PDA

View Full Version : Body hals verbinding (geschroefde nek)



ninja
5 augustus 2004, 15:28
ik heb een ibanez sa serie, de nek is van maple en body van mahony hout met een maple top.
als ik de schroeven uit de hals draai dan merk ik dat er nog speling zit tussen de hals en de body aan de zijkant. nu heb ik begrepen dat: hoe meer contact hoe beter....mijn vraag is: wat kan ik het beste als opvulmiddel gebruiken om het contact tussen beide onderdelen te verbeteren?
ik heb het volgende al gedaan: de contactpunten opgeschuurd, zelf dacht ik aan het volgende als vulmiddel: dunne stukjes hout ertussen proppen, ik dacht ook aan een tube vloeibaar hout.........mijn eigenlijke vraag is: wat is het meest resonante materiaal wat er bestaat (om als opvulmiddel te gebruiken)?

Sir Peckerkäse
5 augustus 2004, 16:10
beton

Lune-a-tic
5 augustus 2004, 19:05
Gooi daar een strak lasnaadje op, TIG natuurlijk.

ninja
6 augustus 2004, 00:26
alleen serieuze reacties aub! of meen je dat serieus van beton?

ninja
6 augustus 2004, 00:29
@lunatic , ik begrijp je reply niet. kun je me mischien duidelijk maken wat je precies bedoelt?

bat
6 augustus 2004, 01:04
Meest gebruikte is dunne shimmetjes van hout. Oftewel inderdaad hele dunnen plakjes hout. Overigens is een kartonnetje ook okee. Misschien is het ook een idee om er even een goede gitaarbouwer naar te laten kijken.

En de volgende keer wanneer je een gitaar koopt wel letten op de stabiliteit van de hals... :wink:

Kjiratsiekoedel
6 augustus 2004, 08:24
karton lijkt mij nu juist weer verschrikkelijk!!! => veel te veel dempend/absorberend

Lune-a-tic
6 augustus 2004, 09:34
Ninja,
mijn reactie was niet ernstig.
Wel ernstig nu, zo'n ingreep zou ik alvast door een vakman laten doen, de kans dat je vibraties/gerammel creëert bestaat, en dan doe je meer schade dan goed. En als je die gitaar ooit wil verkopen zal ze er minder waard door zijn.
Maar om je vraag te beantwoorden, het meest resonerene materiaal in dit geval is hetzelfde materiaal van de hals of de body gebruiken, om de resonatie verder te laten palnten dus.

bat
6 augustus 2004, 11:57
karton lijkt mij nu juist weer verschrikkelijk!!! => veel te veel dempend/absorberend

je zou eens moeten zien wat er door (ook goede!) professionele reparateurs wordt gebruikt...

Natuurlijk is karton overigens geen goed idee als er behoorlijk veel ruimte tussen hals en body zit, maar dan is er sowieso meer aan de hand dan je zelf nog kunt verhelpen.

Sir Peckerkäse
6 augustus 2004, 13:08
misschien een metalen plaatje

ninja
7 augustus 2004, 19:14
graphtech heeft toch van dat spul wat ze tusq noemen? dat was eerst vloeibaar nietwaar? weet iemand waar ik tusq of iets wat er op lijkt in vloeibaar vorm kan krijgen?