PDA

View Full Version : fender op het oorlogs pad!



wietse
7 augustus 2004, 14:03
http://forbes.com/manufacturing/2004/06/22/cz_el_0622fender.html
als ze hun zin krijgen dan worden direct goedkope stratkopietjes nog zeldzaam , ze hebben vast effe goed naar de praktijken van gibson gezien tegen kopieen.

Bobbel
7 augustus 2004, 14:31
Ik kan het me voorstellen dat Fender® het zat is... want ze lopen een hoop geld mis... maar aan de andere kant hebben ze nou ook weer niks te klagen over hun financien... maarja de strat is wel "Hun" model...

soup
7 augustus 2004, 15:16
mja ze hebben wel gelijk , alleen hadden ze zoiets als dit jaren maar dan ook jaren geleden moeten doen, nu vind ik het wel te laat

Theije
7 augustus 2004, 15:28
Ze hebben idd opzich gelijk, alleen zijn ze er wel veels te laat mee, elk gitaarmerk groot en klein heeft bijna wel een model dat op de Fender strat is gebasseerd. Ik denk ook niet dat Fender er financieel onder leid en bovendien waarschijnlijk zijn hun rechten allang verlopen, patent rechten zijn maar 20 jaar geldig voor zover ik weet.
En trouwens de strat word ook niet meer gezien alszijnde een fender model, het is inmiddels de meest algemene en meest gebruikte vorm geworden, elke leek denkt bij het horen van 'electrisch gitaar' aan die vorm dus het is meer een icon geworden dan een eigendom van één bepaald merk.
Dus my guess is dat ze ongelijk krijgen.

Er stond laatst trouwens in de krant dat Fender te koop staat! het bedrijf dan he ;)

Bobbel
7 augustus 2004, 15:33
Ja... dat kan ook... maar het blijft hun concept... het is van hun zij hebben het verzonnen... dus zo kan je het ook bekijen... en misschien vinden ze het nu pas uit de hand gelopen...

Enuh dat bericht dat Fender te koop is klopt al niet meer want dat is het niet... jammer :razz:

ieme
7 augustus 2004, 19:09
ik denk als ze dit er door krijgen 60% van de markt een probeem heeft...
Maar ik weet niet hoever t zal gaan want zoals in t artikel staat, hoe bouw je een viool en elke auto heeft 4 wielen nodig...
Ik ben benieuwd!

Bobbel
7 augustus 2004, 19:19
ja een auto heeft 4 wielen... maar dat slaat natuurlijk als kut op Dirk want... de wielen van de gitaar zijn (laten we gewoon iets nemen) de elementen... want dat heeft ook elke gitaar... maar niet iedere auto heeft hetzelfde model... dus de gitaar hoeft ook niet hetzelfde model te hebben... ik bedoel: Een Mercedes C lijkt ook niet op een Audi A8... en een Strat niet op een LP... dus dat punt slaat nergens op... :-?

Stratman70
7 augustus 2004, 19:36
Ik hoop dat Fender het zo ver schopt dat er geen andere merken strats maken.
Toch hebben ze er wel erg om gevraagd. In de jaren 70 werden de strats zo inconsistent en werd de vraag naar oude strats telkens groter. Fender kon dat niet beantwoorden en GELUKKIG kwamen er bedrijven als Tokai met de oude modellen exact (en soms zelfs beter) nagemaakt.
Voor mij is een goede Springy Sound nog altijd exclusiever dan een Stratocaster (niet zo bekend, beter maar goedkoper). Iedereen speelt al op Fender, daar is niks meer aan. Kom je met een Tokai Springy aanzetten, dan heb je tenminste iets aparts.

ieme
7 augustus 2004, 19:36
ik denk dat ze bedoelen dat t moeilijk is daar lijnen in te trekken... waar de grens moet liggen...

michielv
7 augustus 2004, 20:25
De vraag is inderdaad: waar ligt de grens? Stel, ik maak een strat-achtige gitaar maar zet het brugelement rechtop (net als de andere 2 elementen), gebruik een 25 inch schaal (dus geen 25,5 zoals Fender), geen slagpllaat, een andere vorm kop, andere uitgang. Heb ik dan een ander model gitaar? Technisch gesproken wel. Kun je er strat-achtige geluiden uithalen? Waarschijnlijk ook wel.

Wat wel waar is is dat het erg jammer is dat de bekende Fender en Gibson modellen veelal gecopieerd worden zonder dat er echt iets nieuws/anders mee gedaan wordt. Aan de andere kant zijn de vele copien voor veel mensen de mogelijkheid om een aardig instrument te kunnen kopen waar ze mee kunnen beginnen. Na verloop van tijd kopen die mensen misschien wel het origineel. Dus onbedoeld zijn de copien ook marketing van het origineel.

Wormaap
7 augustus 2004, 20:41
Sja... Als Gibson het kan, zullen ze wel gedacht hebben. En dan zijn de Stratcopieën nóg directer dan de LP-copieën.

munkie
7 augustus 2004, 21:03
De Travis/Bigsby gitaar had een 70ies strat achtige kop met de 6 mechanieken op een lijn. Bigsby zat in Californië op een steenworp afstand van ome Leo. Bigsby was een paar jaar eerder met zijn solidbody gitaar dan ome Leo. Toeval? :-D

maestro_nl
8 augustus 2004, 09:36
Gitaristen zijn vreselijk conservatief.
Fender heeft gewoon recht op hun model, wel een beetje laat maar okay.
Commercieel gezien leuk voor Suhr, Grosh etc... om gewoon een strat na te maken, maar artistiek gezien is het een lachtertje.

Jammer dat mensen die wel veranderen/verbeteren zoals Trevor Wilkinson (TVR) geen poot aan de grond krijgen.
Maverick en FretKing (beide van Wilkinson) hebben leuke modellen.

Wat mij betreft tijd voor iets nieuws.

hansies
8 augustus 2004, 12:17
wie betere gitaren kan maken dan fender heeft het recht dit te doen, of denken die amerikaantjes dat iedereen naar hun grote pijpen blijven dansen, hun modellen zijn ver van perfect

:evil: :evil:

Svenson
8 augustus 2004, 14:47
wie betere gitaren kan maken dan fender heeft het recht dit te doen, of denken die amerikaantjes dat iedereen naar hun grote pijpen blijven dansen, hun modellen zijn ver van perfect

:evil: :evil:

Nou nou, verre van perfect? Waarom wordt het dan zo veel gekopieerd? Ik vind de strat het beste model ooit gemaakt.

Akira
8 augustus 2004, 14:59
wie betere gitaren kan maken dan fender heeft het recht dit te doen, of denken die amerikaantjes dat iedereen naar hun grote pijpen blijven dansen, hun modellen zijn ver van perfect

:evil: :evil:

Nou nou, verre van perfect? Waarom wordt het dan zo veel gekopieerd? Ik vind de strat het beste model ooit gemaakt.

Ik denk dat de opmerking van handsies niet ging over de vorm, maar over de kwaliteit van de gitaar zelf.

green_day
8 augustus 2004, 17:39
wie betere gitaren kan maken dan fender heeft het recht dit te doen, of denken die amerikaantjes dat iedereen naar hun grote pijpen blijven dansen, hun modellen zijn ver van perfect

:evil: :evil:

Massa geproduceerde gitaren zijn naar mijn mening nooit perfect, en dat zullen ze ook niet worden. Want wat is precies een perfecte gitaar dan? Stel jou perfecte gitaar moet een dikke neck hebben, maar ik heb liever een dunne. Dan is hij toch niet meer perfect?

hansies
8 augustus 2004, 18:06
wie betere gitaren kan maken dan fender heeft het recht dit te doen, of denken die amerikaantjes dat iedereen naar hun grote pijpen blijven dansen, hun modellen zijn ver van perfect

:evil: :evil:

Nou nou, verre van perfect? Waarom wordt het dan zo veel gekopieerd? Ik vind de strat het beste model ooit gemaakt.

om ze beter te maken dan fender zelf natuurlijk !!!
en het strat model is zeker het beste dat ze ooit gemaakt hebben , daarom dat andere merken ze toch ook mogen perfectioneren (namaken !!!) toch........
:roll: :roll: