PDA

View Full Version : Yes! I did it!!!!!



Stratman70
7 augustus 2004, 17:36
Oké, het stelt niet veel voor, maar ik heb mijn gitaar gestemd!

Nu lijkt dat niet zo moeilijk, maar misschien wel als je bedenkt dat ik hem zonder enige referentie (dus geen stemvork, -apparaat, muziek of ander geluid, echt helemaal niks!!!) vanaf het bevestigen van de snaren op de gitaar op het gehoor heb gestemd!!!

Toen ik hem daarna vergeleek met de ander gitaar die met stemapparaat was gestemd, bleken ze PRECIES hetzelfde (a/440 Hrtz) gestemd te zijn!!!! Echt waar! Ik heb zoiets nog nooit geprobeerd, maar dit vond ik wel zo grappig dat ik er even een meldinkje van moest maken hier.

Iemand soortgelijke ervaringen? Ik vraag me af of ik dat ooit zou kunnen herhalen. Misschien was het een toevalstreffer? Maar wel goed vond ik zelf.

Blije Stratman70

ReinoutV
7 augustus 2004, 17:45
Das wel netjes!! Het schijnt mogelijk te zijn een absoluut gehoor te kweken, door continu een stemvork A=440 bij je te hebben en daar alle noten mee te vergelijken. Zoiets las ik iig in de Meet Music. Nog maar eens goed nakijken. Is wel ideaal!! Probeer het gewoon nog een keer, en kijk zelf of het toeval is. Door genoeg muziek te horen kan je het dus wel trainen. Als ik nu een lied begin te zingen zit dat vaak ook al vlakbij de goede toonsoort, ik ben al een heel eind op weg ;).

Hempo
7 augustus 2004, 18:11
Denk dat t toeval is.
Ik heb ook wel es een nieuwe set snaren in één keer goed gestemd (bijna exact) op mn gitaar gekregen. Dan ben je t gewend ofzo, of als je idd een nr. vaak hoort, kun je meezingen op goede toon.
Heeft niet zoveel met absoluut gehoor te maken denk ik. Heb trouwens liever een good relatief (zo heette het toch) gehoor dan absoluut.
Gaat immers om verhoudingen van tonen.

Shaggy
7 augustus 2004, 18:25
of gewoon teveel aan de telefoon hangen .. de kiestoon is ook 440 hz

jaywalker
7 augustus 2004, 18:26
ja precies, maar ik ben gewoon lui en gebruik stem apparaat :D. Who gives a fuck?

Bobbel
7 augustus 2004, 18:28
heel veel mensen kunnen een gitaar op gehoor stemmen... dat is nou ook weer niet zo'n grote prestatie... :dontgeti:

sickpunk
7 augustus 2004, 18:47
ik kan niet echt stemmen op gehoor, maar m'n bassgitaren krijg ik (als ik er nieuwe snaren op zet) altijd 1X goed gestemd, geen idee waarom og hoe, maar het klopt vrijwel altijd....

ieme
7 augustus 2004, 19:13
heb ik bij nieuwe snaren ook wel eens, maar is denk ik toeval...

Bobbel
7 augustus 2004, 19:16
nou toeval hoeft het niet te zijn hoor... want ik ken mensen die slaat de lage E aan en die zegt of ie klopt of niet... zo ook in drop-D... dus het hoeft geen toeval te zijn... :wink:

Aca Ilic
7 augustus 2004, 23:19
Great !
was dat toevalligheidje of heb je je oren "getraind". Er zijn gitaristen die absoluut gehoor hebben. Ik speel al heel lang in Es stemming dat ik hetzelfde, iedere keer meemaak , bij opzetten van nieuwe snaren precies in Es stem .Waarom Es ? Blues, Jimy, Stevie and bunch of Es mada fakas
mvg
Alex

Anders Destium
8 augustus 2004, 00:45
Voor een gitarist is dit misschien indrukwekkend, als je een klassiek instrument bespeelt moet je álles op gehoor doen :wink:

andy
8 augustus 2004, 00:55
Het lukt mij ook al een paar jaar met de E en A snaar. Met de rest heb ik het nog nooit geprobeerd, want dan heb ik het stemapparaat al aangesloten. :-D Want ik vertrouw het nog steeds niet of ik het bij het rechte eind heb als ik als eerste die E en A vervangen heb. Ik haal ze er namelijk per 2 af en zet ze er per 2 op dus.

bert k
8 augustus 2004, 01:03
Idioot verhaal: mijn vader (ook muzikant geweest) bezocht ooit een autofabriek in Duitsland. Na het bezoek, met hele harde klappen van de pers, had hij een piep in zijn oren die nooit meer is weggegaan. Die piep was precies 440 hertz... toch nog een soort van handig :)

andy
8 augustus 2004, 01:43
Ach, met onze band stemmen we al jaren op de A snaar, dan mag je GVD toch eindelijk wel eens verwachten dat je het geluid ook zonder apparaat wel eens herkent. :P

sebass
8 augustus 2004, 02:15
zo verplaatst. Ik vind hem hier wel leuk :)

slayurrr
8 augustus 2004, 02:40
Cool voor je strattie :)

Ik probeer het ook wel eens, maar dan lukt het meestal maar bij een paar snaren.

ReinoutV
8 augustus 2004, 10:40
heel veel mensen kunnen een gitaar op gehoor stemmen... dat is nou ook weer niet zo'n grote prestatie... :dontgeti:

Onzin, dat gebeurt meestal als je al 1 snaar goed hebt staan (bij mij vaak de A-snaar). Dan kan je je gitaar inderdaad perfect stemmen, beter dan met een apparaatje. Maar zonder enige referentie stemmen kunnen er maar weinig.

Stratman70
8 augustus 2004, 11:08
heel veel mensen kunnen een gitaar op gehoor stemmen... dat is nou ook weer niet zo'n grote prestatie... :dontgeti:

Onzin, dat gebeurt meestal als je al 1 snaar goed hebt staan (bij mij vaak de A-snaar). Dan kan je je gitaar inderdaad perfect stemmen, beter dan met een apparaatje. Maar zonder enige referentie stemmen kunnen er maar weinig.

Juist! Dat dacht ik dus ook! Echt PRE-CIES op de pitch! Anders is het geen vermelding waard. Ik was er best trots op. Om de pret niet te bederven heb ik het daarna maar niet meer geprobeerd. (dat is de Goden verzoeken :D )

Anavrin
9 augustus 2004, 12:16
ik stem m'n snaren, als ik geen stemapparaat bij de hand heb, altijd tov elkaar mbv het begin van het basisrifje van 'come as you are' van Nirvana. Dat heb ik ondertussen zo vaak gespeeld, dat ik de eerste toon ook altijd goed heb staan, waardoor dus alles zuiver staat.
Laatst kwam m'n neefje (23 jaar oud, en een halve kop groter dan ik) m'n zelfbouw-sg checken, en die probeerde de D-snaar op z'n gehoor te stemmen, met de veelgebruikte techniek (5e fret van de A-snaar, en daar de D op afstemmen), en dat lukte 'm echt helemaal niet. Ik was het na 3 minuten wel beu, dus ik pak m'n SG terug, doe ff m'n Come as you are techniek, en hij staat goed; Alsjeblieft neefje, ga maar weer spelen... :razz:

ReinoutV
9 augustus 2004, 12:23
Dat is echt cool! Hoe oud ben je nu? En hoe lang doe je dit al? Een absoluut gehoor lijkt me echt een uitkomst.

Pete Townshend
9 augustus 2004, 12:29
heel veel mensen kunnen een gitaar op gehoor stemmen... dat is nou ook weer niet zo'n grote prestatie... :dontgeti:

Precies. Ik stem mijn gitaren ook op gehoor. Klopt altijd :D Zelfs tijdens nummers als het moet :wink:

Hempo
5 januari 2005, 15:26
He maar stratkerel, is het je nog een paar keer daarna gelukt??

Stratman70
5 januari 2005, 20:48
Ik ben eigenlijk nog niet in de gelegenheid geweest. Want normaal gesproken vervang ik een snaar, stem en haal er daarna pas de volgende snaar vanaf, dus dan is het anders.

Thanx for asking btw! :wink:

Izegrim
9 januari 2005, 21:42
LE-VENS-GE-VAAR-LIJK!!! Je moet je A snaar nooit op 440Hz stemmen! Als die breekt (en dat is hoogstwaarschijnlijk) vliegen de onderdelen dwars door het beton! Volgende keer gewoon netjes op 110Hz stemmen. Ik zeg het maar 1 keer.

(PFFFFF... absoluut gehoor... met drie octaven te hoog zeker!?)













:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Das Schaap
10 januari 2005, 00:56
:lol:
Tja meeste mensen denken A --> pieptoon telefoon --> ±440 Hz.
Enig inzicht in geluid is nodig voordat je die 110 Hz weet. :cool:

BlackStar
17 september 2005, 01:11
LE-VENS-GE-VAAR-LIJK!!! Je moet je A snaar nooit op 440Hz stemmen! Als die breekt (en dat is hoogstwaarschijnlijk) vliegen de onderdelen dwars door het beton! Volgende keer gewoon netjes op 110Hz stemmen. Ik zeg het maar 1 keer.

(PFFFFF... absoluut gehoor... met drie octaven te hoog zeker!?)

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Uhm? Je bedoelt 2 octaven lijkt me :) Maar het klopt wel. A is 110 Hz. Een monotone A dan.

Stratman70
17 september 2005, 16:30
:D

Hoe dan ook: voor de niet muggeNzifters onder ons:

I did it!!!! :wink: