PDA

View Full Version : locking tuners: gotoh ,schaller, sperzel of iets anders?



ninja
7 augustus 2004, 20:07
hoi het gaat hier om een ibanez sa160 lefthand met tremolo, welke zijn de beste volgens jullie? dank u.

Mitch
7 augustus 2004, 22:33
Ik ben na een flirt met Gotoh zeer onder de indruk van Sperzels geraakt.

ijff
8 augustus 2004, 00:46
Sperzels lijken me dan ook perfect. Ik heb ze ook op m'n strat zitten (ook lefthand).

Ik heb op een andere gitaar Schallers zitten... ook prima, maar ze zijn iets groter dan de Sperzels, is ook 3+3 configuratie. Voor 6 in lijn zou ik altijd voor Sperzels gaan!

bert k
8 augustus 2004, 00:56
Geen ervaring met andere merken, maar ik heb Sperzels op mijn Strat, en die doen het prima. Ik heb ze genomen omdat Sperzels een aflopende hoogte hebben, zodat je geen stringtree (snaargeleider) hoeft te gebruiken.

ijff
8 augustus 2004, 01:14
Ik heb ze genomen omdat Sperzels een aflopende hoogte hebben, zodat je geen stringtree (snaargeleider) hoeft te gebruiken.

... dat hoeft niet perse zo te zijn (helaas)... ik dacht m'n stringtree d'r ook af te kunnen halen.. maar toen vloog m'n hoge E bij hard aanslaan uit de topkam.. Ik heb hem er de volgende dag dus maar direct weer opgezet.

Snaar'n Bennie
8 augustus 2004, 05:10
Schallers. Heb nog nooit met Sperzels gewerkt. Zulen waarschijnlijk ook goed zijn. Gebruik de Schallers ook voor m'n Brian May replica. Lekker simpel! Aandraaien, and that's it!

maestro_nl
8 augustus 2004, 09:20
Ook bij aflopende Sperzels ben ik wel een string tree nodig op de langste snaar...

Nadeel van dit type lockingtuners is dat de snaren eigenlijk worden geplet en dus daar juist breken. Vooral met afhalen en weer opzetten oude setje snaren breken ze af bij de tuners.

De beste locking tuners vind ik nog altijd de oude PRS tuners.
Deze tuners worden met een 'vleugel' taps aangedraaid. Werkt perfect.
De nieuwe low-mass tuners werken net als Sperzel/Schaller en de plastic knoppen breken in 2-n.

Lune-a-tic
8 augustus 2004, 10:13
Vooral met afhalen en weer opzetten oude setje snaren breken ze af bij de tuners.
Nogal logisch, een oud setje kan je niet hergebruiken, metaal staat getordeerd in een richting en jij gaat er de andere kant mee op, moet kapot.

maestro_nl
8 augustus 2004, 10:25
Mijn punt is dat het oude PRS-systeem mijn voorkeur heeft.
De snaar wordt over 1 centimeter langzaam platgedrukt.
Heb wel 20x zelfde setje hergebruikt bij experimenteren van elementen.
Theoretisch gezien lijkt me de klankoverdracht ook beter dan op 1 punt bijna doormidden te draaien.

Shaggy
8 augustus 2004, 10:33
hoi het gaat hier om een ibanez sa160 lefthand met tremolo, welke zijn de beste volgens jullie? dank u.

Nu is een sa 160 niet de beste gitaar te verkrijgen en sperzels is volgens mij wel de beste locking tuner. Ik zou het een beetje in contrast houden en de goedkoopste erop knallen.

ninja
11 augustus 2004, 23:10
"Shaggy" ik moet echt serieus de woorden vinden voor je ACHTERLIJKE post! fiy;rbw5i7ke?? cultvlyri n?? man man man!! spring dan van het hilton hotel, dan wordt je nog eens iets!

ninja
11 augustus 2004, 23:13
sperzel dus. wat kosten ze in de winkel (zwart) en waar kan ik ze het goedkoopst krijgen?

bert k
12 augustus 2004, 12:36
97 euro bij Vox Humana. http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/vox_store.cgi?product=LOCKING