PDA

View Full Version : basgitaar spelen op gewone gitaarversterker.



ekops
6 augustus 2004, 12:31
Ik wil een tweedehands basgitaar kopen, maar nog geen basversterker. Kan ik basgitaar spelen op mijn gitaarversterker of blaas ik hem dan op??
Ik heb een behringer ULTRAROC GX110.

frenske
6 augustus 2004, 12:36
KABOW!

buuck
6 augustus 2004, 12:56
het kan wel. de gitaar amp gaat er op ten duur toch kraken en zo want hij kan de lage frequenties slecht aan. maar opzich kan t verder geen kwaad als het spul niks kost en van plan bent snel groter te kopen..

Horus
6 augustus 2004, 13:18
Het kan wel ja, maar erg veel amateuristischer wordt het niet, en je geluid is nou ook niet om over naar huis te schrijven.

sickpunk
6 augustus 2004, 13:57
uhm....als jeje versterker iets te hard zet, dan hbe jehet meteen door(ook als je er teveel bass in gooit) dan kan jeje speaker weg pleuren!
koop gewoon een klein bassversterkertje 10-15 watt

Chaney
6 augustus 2004, 14:21
Oplossing: een Fender Bassman, voor de gitaar én voor de bas, al wordt dat meteen weer errug prijzig.....

frenske
6 augustus 2004, 14:40
Op elke basversterker kun je een normale gitaar spelen of het klinkt dat verschilt per versterker. Ik heb een Peavey TKO 80 bascombo gehad en die is als basversterker CRAP met hoofdletter C, maar als gitaar versterker redelijk populair!

Anavrin
6 augustus 2004, 15:26
Niet doen!!!

op zich is het geen enkel probleem om met een bas op een gitaarversterker te spelen, maar wel als deze is aangesloten op normale gitaarspeakers. Als je dus een combo hebt, dan mol je je speakers. Ik heb zelf ongeveer 3 jaar op een gitaarversterker bas gespeeld, maar dan wel met een bas-speakerkast eraan. Als je dus wil bassen op je eigen gitaarcombo, zet er dan ff een andere speaker in, en het is geen probleem.

guitartub
6 augustus 2004, 19:01
Niet doen,

Een (oefen) ampje voor de basgitaar kost tegenwoordig niet meer zoveel.
Bassen over je gitaarversterker, daar ga je spijt van krijgen!

urezna
17 augustus 2004, 12:02
ik beb begin dit jaar er es thuis wat bij gaan bassen, en heb tot voor kort wel op mn gitaarversterker gespeeld.. ging goed hoor, maar is was wel erg voorzichtig...

toch maar een bas-ampje gekocht, ben er erg blij mee...
tis een Hartke A35 combo geworden, in de winkel flink aan de tand gevoeld en vergeleken met een 400W Yorkville die ik erg mooi vond klinken, nou, die Hartke wist me wel te imponeren hoor....! :-)

BramVersteeg
17 augustus 2004, 14:19
Zoals al eerder gezegt...... Niet doen.
Ik heb eens op een marshall gitaarversterker gespeeld tijdens een repetitie op een 5sn en dat deed de apm geen goed :wink: .
De speakers kunnen het niet aan.

Lazy B.
17 augustus 2004, 14:57
Als je 'em niet te hard zet kan het niet veel kwaad hoor. Ik speel bij de gitarist van mijn band thuis wel eens over zijn versterker en dat gaat best. Zoals gezegd; zet de boel niet te hard.

paul15
17 augustus 2004, 21:32
Niet doen, want als het al lukt krijg je een bagger geluid. En als het bagger klinkt is de lol er snel vanaf.

urezna
18 augustus 2004, 09:33
tuurlijk lukt het..... en het geluid was zeker ziet bagger, mijn gitaarversterker heeft een erg mooi helder clean kanaal... het enige dat wel miste, was het echte laag, van de lage B snaar....

en inderdaad goed oppassen dat je niet te hard gaat... :o

maar das nu opgelost :-)