een JCM-800 top? Ik heb een paar jaar een JCM-800 2204 top gehad(idd met een LP, how cliche! :D ) maar de JCM-800 combo's ken ik niet...

pol
8 augustus 2004, 16:23
ja hoor, de combo van de 2204 is hetzelfde, het geluid zal alleen niet zo vol zijn omdat je dan een open back cabinet hebt, en minder speakers.

josh.vandenberg
8 augustus 2004, 17:54
Als je het combineert met b v een twin reverb ,zal je effect goed zijn ,misschien met wat andere speakersin je Marshall combo.

Misschien een suggestie; Zo'n SL/X combo van Marshall klinkt geweldig en is te gebruiken van een hendrix geluid tot aan shred en is alltube.

pol
8 augustus 2004, 20:32
zijn daar ooit combo's van gemaakt dan ? heb ik nog nooit gezien, wel de voorloper ervan, die had dezelfde knoppen als de sl-x maar slechts 3 lampjes in de voorversterker.

josh.vandenberg
8 augustus 2004, 21:28
ik heb zo'n combo een x uitgecheckt.het kan zijn dat er 3 pre amp tubes in \zaten.ik vond m heel veelzijdig

AART
15 augustus 2004, 21:42
van de echte jcm 900 SL-X me extra buis voor scheur is nooit een combo gemaakt.

Michael AE
15 augustus 2004, 22:21
Ik doe hetzelfde met mijn Bogner Shiva/Ubershall. De Uber voor de scheur en de Shiva voor clean/crunch. Ik het zelf een midigestuurde A/B schakelaar besteld bij Soundsculpture. Deze: http://www.soundsculpture.com/products/pt_abcadabra.htm

De Shiva is een 2x12 combo en de Ubershall gebruik ik met een Bogner 4x12 of een Marshall 2x12. (Die binnenkort door een paar Bogner cubes en/of THD 2x12 vervangen gaat worden.)

Bluesbreaker
15 augustus 2004, 22:40
Jeff gebruikt live met Spanner ook twee versterkers, een custom made ding voor clean en een marshall voor scheur, volgens mij heeft hij wel eens gezegd dat hij standaard over de cleane versterker speelt en met een volumepedaal de marshall aan het geluid kan toevoegen