PDA

View Full Version : H&K edition tube



Moonchild
8 mei 2002, 02:37
is 20 watt nou genoeg voor live werk?

ik heb dit dingetje een tijdje geleden getest, hij klonk wel goed, en voor een redelijke prijs. ik ben eigenlijk op zoek naar een buizen versterker om mee op te treden en voor thuis. maar nou hoorde ik dat de fender hot rod deluxe (40 watt) eigenlijk ogeschikt was voor thuis, omdat ie zo ontzettend hard ging.
maar nou vraag ik me dus af, of ik wat met die 20 watter kan doen, hoever kom ik zonder en met PA?

pimmetje
8 mei 2002, 08:32
Qua volume trek je 't live waarschijnlijk wel met die 20Watt. Het ligt een beetje aan je band... hoe hard staan jullie normaal gesproken? Ik speel over een Koch Twintone. Deze is 50Watt, maar heeft de mogelijkheid om 'm op 25Watt te laten draaien (speaker parallel-schakelen met power-soak). Dat doe ik meestal en ik kom met gemak aan het benodigde volume.

Omdat 't buizen zijn, moet je ook even kijken wat je lekker vindt aan geluid. Hoe harder je de versterker zet, hoe meer de eindtrap gaat vervormen. Vergelijk het geluid van die H&K 20Watt op wat hogere volumes met die van z'n grotere broertjes op hetzelfde volume.

20Watt buizen is wat mij betreft wel het ondergrensje. Het zal net genoeg zijn om in een middelgrote kroeg te spelen (al zal je cleane geluid dan wel al redelijk vervormen). Ik vind 't zelf wel een lekker idee dat ik nog wat extra vermogen achter de hand heb.

Voor thuis is 40Watt wel flink veel. Juist omdat je thuis toch ook de buisjes een vergelijkbare hoeveelheid werk wilt geven als op het podium (voor dezelfde hoeveelheid vervorming). Je zou hiervoor kunnen denken aan een power-soak of load-box. Dan laat je de eindtrap wel werken, maar slechts een deel gaat naar je speaker. Het geluid is dan dus wel iets anders (de speaker werkt tenslotte minder), maar lijkt er dan wel op.

Moonchild
8 mei 2002, 13:05
bedankt, wat kost een doorsnee powersoak eigenlijk?

pimmetje
8 mei 2002, 16:21
Ik weet 't niet... ik ken ze alleen van Marshall en van Koch, maar bij mijn Kochie zit-ie ingebouwd. Ze zullen waarschijnlijk niet overdreven goedkoop zijn. Ze zijn ook vrij gemakkelijk zelf te bouwen. Hier staat ook een schemaatje dat aadplagiaat had geplaatst:
http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=3083&forum=4

pimmetje
8 mei 2002, 16:29
Heb je die Hot Rod Deluxe ook geprobeerd? Wat vind jij nou van het vervormde geluid daarvan? Ik vind dat namelijk helemaal niets... clean wel heel mooi. Hoeveel kost die H&K eigenlijk?

Moonchild
8 mei 2002, 17:34
iets meer dan 600 euro's dacht ik

Moonchild
8 mei 2002, 17:35
635

Moonchild
16 mei 2002, 00:08
is de oplossing voor te weinig volume niet gewoon een cabinetje erbij?

Moonchild
16 mei 2002, 00:10
kan iemand fftjes uitleggen hoe dat nou allemaal zit met cabinetjes enzo, wat dat voor effect heeft

pimmetje
16 mei 2002, 09:10
"fftjes uitleggen"... dat lijkt me wat te gemakkelijk :smile:. Zodra je met extra speakers aan de gang gaat, moet je met een hele berg factoren rekening houden. Niet in de laatste plaats een boel subjectieve factoren, zoals meestal met geluid. Het is geen kwestie van een speakertje extra voor wat extra volume.

Heel simpel gesteld moet je versterker gewoon meer vermogen leveren om extra speakers aan te sturen. Hij moet dus harder om alle speakers te laten werken. Dit hoeft niet per se in een duidelijk hoger volume te resulteren. als je speakers met een te hoog (maximaal) vermogen hebt, dan krijg je zelfs minder geluid uit het systeem; je versterker kan ze dan niet aansturen.

Voor extra volume bij een versterker met een relatief laag vermogen kan je dus het beste bij flink efficiënte speakers gaan kijken. Weber vintage speakers zijn hier een goed voorbeeld van. Zorg dan wel dat je versterker niet meer vermogen levert dan de speakers aankunnen... ze zijn gemakkelijk vernaggeld.

Moonchild
20 mei 2002, 22:14
maar het is dus mogelijk om meer volume uit die edition tube te krijgen. hoeveel eigenlijk dan wel niet? hoeveel watt kan je het eigenlijk laten klinken?

Moonchild
25 mei 2002, 15:21
niemand?

pimmetje
25 mei 2002, 19:01
Je kan 'm niet meer watt laten klinken. Het vermogen ligt immers vast. Je wilt het volume beïnvloeden (aangegeven in decibel, niet watt). Je kan wel proberen om er wat meer en ander geluid uit te krijgen door er andere en/of meer speakers aan te hangen. Ik zou als ik jou was niet zo inzitten over hoe hard je kan. Met 20Watt buizen kan je gemakkelijk doof worden.

Je geluid beïnvloeden met extra of andere speakers is geen simpele rekensom. Dat is 't vrijwel nooit met geluid. Alleen de impedantie kan je gemakkelijk berekenen en dit moet je ook doen. Vooral bij een buizenbak!!!

Mijn persoonlijke (eerste) gok en voorkeur bij 20W buizen zou zijn: 4x10" Weber vintage speakers van zo'n 15W of 20W per stuk als enige speakers eraan hangen. Maar dat hangt ook van je muzieksmaak af.

Je moet er bijvoorbeeld rekening mee houden dat niet alleen het geluid van een buizen-eindversterker verandert als je 'm harder zet, ook speakers krijgen een ander geluid naarmate je ze meer laat werken. Op een bepaald punt komen de trillingen zowel van de buitenrand naar binnen als van binnen naar buiten. Dit heet break-up en bepaalt voor een groot deel je geluid. Verschillende speakers hebben niet alleen een ander volume waarop dit fenomeen begint, de break-up heeft ook nog eens een ander karakter.

Dit heeft dus wel te maken met het totale speaker-vermogen dat je je versterker aan laat sturen.