PDA

View Full Version : Buizen?



Tupelo
6 augustus 2004, 00:18
Ik heb een fender 'the twin' uit god weet hoeveel & tachtig. Ik heb dat ding nu ongeveer 10 jaar en heb 6 jaar geleden de 4 eindbuizen maar eens vervangen. De laatste tijd merk ik dat ik de distortion van mijn versterker haat. Clean klinkt 'ie daarintegen te gek. Zover ik me kan herinneren was de distortion ook ooit beter. Kan dit aan de buizen liggen?
Iemand een leerzaam verhaal over buizen? Waarom 12 kleintjes en 4 grote, welke wat doen enzo.......

LordSpeedyShit
6 augustus 2004, 09:07
Ik ben geen buizen-goeroe, maar mss zou je de voorversterker buizen ook eens moeten vervangen? Lijkt mij dat die voornamelijk de distortion verzorgen.

pol
6 augustus 2004, 09:27
de kleine buisjes zijn de voorversterkerbuisjes idd,
en de grote zijn voor de eindversterker.
Je kunt best de amp eens binnenbrengen bij iemand die buizen kan testen, dan weet je onmiddellijk of je buizen nog goed zijn, of het misschien ergens anders aan ligt.
Het kan altijd ook zijn dat het aan je oren ligt en dat je versterker altijd al zo geklonken heeft. Of een slechte gitaarkabel, slechte stroom (200 volt ipv 220 ofzo)
Het kan ook goed zijn dat die amp voor het clean en het distorsion kanaal een ander buisje gebruikt en dat alleen de buis die voor het distorsion-kanaal gebruikt wordt versleten is, nu moet je alleen nog uitzoeken welke buis dit is.

maar fenders staan toch niet echt bekend voor een goeie distorsion, niet ?