PDA

View Full Version : Van-alles-wat-strat



Svenson
6 augustus 2004, 14:39
Ik heb deze afgelopen 2 maanden gewerkt aan een multifunctionele strat, die echter wel zo goedkoop mogelijk moest zijn. Dure Fenders strats en dergelijke heb ik al en omdat dit mijn eerste zelfbouw project was wilde ik het niet te duur maken. Het resultaat is echter verbluffend. HIeronder de specs en de foto's.

Svenson
6 augustus 2004, 16:02
De foto's komen eraan, alvast de specs dan maar. Onthoud: ik wilde hem low-budget maken.

De hals is van maple, met een rosewood toets. Hij is gebouwd eind jaren '70/ begin jaren '80, en op een beetje slijtage na is er niks mis mee. Hij komt van een Engelse Marlin af, vandaar ook de parelmoeren inlay op de 12e fret in de vorm van een marlijn. De hals is gelukkig helemaal recht, ik heb hem eerst helemaal blank geschuurd en daarna geprimed. weer geschuurd en daarna 7 lagen witte lak aangebracht. (Waarom zoveel? Wit is nogal vatbaar voor stofjes... Is nu goed). Hierna kwamen er nog 5 a 6 lagen blank overheen. De gebruikte lak voor de gehele gitaar is van het merk Motip, wit, zwart en natuurlijk blanke lak. De toets is heel licht, maar ik bedoel ook heel licht opgeschuurd en met wasbenzine en heel hard wrijven schoongemaakt. Daarna heel goed ingewreven met lijnolie. Is goedkoper dan speciale olie en werkt net zo goed, misschien wel beter.

De body is van topklasse multiplex. Haha, hij gebruikt multiplex. Ja, ik zal het verder nooit meer gebruiken, heb er nooit een hoge pet van op gehad, maar met de juiste elementen kan je nog veel goed doen. En multiplex hoeft niet altijd slecht te klinken. De body is ook eerst helemaal glad geschuurd en geprimed, daarna zijn 6 lagen witte lak aangebracht. Nadat het goed gehard was heb ik met schilderstape (je kunt NIET zonder!!) de strepen afgebakend (40 mm doorsnee, onderlinge afstand 28 mm). De strepen lopen helemaal rondom, om dit af te plakken is lastiger dan het lijkt, ze moeten namelijk op een gegeven moment op zichzelf aansluiten... De tweede keer plakken ging dus wel goed :) Er zijn 3 lagen zwarte lak aangebracht en daarna veel blanke lak. Deze moet nat aangebracht worden (maar niet zo nat dat hij gaat druipen), omdat je anders het verschil tussen de streep en de rest van de lak kan voelen.De streep raakt dan ook minder snel aan de randen beschadigd.
Zowel voor als achter zijn de strepen ook in de gaten doorgetrokken, als je de elementen of afdekplaatje eraf haalt lopen de strepen dus gewoon door. Het afdekplaatje heb ik apart gespoten, ook met strepen.

De elementen zijn ook een verhaal apart. Ik wilde een multifunctionele gitaar maken en heb daarom voor een, op z'n zachtst gezegd, aparte elementencombinatie gekozen. De elementen bestaan uit 2 humbuckers en een single coil ertussen. Ze zijn niet willekeurig gekozen, ookal lijkt dat zo.
Ik had nog een setje metalelementen liggen, daarvan heb ik de single coil in het midden gezet. Als het niet zou klinken zou ik hem eruit halen of gewoon niet aansluiten.
Op de brugpositie heb ik een Fenderhumbucker uit een USA California Fat Strat. Deze gitaar heb ik zelf ook en hetzelfde element leek me een goede basis. Deze heb ik nog goedkoop op de kop weten te tikken. Dit element is te splitten met een schakelaar onder de potmeters.
De humbucker op de neckpositie is een beetje ongewone keuze, een Guild HB-1. Deze koos ik voor zijn volle warme romige geluid, perfect voor jazz. Ook distorted klinkt deze echter heel goed. Ik was bang dat deze combinatie niet goed samen zou klinken, toen ik de gitaar echter inplugde bleek van wel, je kunt er echt alle kanten mee op. Van lekker metallen tot subtiel jazzen, en natuurlijk ook lekker rocken.

Ik heb een Gotoh brug erin zitten, de tremolo gebruik ik niet maar ik heb de brug niet vast gezet, dus met een beetje buigen kan je ook nog leuke dingen doen :) De drie potmeters zijn voor volume, hoge tonen en lage tonen. De tweede switch onder de potmeters zit er voor de sier, de Guild is niet te splitten, maar ik had het gat al geboord...

Als iemand vragen heeft merk ik het wel.

Svenson
6 augustus 2004, 16:50
En de foto's...

http://www.xs4all.nl/~ampmail/forum/svengitaar.jpg

De zelfgemaakte 'catalogusfoto' :)


http://217.120.167.227/website1/sven/gitaaraf1.JPG

Zonder snaren


http://217.120.167.227/website1/sven/gitaaraf2.JPG

Close up


http://217.120.167.227/website1/sven/gitaaraf%20achter.JPG

De achterkant


http://217.120.167.227/website1/sven/bodyachter.JPG

En wederom close-up...


http://217.120.167.227/website1/sven/elementen.JPG

De elementen


http://217.120.167.227/website1/sven/kopachter.JPG

De achterkant van de kop, weinig meerwaarde, maar toch.[/img]

fred dons
6 augustus 2004, 16:59
hij is mooi geworden! 8)

het type trem wat je gebruikt heb is niet zo, ik zou als ik jou
was een iets betere (licensed) floyd er op zetten (bij back & forth
hebben ze hele goede voor +/- 50 eur)

sickpunk
6 augustus 2004, 17:01
nice

Lune-a-tic
6 augustus 2004, 17:03
Mooi, maar staat die bovenste HB nu schuin of is het de foto ?

Svenson
6 augustus 2004, 17:32
Is gedeeltelijk de foto, maar ook een afwijking van 1.2 mm, element bleek iets te groot voor gat, moest het gat dus even een beetje aanpassen. Het blijft handwerk he... :)

birt
6 augustus 2004, 22:03
pjoetiefoel :D

Svenson
6 augustus 2004, 23:57
Probleempje opgelost...

Wormaap
7 augustus 2004, 02:37
Hmm, probleempje: vanmiddag toen ik de snaren er oplegde speelde hij goed, daarna heb ik de brug een beetje verhoogd dmv van de schroeven aan de voorkant iets omhoog te draaien. Ik moet nog twee extra veren achterin zetten om de brug platter op de body te krijgen (zit nu erg veel speling in, een cm ongeveer), maar het probleem is: Ik krijg de snaren niet meer gestemd. Als ik met de laatste snaar klaar ben is de eerste alweer ontstemd. En ik kan behoorlijk snel stemmen. Waar kan dit aan liggen?
Waarschijnlijk het teveel aan speling in de brug... Denk ik.
Coole bijl btw :-D

fred dons
7 augustus 2004, 07:06
wat ik al zei de trem is niet zo :D , ik heb jaren geleden een gitaar gehad met de zelfde trem en als ik er maar naar keek onstemde hij

afhankelijk of je de trem ook echt gebruikt kun je er over denken om hem te blokken

harrie-beton
7 augustus 2004, 10:01
Vooral als je een snaar knapt op een podium kan je meteen niet meer spelen.

per snaar is er een trek-kracht van 4 kilo dus tijdens het opzetten van snaren gaat de brug flink heen en weer. 1 snaar aanspannen heeft gevolg voor de hele brug en alle snaren moeten opnieuw bijgespannen. Ik hou daar niet van, mijn brug zit vast en kan alleen naar beneden. Niet omhoog.

Sir Peckerkäse
7 augustus 2004, 11:35
ik las op het pakje van mijn snaren dat het ongeveer 8 kilo was :???:

Svenson
7 augustus 2004, 11:40
Ik werd vanochtend wakker, pak mijn gitaar en het ding was op 1 snaar na gestemd, die ene heb ik bijgedraaid en alles was goed en bleef goed. De gitaarstemelfjes hebben dat vast gedaan. Ik ga trouwens de brug wel nog flink laten zakken en vastzetten.

michielv
7 augustus 2004, 20:31
De hals is van maple, met een rosewood toets. Hij is gebouwd eind jaren '70/ begin jaren '80, en op een beetje slijtage na is er niks mis mee. Hij komt van een Engelse Marlin af, vandaar .

Vraagje: heb jij toevallig een paar maandjes geleden die Marlin in Dordrecht gekocht? Dan was je me nl net voor :(

Is mooi geworden trouwens, petje af!

BTW: die guild humbucker heb ik ook, jarenlang heeftie in mijn zelfbouw LP jr gezeten en ik was van plan er binnenkort weer wat mee te doen. Wereldelementen zijn dat!

Svenson
8 augustus 2004, 14:29
Nee, ik heb een complete marlingitaar (wel in stukjes, maar toch) in Amsterdam gekocht, voor 40 euri :) De hals en het middelste element komen van die gitaar.

En die Hb-1 vind ik zelf ook geweldig, dat ding heeft echt heel veel sustain.