PDA

View Full Version : effecten uitgetest



BramVersteeg
6 augustus 2004, 17:44
Er zijn al veel van deze topics maar misschien zijn er nog leuke reacties.
Ik wilde dus eerst naar Beyers of Musik-Produktiv gaan maar door de vakantiedrukte heb ik het maar even uitgesteld en ben naar het heilig dorp :wink: Boekel gegaan. Jukebox dus.
Ik was op zoek naar wat effecten. Kwam ik binnen, lag de hele vloer eruit!
Ze hadden last gehad van wateroverlast en de hele vloer was krom gaan staan! Ook enkele effecten, combo's en footswitches waren verloren gegaan (o.a. big foot)!! Arme frans :cry:
Maargoed, wederom kreeg ik koffie aangeboden en was niks te veel.
Ik kreeg meteen een lading pedalen voor me en kon beginnen. Ik speelde trouwens met een vd. Haar over een Mesa Boogie Metropolis (nice vintage amp!!) Mijn bevindingen:

Fulltone Fulldrive II: Lekkere vintage overdrive met behoorlijk wat gain. maar hij klinkt het best met de gain rond 12 uur op de vintage stand. Erg dynamisch voor een lekker rauw randje. Ook de boost was aardig maar niet overweldigend.

Fulltone Deja-Vibe : Erg transparant pedaal. Het laat je gitaarsignaal erg goed doorkomen maar snoept iets van het volume af. Ik was er niet gek van. Erg goed ding maar voor mij TE transparant.

Fulltone Coralflange : Ook een goed pedaal en net als de Deja-vibe en transparant. Veel mogelijkheden en een lekker geluid. Ik was er ook niet helemaal gek van. Ik denk dat Fulltone te transparant is voor mij.

EHX Electric Mistress: Ah, EHX = my sound :-D .
Ik was al erg te spreken over mij Holy Grail en was erg benieuwd naar de andere EHX pedalen. Dit pedaal had een erg eigen karakter wat me wel aanstond. Ging van erg smooth tot zeer extreem.

EHX Memory Man: Kopen!!!!
Erg tof pedaal. Als je de feedback erg hoog zet en met een lichte drive flink aanslaat word de delay steeds harder en eindigt het in een grote chaotische prut! (lees: chaotische prut = my sound :D ) Maar ook voor zeer smooth werk. En dat met de typische eigen sound van EHX. Zeker een pedaal voor op m'n GAS-lijst.

EHX Poly Chorus : Tsja, ook weer zo'n mooi pedaal! Erg lekkere chorus. Zeer geschikt om als gewone chorus te gebruiken maar klinkt ook erg tof met distortion. Met hoge feedback krijg je ook een soort hele snelle delay/chorus over je geluid. Als er geld over is komt dit pedaal ook in m'n rackie!

T-rex replica: :o :o WOW!
Dit pedaal klinkt transparant! Echt mega!
Brown-knop om een analoger, meer 60's echo soundje te krijgen. Zeer direct, transparant en smooth! En nog midi ook! This little thing ROCKS :soul: !!!
Zeker een plaats op mijn eeuwige GAS-lijst veroverd!

Line 6 MM4 : Even snel naar geluisterd en klonk niet slecht. Ik kom nog eens terug (of ga alsnog naar Beyers) om hem eens uitgebreid te testen en vergelijken met andere multi-FX processors.
Ook een analoge phaser, overdrive, compressor en booster staan op het te testen lijstje en een mooie wah!

Conclusie:

T-rex replica, EHX Memory man en Poly chorus op de lijst! :P


Grz. Bram

Mitch
6 augustus 2004, 23:25
Grappig genoeg zijn wij het echt vol-le-dig eens over de FD2. Vintage klinkt het beste, boost niet zo tof: eigenlijk niks beter dan een goeie TS :D

BramVersteeg
7 augustus 2004, 11:19
Kijk, iemand met smaak! :dance:
Ik wil eerst nog wast meer testen voor ik een OD pedaal ga kopen.

Mark S
7 augustus 2004, 12:02
De boostfunctie van een FD-2 werkt alleen goed als je de drive-setting heel laag hebt staan (helemaal dicht of een klein beetje open) je krijgt dan een extra schep gain en een behoorlijke volumeverhoging wat prima is voor solo's. Naarmate je meer drive erin draait vermindert de invloed die het boostkanaal op het totaalgeluid heeft!

Als je het geluid van een FD met de drive op hoge settings goed vind zou ik toch meer richting de Fulltone Distortion Pro gaan denken, ben je gelijk een stuk flexibeler...

Ik heb al heel wat OD's gehad maar de 'good-old' Boss DS-1 met de drive helemaal dicht vind ik nog steeds 1 van de beste en zeker de goedkoopste, in een bluesy setup A/B ik de FD2 en de DS-1 naar een Fender HotRod DeLuxe......


LEKKER HOOR! :cool:

Mitch
7 augustus 2004, 15:45
Fulltone en ook Banzai hadden zo slim moeten zijn om het boost circuit uit te rusten met een schakelaar die de boost vóór of na het drive circuit zet, zoals bij Big Tone's Parametric Overdrive. Dan bepaal je zelf of je er een gain boost of een volume boost van maakt. Stuk flexibeler !

Rutger
9 augustus 2004, 15:23
maar hij klinkt het best met de gain rond 12 uur op de vintage stand. Erg dynamisch voor een lekker rauw randje. :???:

In die stand heb je veel gain, maar totaal geen body en headroom door de compressie die eraan wordt toegevoegd!

Voor een vet rauw randje met body en max. headroom:

Comp Cut
volume: 12 uur
gain: 12-3 uur
boost: naar smaak toevoegen

De Compcut heeft nauwelijks gain, dat krijg je pas als je de boost intrapt. De boostknop werkt dan meer als gainknop. Met 18V adapter is ie echt optimaal.

BramVersteeg
9 augustus 2004, 16:41
maar hij klinkt het best met de gain rond 12 uur op de vintage stand. Erg dynamisch voor een lekker rauw randje. :???:

In die stand heb je veel gain, maar totaal geen body en headroom door de compressie die eraan wordt toegevoegd!

Voor een vet rauw randje met body en max. headroom:

Comp Cut
volume: 12 uur
gain: 12-3 uur
boost: naar smaak toevoegen

De Compcut heeft nauwelijks gain, dat krijg je pas als je de boost intrapt. De boostknop werkt dan meer als gainknop. Met 18V adapter is ie echt optimaal.

Voor mij is dat een rauw randje. :wink: (mijn amp is nl. een Diezel Herbert). Het is idd meer een gewone vintage overdrive.
Bovendien heb ik niet alle mogelijkheden van het pedaal uitgebreid te testen. Ik gebruikte hem om de Motropolis(wel met rauw randje) wat meer gain te geven.

Mitch
9 augustus 2004, 19:01
Ik heb die compcut methode wel geprobeerd en vond dat dus weer té weinig vervorming geven. Boost was hier wel een echte boost in volume, maar dat rotbeetje gain was minimaal en niet echt mooi van klank.
Sorry, meer kan ik er niet van maken.

Rutger
10 augustus 2004, 11:18
t Is ook maar net waar je voor gaat natuurlijk. Met een licht opgebroken amp is dat randje gain erg lekker voor blues. Je hebt gelijk wat de sound betreft, het wordt iets... tja, hoe noem je dat: krijgt ietsje meer laagmid. dat moet je mooi vinden. bovendien kun je dat wel bijregelen met je tone knoppen.

Mitch
10 augustus 2004, 11:58
O, ik zie nu pas dat je er één te koop hebt :oops:

Guys, die FD2 is echt top ! 8-)

Rutger
10 augustus 2004, 12:20
pfff...he he. :D

BramVersteeg
10 augustus 2004, 15:13
idd, erg hip hoor die FD2!!! 8-)

Rutger
10 augustus 2004, 18:14
sjonge wat een enthousiasme...

kopen? :)

Robbert
10 augustus 2004, 20:04
Voor 100 Euro wel :D

nocaster
10 augustus 2004, 22:54
Hoi Bram, heb je er ook wat gekocht, of was je er alleen tot last ?

BramVersteeg
11 augustus 2004, 00:55
Ik was alleen tot last. :wink: Ik heb nog niks gekocht maar Frans weet dat ik daar mijn geld toch wel kom verspillen dus echt tot last ben ik niet geweest. Eerst het een en ander testen en dan beslissen.