PDA

View Full Version : beginner koopt Powerbook....en dan?



Elektrik_Sixx
5 augustus 2004, 14:38
Hee allemaal,

Ik ben een absolute beginner wat dig. opnemen betreft maar heb besloten toch de duik te wagen.
Ik heb een Powerbook G4/800 DVI uitvoering gekocht met 2x 512Mb RAM en een 60GB Hd in tweeen gepartitioneerd.
Er zitten twee USB 1 poorten en een Firewire poort op.

Nu wilde ik voor mics de Recording Pack van Marshall aanschaffen maar voor de interface en software...daar heb ik dus advies bij nodig.
Eerste idee was M-Audio Firewire 410 maar aangezien ik waarschijnlijk toch niet meer dan twee audio kanalen tegelijk ga opnemen kan ik ook met (toch) een kleiner USB apparaat volstaan.

optie1: De M-Box met Protools LE, geen MIDI?
optie2: Tascam US 122 met Cubase SE en dan evt nog de STeinberg Studio Case

optie3 ??? suggesties?

Ik wil met MIDI gaan werken en helaas beperkte audio (moet het hier allemaal in de slaap- dan wel huiskamer doen) en evt ook met loop-gebaseerde dingen.

Ik begin dus eigenlijk met nada kennis van zaken, ook al heb ik als gitarist regelmatig studio werk gedaan.

Graag jullie advies...

bert k
7 augustus 2004, 00:05
Optie 4: Powerboek dumpen en een Windows ding kopen, heb je opeens een heleboel keus uit software.
Voor die Mac kan ik je desondanks Logic aanraden, das goed.
Ik heb voor mijn laptop de Tascam US 122, das USB 1, snel genoeg voor twee sporen. Wil je meer sporen tegelijk dan idd Firewire of USB 2. Kijk op deze Feedbackpagina: (http://www.feedback.nl/pages/departments.php?pagetype=3&the_parent=4&xtracats_id=74&departments_id=76) , daar staan allerlei leuke kastjes. Zorg wel dat je een 24-bits doos neemt.

Br@mbo
7 augustus 2004, 10:58
hij heeft speciaal zijn powerbook gekocht daarvoor!
als je em dumpt: geef em aan mij =] :razz:

nah , niet dumpen dat ding, ik zou den firewire gaan proberen

bert k
7 augustus 2004, 23:08
Ik was ook niet echt serieus... Maar Firewire kastjes zijn op hret moment nog een stuk duurder dan USB 1 kastjes. (USB 2 is even duur). En aangezien het maar om 2 sporen opnamen gaat kan je jezelf wat knaken besparen.

Frits van Mourik
10 augustus 2004, 01:18
Ik kan het niet helpen, maar ook bij het verhaal van Elektrik_Sixx bekruipt mij weer het gevoel, dattie helemaal aan het verkeerde eind begint:
"Ik heb hamer, zaag en een doos prima spijkers. Aan hout kan ik ook wel komen. Vertellen jullie mij nu eens, hoe ik een huis bouw?
Ervaring: Ik heb 't al eens zien doen..."

harrie-beton
10 augustus 2004, 02:17
ben het met frits eens.

Ga eens kijken bij mensen die iets opnemen. Je zult weinig powerbooks zien. Tja ze zijn mooi maar je hebt er weinig aan. Ben je echt voor het uiterlijk gevallen? "Gitaar klinkt kut maar hij is mooi...."

Ga je eens verdiepen in de opname techniek. Een pc is een eindstation, je hebt veel meer nodig.
kennis
ervaring
microfoons
kabels
mengtafels (je moeder heeft een mixer)
effecten
mastering apparaten
amp plus referentie luidsprekers

2 keer 60 gig hardeschijf is heel weinig in 2004.

Bovendien was mijn ervaring met Mac's (3 jaar systeembeheerder geweest met Mac's):
weinig software, geen upgrade mogelijk en duur.

én (het belangrijkste...)

Een goedkope kloon met Windows kan hetzelfde en meer!

Elektrik_Sixx
10 augustus 2004, 12:17
Dat ik geen kennis van zaken heb, is duidelijk. Dat had ik zelf al verklapt in mijn origenele post. Maar daarom kom ik dus op dit forum om een beetje van jullie kennis te profiteren.

Frits, aan welk eind zou ik dan moeten beginnen? Zonder computer?

Harrie, die kennis probeer ik dus hier en via andere middelen op te doen.
Dat ik microfoons nodig heb, daar had ik al over nagedacht, zie eerste post (MXL). Dat ik daar kabels bij nodig heb, kijk, daar kan ik wat mee.
Mengtafels heb ik ook over nagedacht, maar als ik daarmee begin en ook gelijk al met mastering apparaten heb ik het idee dat ik ECHT aan het verkeerde eind begin.

Ter illustratie, ik speel reeds 25 jaar in bandjes, heb in diverse studio's opgenomen (waaronder in het Pand te Vlaardingen ,met ene Frits aan de knoppen), en wilde nu gewoon eens thuis een beetje knutselen en inderdaad kennis opdoen.
Ik ben niet van plan een professionele studio hier in mijn huis te gaan bouwen, daar heb ik de ruimte en de middelen niet voor.
Dus masteren komt bij mij nog niet zo om de hoek kijken.
Het enige doel is even op een eenvoudige manier wat opnemen en mixen.

Dus nogmaals jullie advies gevraagd...

harrie-beton
10 augustus 2004, 19:11
Ok, hier tips:

wat je samen met je powerbook nodig hebt is:

een goede liefst multi-track geluidskaart (anders is er niets te mixen)
denk ook aan voorversterkers als je microfoons gaat gebruiken.
NB Je hebt kaarten mét en zonder pre-amps. Als je kaarten zonder pre-amps neemt, heb je een MENGTAFEL nodig met insertie-kanalen of direct out. Dat zijn per kanaal directe line uitgangen die je opkunt nemen.

Denk ook aan phantoom voeding. De betere microfoons en daar gaan we voor hebben dat nodig.

Microfoons - geen rommel kopen. Garbage in = garbage out.

Referentie luidsprekers of goede koptelefoon want de ingebouwde speakertjes zijn niet geschikt. Je hebt dan ook nog een versterker nodig, liefst klasse A.

Plus: opname software!
Cool Edit of Cubase SX? Op mac is weinig illegale rommel te krijgen om "even te proberen".

Tot slot heb je muzikanten nodig of vocalisten om op te nemen!
"Doen is de beste leerschool"

http://home.planet.nl/~stee0036/gitaarnet/2nov2003-008.jpg

hier een picto van mijn bescheiden home studio. De pc is slechts een onderdeel. Ik heb trouwens een ADAT en geen multitrack geluidskaart.
Die adat heb ik al een paar jaar.
Ik heb ook een cursus opname techniek gehad.

Frits van Mourik
10 augustus 2004, 23:57
Ter illustratie, ik speel reeds 25 jaar in bandjes, heb in diverse studio's opgenomen (waaronder in het Pand te Vlaardingen ,met ene Frits aan de knoppen), en wilde nu gewoon eens thuis een beetje knutselen en inderdaad kennis opdoen.

Heeej! In Het Pand opgenomen? Natuurlijk stijg je nu enorm in mijn achting en verdien je respect... :wink:
Met welke band/ welk project was dat?

Mijn postje was overigens niet bedoeld om je af te zeiken ofzo!
Maar het komt mij al te vaak voor, dat goedbedoelende amateurs
enorm investeren in knoppies, lichtjes & een zware PC, terwijl ze dan proberen te mixen in een badkamer met speakertjes van krantenpapier.

Mijn eerste en m.i. allerbelangrijkste tip is:
Zorg, dat je afluistering in orde is.
De luidsprekers zowel als de akoestiek van je luisterruimte.
Pas dan hoor je wat je opneemt, pas dan hoor je wat je mixt.
Dit is voor mij het begin van het begin!

Ik wil hier best over van gedachten wisselen; mail me maar...

harrie-beton
11 augustus 2004, 10:46
ik gebruik als luister speakers Alesis absolute zero en een cyrus versterker (2e hands).
Niet zo duur wel goed.

Elektrik_Sixx
15 augustus 2004, 23:15
Hee mannen, bedankt voor jullie reakties.
Heb intussen alvast wat geld over de balk gesmeten tw: Tascam US122 audio/midi interface, MXL 2003+603S mics, AKG K140 koptelefoon en, jawel, Logic Express legaal! (cubase schijnt niet goed te werken op een Apple)

Voor monitorin heb ik een beetje zitten kijken naar Yamaha MPG5 oid en KRK V4 ( die kleintjes), maar voorlopig moet ik nog even klooien met mijn stereo spul en die AKG.

Hoe weet ik of mijn akoestiek goed of slecht is zonder dat ik daar een acousticus bij haal?

Frits, die opnamesessie met jou is al 12-13 jaar geleden en gebeurde nog met gewone tape , haha. Naam van het bandje had iets met vuile was te maken. Overigens ben ik mijn kopie van die demo kwijt, kun jij dat op een CD branden en wat kost dat?

bert k
16 augustus 2004, 01:07
Hey, goeie keus, die Tascam! Die heb ik ook... Dat komt allemaal goed. Ik hoorde van het progje Garageband, voor de Mac. Schijnt simpel maar doeltreffend te zijn.

schizo910
31 oktober 2004, 19:34
Hey, goeie keus, die Tascam! Die heb ik ook... Dat komt allemaal goed. Ik hoorde van het progje Garageband, voor de Mac. Schijnt simpel maar doeltreffend te zijn.

Ik werk nu sinds een week of 3 met garageband en het werkt inderdaad erg prettig. Ik had verwacht dat het allemaal wat kneuteriger zou zijn, maar dat valt me 100% mee.
Het werkt erg makkelijk, erg overzichtelijk en met de juiste rand apperatuur erbij krijg je aardige resultaten. In mijn MacG5 kan ik de gitaar rechtstreeks inpluggen, maar het resultaat is dan niet wat ik wil, klinkt heus wel oké (heb nog niet echt goed gemixt e.d.) maar ik gebruik toch liever de directrecording van mijn amp of de Pod (of als er niemand thuis is vol blazen met de amp en dan een mic ervoor).

Na altijd met een Fostex FD4 te hebben gewerkt is het overzicht en eindeloos aantal sporen op een computer een verademing...[/img]