PDA

View Full Version : Verschillende stemmingen



Strat uber alles
6 augustus 2004, 20:06
he guys,

ik speel normaal altijd in de standaard stemming af en toe drop d
maar nu ik ook nummers van het nieuwe album van Dream Theater speel, speel ik ook wel in C-F-Bes-Es-G-C, is dat slecht voor je snaren????
of is het slecht voor de intonatie, kortom heeft het nadelen voor de gitaar, als je steeds andere stemmingen gebruikt?


groeten Gertjan

SilverFoo
6 augustus 2004, 20:48
Nee hoor, je snaren gaan er wel van rekken zeg maar, dus misschien dat ie eerst iets sneller ontstemt, maar later gaat het best. Het beste is misschien om je 2de gitaar voor verschillende stemmingen te gebruiken, zodat je eerst wat kunt gaan prutsen....

urezna
7 augustus 2004, 10:24
ik heb ook wel es last van wisselende stemmingen.... :-?

Strat uber alles
7 augustus 2004, 11:52
Nee hoor, je snaren gaan er wel van rekken zeg maar, dus misschien dat ie eerst iets sneller ontstemt, maar later gaat het best. Het beste is misschien om je 2de gitaar voor verschillende stemmingen te gebruiken, zodat je eerst wat kunt gaan prutsen....


ik heb maar 1 gitaar sorry

SilverFoo
7 augustus 2004, 12:08
Dan moet je ervoor zorgen dat je het meteen goed doet :D

vinni
7 augustus 2004, 17:24
T'is wel dat als je je gitaar telkens anders stemt de stemvastheid afneemt.
M.a.w. het verloopt sneller....je moet vaker bijstemmen.


....uit eigen ervaring.....


Groet,
Vinni

Jeroenvanhulsteijn
7 augustus 2004, 20:27
koop een Roland vg-8. kun je al je stemmingen opslaan.

bazzieman
12 augustus 2004, 11:31
ey gea niet zo zeuren he!

Swan
12 augustus 2004, 11:35
met een strat kan dat niet

michielv
12 augustus 2004, 12:40
Mocht je heel veel verschillende stemmingen gebruiken en dat ook nog live willen doen kan ik je van harte aanraden om meerdere gitaren te hebben/gebruiken.

Voor het publiek is het nl. gruwelijk irritant wanneer de gitarist na elk nummer een kwartier aan het prutsen is om zijn gitaar in een andere stemming te krijgen waarna de gitaar ook nog eens snel ontstemt omdat dat ding er niet al te best tegen kan. :-?

Blijepanda
12 augustus 2004, 12:50
Het is inderdaad handig als je een gitaar in standaard tuning stemt, en incidenteel in drop-d stemt; en een andere gitaar voorziet van dikkere snaren, om vervolgens een stuk lager te stemmen dan de normale tuning.