PDA

View Full Version : Slide



Tupelo
4 augustus 2004, 18:13
Ik vind het de laatste jaren erg leuk om slide te spelen met mijn bandje.
De dingen die ik nu speel zijn nog altijd normaal gestemd. Ik heb wel wat lopen prutsen met verschillende stemmingen maar probleem waar ik dan vaak op uitloop is dat het soleren hout slaat aangezien ik mijn positionering niet zo goed meer kan bevatten. Weet iemand nog wat eenvoudige slide keys die het mogelijk maken zowel wat rhythm als wat solo stukjes te spelen zonder de kluts kwijt te raken wat nu eigenlijk ookal weer waar te vinden zou moeten zijn.

schizo910
4 augustus 2004, 18:15
Open stemmingen, ik speel slide meestal in een open E stemming of B.

Blijepanda
4 augustus 2004, 18:17
Tsja, ik gebruik meestal open G of D met een slide. Dat lijkt me het handigst.

Tupelo
4 augustus 2004, 18:18
Ah ok open G laat inderdaad nog 3 snaren over waar normaal over te soleren valt ja....

Tupelo
4 augustus 2004, 18:23
He Schizo waar haal je die bossplankjes nou eigelijk vandaan en hoe heten die dingen? Ik heb mijn pedaaltjes nog altijd los over de vloer liggen en ben al een tijdje opzoek naar iets waar ik ze gewoon in kan klikken met voeding en al. Ik ben zelf niet zo'n knutselaar en ik heb begrepen dat die dingen gewoon te koop zijn, ik heb ze echter zelf nog nergens gezien, ook niet op de Roland website.

Squier4ever
4 augustus 2004, 21:09
Mmm der is wel een Boss koffer, ik denk dat je die bedoelt Tupelo

munkie
4 augustus 2004, 22:02
Ik stem wel eens de hoge E snaar omlaag naar D, dan heb je de onderste 4 snaren in open G: DGBD dus. Even "Shake your moneymaker" en dan weer terug van D naar E, kan je weer gewoon spelen. Werkt wel het beste op een gitaar zonder tremolo :-D

schizo910
4 augustus 2004, 22:32
He Schizo waar haal je die bossplankjes nou eigelijk vandaan en hoe heten die dingen? Ik heb mijn pedaaltjes nog altijd los over de vloer liggen en ben al een tijdje opzoek naar iets waar ik ze gewoon in kan klikken met voeding en al. Ik ben zelf niet zo'n knutselaar en ik heb begrepen dat die dingen gewoon te koop zijn, ik heb ze echter zelf nog nergens gezien, ook niet op de Roland website.

Ik heb zo'n board van Warwick, gekocht bij SoundPLaza in Amsterdam.

Tupelo
5 augustus 2004, 18:28
Thanx Munkie, die is inderdaad erg eenvoudig! ik heb eigenlijk veel te veel lopen klooien met die keys besef ik nu, te moeilijke dingen willen doen.

Schizo: wat kost zo'n bakkie nu eigenlijk?
Squier: ik bedoel boss inderdaad maar ik heb ze niet gevonden op de website.

Stratman70
5 augustus 2004, 22:57
Ik stem wel eens de hoge E snaar omlaag naar D, dan heb je de onderste 4 snaren in open G: DGBD dus.

+1

Maar over het algemeen slide ik het liefst in standaardstemming, behalve als ik ga bluezen.

dejohan
6 augustus 2004, 00:11
Je moet eens de b en de hoge e van je gitaar halen, de rest in iets laags en simpel stemmen, open C# ofzo, overdrive op, en dan maar sliden. Rockt als een stier. Think Barkmarket.

Tupelo
6 augustus 2004, 00:25
Ik heb lopen klooien A/B:G/A:B/D:E/fis dit was volstrekt niet te doen. Mijn idee was dat ik dan binnen 1 slide twee verschillende dingen kon pakken. Is dit vostrekt nonsens of gebruiken goede slide gitaristen echt dergelijke stemmingen? Maakt het namelijk volstrekt onmogelijk voor me om volgbaar te soleren?

Weet iemand wat voor stemmingen bands als 'the afghan whigs' & 'mazzy star' eigenlijk gebruiken?

sebass
6 augustus 2004, 00:33
Zo even hierheen verplaats daar past die iets beter.

Stratman70
6 augustus 2004, 01:27
Goed sliden heeft m.i. weinig met de stemming van je gitaar te maken hoor. Een goede slidegitarist slide zowel in open stemming als standaard goed.

Tupelo
6 augustus 2004, 01:39
Ik doe mijn best. Een beetje rocken gaat wel maar de subtielere stukken worden al gouw kneuzig. Probeer ze ook zo eenvoudig mogelijk te spelen aangezien ik nog niet zo snel ben. Niettemin heb ik de indruk dat bepaalde dingen -die heel mooi zijn- op een of andere manier niet uit normale stemming te halen zijn. Als ik naar 'the afghan whigs' luister dan ben ik dol op de ietwat dissonante maar -moest haast wel- zo geplande slide. Als ik naar 'mazzy star' luister dan hoor ik heel erg eenvoudige (& langzame) maar wel goed gecontroleerde slide. Ik krijg dit niet voor elkaar terwijl ik dit niveau toch nog wel moet kunnen halen. Ik weet niet hoe.........

Stratman70
6 augustus 2004, 02:18
Niet om te spammen of op te scheppen (oké, dan wel! :wink: ), maar heb je mijn nummers "Farewell" en "Apache" wel eens gehoord? Ze zijn bij "Sounds" te vinden. Daar slide ik op in standaard stemming en soms druipt de emotie er echt vanaf. Ik denk dat dat best goede voorbeelden zijn van hoe slide in standaardstemming wel mooi kan zijn, al zeg ik het zelf.

Luister ook maar eens naar muziek van Ritchie Blackmore. ik vind hem één van de beste slidegitaristen ter wereld. Hij gebruikt gewoon standaard stemming.

Tupelo
6 augustus 2004, 02:43
Ritchie Blackmore was ik nooit zo dol op. "Farewell" en "Apache" bij 'sounds' weet ik even niet zo goed wat je bedoelt. Ik wil ze graag een keer luisteren maar waar vind ik 'sounds?'

Tupelo
6 augustus 2004, 02:46
o.k die had ik nog niet ontdekt

harrie-beton
6 augustus 2004, 09:56
ik weet niet hoe lang je gitaar speelt. Maar goed slide spel komt je niet aanwaaien! Het is een totaal andere techniek. En helemaal niet in andere stemmingen, als je dat nooit doet dan weet je niet waar de noten en akkoorden zitten.
Oefenen en misschien een les van Stratman... (zie Stratman zijn mp3)

Nog wat tips:
Heb je de bottleneck om je pink of ringvinger? Met pink meer mogelijkheden om de andere vingers te gebruiken.
Oefen ook eens met een glazen buis. De klank is iets anders, minder schel.
Kies een liedje zoals "Honky tonk" van Stones en speel hem helemaal slide. Stem de gitaar in open G. D G D G B D (de dus E,A en hoge E naar beneden stemmen). Met deze stemming kan je ook 200 anders Rolling Stones nummers spelen.. zoals Brown Suger en Start me up.

Luistertips: de slide solo van Sister Morphine en het hele album Paris Texas. Ook het nummer "dust my broom".

Slide is wel leuk dus have fun en post eens een mp3.

Tupelo
6 augustus 2004, 14:40
Okido, bruikbaar thanx. Volgens mij heb ik sticky fingers nog wel ergens liggen. Lesje stratman zou inderdaad wel o.k. zijn.

Speel meestal met een metalen slide (vind ik mooier en meer sustain hebben) om mijn pink.Opzich heb ik met mijn slide om mijn ringvinger meer conrole maar stukken zonder slide worden dan moeilijker. Ik zal met jullie tips aan de slag gaan. MP3-tje posten is niet zomaar gebeurd want ik heb geen opname aparatuur. Mocht ik ooit iets op kunnen nemen dan zal ik het zeker posten.

dejohan
6 augustus 2004, 16:58
Ik heb lopen klooien A/B:G/A:B/D:E/fis dit was volstrekt niet te doen. Mijn idee was dat ik dan binnen 1 slide twee verschillende dingen kon pakken. Is dit vostrekt nonsens of gebruiken goede slide gitaristen echt dergelijke stemmingen? Maakt het namelijk volstrekt onmogelijk voor me om volgbaar te soleren?

Weet iemand wat voor stemmingen bands als 'the afghan whigs' & 'mazzy star' eigenlijk gebruiken?

Afghan Whigs gebruikt in de nummers de ik ken standaard tuning.

dejohan
6 augustus 2004, 17:00
"Ecstasy" van PJ Harvey is een makkelijk slide nummer in standaard tuning.