PDA

View Full Version : + en - luidsprekeraansluiting



hansies
6 augustus 2004, 15:41
ik heb een probleempje, ik bouw een externe luidsprekerkast met 1 luidspreker, deze is verbonden me een mono jack, hoe sluit ik deze juist aan, ik bedoel de + en de - v/d luidspreker naar een mono jack
eventueel een aansluitingsschema is welkom
alvast bedankt
Hansies

harrie-beton
6 augustus 2004, 15:58
als je 1 luidspreker hebt maakt plus en min niet uit.
De speaker beweegt naar voren en naar achteren.

meerdere speakers in 1 systeem moeten gelijk aangesloten zijn. Op de plus van een luidspreker aansluiting staat vaak een rood stickertje (zelfklever in België) met +

hb

hansies
6 augustus 2004, 16:19
als je 1 luidspreker hebt maakt plus en min niet uit.
De speaker beweegt naar voren en naar achteren.

meerdere speakers in 1 systeem moeten gelijk aangesloten zijn. Op de plus van een luidspreker aansluiting staat vaak een rood stickertje (zelfklever in België) met +

hb

bedankt , maar ik bedoel een tweede externe box daarvan de + en - van de luidspreker, hoe die aan te sluiten op de ingebouwde jackuitgang van deze box.
bedankt
Hansies

birt
6 augustus 2004, 16:40
+ en - maakt wel uit, dat maakt uit of je speaker naar buiten gaat proberen bewegen met een basgeluid of naar binnen, wat een iets minder goed geluid geeft

Frits van Mourik
10 augustus 2004, 02:05
De standaardaansluiting is: de + van je speaker op de tip van de jack;
de - op de ring. Om uit te vinden, wat bij jouw speaker de + en de - is:
- Sluit twee draden aan op je speaker
- Neem 'n penlightbatterijtje en laat iemand deze kortstondig op de draden aansluiten.
- Kijk & voel, hoe de speakerconus zich beweegt.
- Conus naar buiten: de + van de penlite zit op de + van de speaker;
- Conus naar binnen: de + van de penlite zit op de - van de speaker.
krijg je geen duidelijke response, probeer het dan met een halflege 9V-batterij.

Al
10 augustus 2004, 22:00
ik heb een probleempje, ik bouw een externe luidsprekerkast met 1 luidspreker, deze is verbonden me een mono jack, hoe sluit ik deze juist aan, ik bedoel de + en de - v/d luidspreker naar een mono jack
eventueel een aansluitingsschema is welkom
alvast bedankt
Hansies

Niet alle speakers slaan allemaal naar "voren" uit. In de jaren zestig werkten Jensen (US) speakers tegengesteld vergeleken met Celsetion (GB) speakers. Bij multi-speaker-setups moet je het zo aansluiten dat alle speakers in fase staan, dus naar dezelfde kant uitslaan. Dit kan je checken met een batterijtje. Je ziet de speaker dan naar voren of naar achteren gaan. Sluit het zo aan dat beide speakers dezelfde kant opgaan.

Al

PeeVee
14 augustus 2004, 20:13
+ en - maakt wel uit, dat maakt uit of je speaker naar buiten gaat proberen bewegen met een basgeluid of naar binnen, wat een iets minder goed geluid geeft
Speaker geeft trillingen weer en beweegt dus altijd naar binnen én naar buiten (!) t.o.v. rustpunt (c.q. het midden).

Zoals Al schrijft is het wel belangrijk dat bij meerdere speakers, alle speakers wel tegelijk naar binnen of naar buiten bewegen dus altijd verstandig om even te testen.