PDA

View Full Version : Lydisch hetzelfde als Frygisch



Shaggy
5 augustus 2004, 06:40
Hoi allemaal,

Ik was aan het checken op cyberfret (ff de nodige theorie bijvijzelen) en het viel me op dat de lydische en frygische modes exact hetzelfde worden gespeeld, waarom? Het enige verschil die ik kan vinden is de grondtoon alleen ik snap het waarom niet en op welke akkoord (progressie) kun je beide spelen. Moet je deze twee ook hetzelfde spelen als je ze pentatonisch pakt (volgens mij mis je dan enkele grondtonen toch)?

Hier zat ik toch wel ff mee en hoop dat jullie me wijzer kunnen maken. :)



http://members.chello.nl/~w.huysmans/s/r.gif

harrie-beton
5 augustus 2004, 08:50
De grondtoon bepaalt juist de toonladder en sosm de akkoordenkeuze.

Am ladder en C ladder is hetzelfde maar de grondtoon (begin + eind) is verschillend.

als je goed engels kunt lezen:
zware kost maar hier staat heeeel veel uitgelegd met voorbeelden.
http://www.mediamusicstudies.net/tagg/articles/xpdfs/harmonyhandout.pdf

katana
8 augustus 2004, 21:12
Het verschil in toonladders zit em in het verschil in afstanden.
Er zijn 7 diatonische toonladders (ladders met alleen de witte toetsen op de piano): ionisch, dorisch, phrygisch, lydisch, mixolisch, aeolisch en locrisch.

Een ionische (Majeur) ladder bevat alle witten toetsen van c tot c.
Een phrygische ladder van e tot e. (De toonsafstanden zijn dan halve, hele, hele, hele, halve, hele, hele)
Een lydische ladder van f tot f. ( hele, hele, hele, halve, hele, hele, halve)

Het zijn in principe dus totaal andere ladders maar bij een bepaalde grondtoon (die ik even niet wil uitzoeken :lol: ) zijn ze wel gelijk.

Ik hoop dat je hier wat wijzer van wordt en forumleden, verbeter graag de fouten zodat ik niet verantwoordelijk ben als hij het fout leert. :wink:

ReinoutV
9 augustus 2004, 12:31
In C:

ionisch (majeur):
c - d - e - f - g - a - b - c

phrygisch:
c - des - es - f - g - as - bes - c

lydisch:
c - d - e - fis - g - a - b - c

Phrigisch en lydisch is dus niet hetzelfde. Anders zouden ze ook wel hetzelfde heten ;). Je speelt wel hetzelfde figuurtje, maar de grondtoon is dus anders. En ja, dat is heel belangrijk :).

Shaggy
11 augustus 2004, 13:35
Ok, dus als ik het goed begrijp ...;


C majeur ladder hetzelfde als een A mineur ladder

alleen in de A mineur ladder is de grontoon een C ipv een A

dus je tussenstations veranderen alleen toch?

pimmetje
11 augustus 2004, 13:51
Nee, net mis geschoten :D.
In de Amineur ladder is de A de grondtoon en in de Cmajeur ladder is de C de grondtoon. Vandaar ook hun naam.

En niet de tussenstations veranderen, immers Cmaj = CDEFGABC en Amin = ABCDEFGA. De afstanden tussen station 1 en 2, 2 en 3, 3 en 4 veranderen... de intervallen. En de afstand tussen station 1 en 3 (grondtoon en terts) is waar de ladders hun mineur/majeur vandaan halen.

Shaggy
11 augustus 2004, 15:34
AHA tenks pim .. dat was me redelijk duidelijk :razz:

Wat ik bedoelde is het volgende:


Stel je pakt de c majeur ladder aeolisch, dan speel je eigenlijk een a mineur ladder met als grondtoon de c .. terts is dan twee keer heel

harrie-beton
11 augustus 2004, 17:29
Stel je pakt de c majeur ladder aeolisch, dan speel je eigenlijk een a mineur ladder met als grondtoon de c .. terts is dan twee keer heel

c majeur en a mineur zijn dezelfde ladders (alle witte toetsen op een piano) maar de grond-toon is anders en die bepaalt de naam.

pimmetje
12 augustus 2004, 11:51
Stel je pakt de c majeur ladder aeolisch, dan speel je eigenlijk een a mineur ladder met als grondtoon de c
Nee, want zodra je die c majeur ladder aeolisch pakt, pak je de A als grondtoon, dus speel je gewoon de a-min ladder met als grondtoon de A.

taylor
21 augustus 2004, 10:54
C majeur(1e trap) en A mineur(6e trap) zijn parallel aan elkaar,dat wil zeggen ze zijn niet de ZELFDE ladders maar hebben de zelfde noten.(in 1 andere volgorde zoals hier boven door pimmetje al werd gezegt)