PDA

View Full Version : Jcm 800 hulp..



Chroxy
4 augustus 2004, 13:22
Yeah,
vandaag mijn JCM 800 4210 (combo) ontvangen.. ik heb hem gekocht van guitarmaster hier op het forum... maar dit is mn eerste buizenversterker dus ik zit met wat vraagjes etc.. :oops:

Ik heb hem nu dus even geprobeerd.. maar het geluid is heel modderig(nederlands woord..?) in ieder geval geen scheur ofzo als ik de gain opendraai .. hoe kan ik dit verhelpen..?

is misschien een buis kapot gegaan tijdens het transport.. (ptt)..? en hoe zie en hoor ik dat..
en de speaker moest ik weer inschakelen (guitarmaster had hem uitgeschakeld, moet ik dit in het linker of rechter gat duwen.?)

kunnen jullie verder nog tips geven over het behandelen van buizenversterkers.. opwarmen etc.. want dit is dus mijn eerste buizenversterker en wil hem niet kapot maken omdat ik er niks van weet ..

alvast bedankt :)

Negative K3 fan
4 augustus 2004, 13:29
die jcm800s halen veel gain uit de eindtrap, dus alleen gain opendraaien is neit genoeg, je moet het volume ook openzetten.

opwarm routine: eerst de powerknop indrukken, eventjes wachten, dan de standby omschakelen en je kunt spelen.

Guinness
4 augustus 2004, 14:58
Laat hem eerst even goed checken bij een goede amptech...

Chroxy
4 augustus 2004, 15:15
dat ga ik zeker laten doen.. maar misschien weten mensen wat het probleem is.. :)

Quink
4 augustus 2004, 16:11
en de speaker moest ik weer inschakelen (guitarmaster had hem uitgeschakeld, moet ik dit in het linker of rechter gat duwen.?)


Wellicht een open deur, maar NOOIT de versterker aanzetten zonder dat de speaker ingeplugd is. Ook niet terwijl de versterker aanstaat de plug van de speaker verplaatsen.

Chroxy
4 augustus 2004, 16:23
bedankt voor de tip, maar guitarmaster had me dat al erg duidelijk gemaakt.. dit heb ik ook niet gedaan..

maar is er verschil tussen in het linker en het rechtergat duwen..?

Quink
4 augustus 2004, 17:13
bedankt voor de tip, maar guitarmaster had me dat al erg duidelijk gemaakt.. dit heb ik ook niet gedaan..

maar is er verschil tussen in het linker en het rechtergat duwen..?

Ken de versterker niet, dus weet niet precies wat waarvoor enzo, maar kijk even of er bij de gaten iets staat van Ohms en vervolgens wat er op de speaker staat. Het ene gat zal voor de interne speaker zijn en het andere voor een eventuele externe speakerkast.

Chroxy
4 augustus 2004, 22:15
ik heb al gekeken en het maakt niks uit of je ze links of rechts duwt..

verder nog mensen die dit herkennen (heeel erg modderig geluid) en weten wat je ertegen kunt doen..?

PeeVee
4 augustus 2004, 22:49
is dat ding wel fris?!

gibls6
4 augustus 2004, 22:56
Eh, ligt het niet voor de hand om dit aan Guitarmaster te vragen, die kent de amp door en door als het goed is :???:

Chroxy
4 augustus 2004, 23:49
peevee.. wat bedoel je precies met 'fris'..?

en ik wil wel nog even vragen aan guitarmaster hoe en wat ja, maar hij is nu een paar dagen weg en ik heb weinig geduld :D

PeeVee
5 augustus 2004, 09:55
Nou gewoon, is dat ding wel in orde? Wat jij zo beschrijft lijkt me niet OK. Ik weet niet precies wat je met "modderig geluid" bedoelt maar een JCM800 moet gewoon gaan van "normaal" clean (niet bijzonder) tot lekker overstuurd. Als je dat er niet uitkrijgt, dan lijkt me dat er iets mis is. Zijn de buisjes wel in orde? Is er geen "normaal" geluid uit te krijgen? Bij geval van twijfel gewoon terug naar guitarmaster met dat ding.

Qua speakeruitgang gebruik je doorgaans (van achter gezien) het linkse gat.

Quink
5 augustus 2004, 11:04
en ik wil wel nog even vragen aan guitarmaster hoe en wat ja, maar hij is nu een paar dagen weg

Ja ja, weg. Ondergedoken zul je bedoelen. :-D

Maar Chroxy, misschien een stomme vraag, maar heb je dat ding wel uitgeprobeerd voor je hem kocht? En zo ja, was het geluid toen wel goed?

Chroxy
5 augustus 2004, 13:44
neej.. ik neem aan dat het gewoon klopt wat ie zegt he.. :)

maar nee, ik heb hem ook niet bespeeld voor dat ik hem kocht.. misschien stom.. maar ik ging ervanuit dat een jcm altijd wel beter zou zijn dan mn valvestate en ik zocht ook een jcm geluid.. alleen klinkt het zo megamodderig..

ik ga denk ik eens zoeken naar een andere jcm.. eens kijken hoe die klinkt ten opzichte van mn 4210..

heavy-metal-thunder
5 augustus 2004, 16:03
Ja jongen, tegen beter weten in wou je een splitchannel. Maar ik denk dat je op termijn je versterker op clean gaat zetten en scheuren door er een pedaaltje voor te zetten. En dan was je beter af met een single channel.

Neen, serieus. Een splitchannel kan ook wel aardig klinken. Ik kan je helaas niet helpen wat er schort. Ik raad je aan om er mee naar een betrouwbare technieker te gaan. Je kan al eens proberen om de lampen (2 grote en 4 kleine buizen dacht ik) eens proberen beter op hun voet te duwen. Let vooral op dat de versterker op de juiste impedantie staat (als het een 1x12 is, dan impedantie speaker = impedantie versterker) en dat de jack van de speaker in de juiste uitgang zit. Dit is toch belangrijk, want anders kan je jouw transfo opblazen.

Als bovenstaande er allemaal goed uit ziet, en hij klinkt nog modderig ga dan als de bliksem naar een technieker.

Klinkt hij op clean ook zo modderig??

BTW, een JCM haalt veel gain uit de eindversterking (dus Master ver open draaien).

Chroxy
5 augustus 2004, 16:12
yup.. ik wilde tegen beter weten een splitchannel.. en wist ook dat hij slechter klonk als een 1 channel.. ik heb nu flink lopen kloten ermee en dr komt nu een beter geluid uit.. maar hij haalt het niet bij mn 8080.. de clean is geweldig... en het boost kanaal geweldig om te soleren.. maar gewoon powerchors klinken dus nie mooi en modderig..

de jack zit nu in de juiste uitganag (met dank aan peevee en een aantal fotos die ik zelf even opgezocht heb ) en morgen ga ik hem naar een tech brengen.. ik vraag me toch af hoe dit komt..

en op clean klinkt hij absoluut niet modderig.. clean is perfect:)

heavy-metal-thunder
5 augustus 2004, 16:24
Er is niets zo erg als met een "nieuwe" amp thuiskomen en dan te moeten vaststellen dat hij toch anders klinkt dan je gehoopt/gedacht had. Maar je je moet nu niet lopen janken. Als hij op clean goed klinkt, zullen je eindbuizen, transfo en speakers al goed zijn. Wat bedoel je precies met modderig? Dat je zeer moeilijk de afzonderlijke noten uit een akkoord kunt definiëren?? Probeer eens met veel mid te spelen. vergeet de presence niet!!

Is een goede keuze om naar een tech te stappen. Weet je direct of het om een slechte afstelling gaat of dat er daadwerkelijk iets mis is. Leg hem ook uit welke klank je wil (geef voorbeelden van groepen of laat een voorbeeld horen). Als hij iet of wat technieker is, zal hij zeker een paar disto-pedaaltjes hebben. Tracht eens te experimenteren met een Boss DS-1, geeft echt zeer goede resultaten over een Marshall.

Succes en hou ons op de hoogte.

Guinness
5 augustus 2004, 16:29
Welke gitaar heb je ? En belangrfijker welke elementen zitten erop?
Mischien heb je minder goede elementen. Marshall buizen vragen echt wel om top PU's. Probeer eens een gitaar van je maat/leraar ofzo om eens een vergeijking te maken.

Chroxy
5 augustus 2004, 16:31
tot nu toe heb ik altijd last gehad van een nieuwe amp kopen en dan thuis komen en erachter komen dat ik hem toch minder vind.. maar dit is tot nu toe altijd opgelost door een paar dagen lang veel met de instellingen kloten totdat ik er helemaal happy mee was.. en deze keer weer.. hoe langer ik ermee kloot hoe beter hij word.. maar ik kreeg hem gisteren en was zo ongeduldig dat ik het maar meteen postte..

ik ben nu wel al blij dat er waarschijnlijk niks technisch mis is met de amp.. maar toch nog maar even langs bij de tech..

de clean verder is dus gewoon super.. alleen het oversturen lukt nog niet.. maar dat komt wel (het is mn eerste buizenamp he )
en het boost kanaal klinkt nu beter (na net nog wat kloten en de master eens goed open te draaien).. soleren klinkt ook perfect alleen dus powerchords.. en dan vooral de lage e en de a snaar klinken modderig, zoals je zei: moeilijk de afzonderlijke noten goed te horen.. en dan vooral als ik de lage e aansla.. en dan de a...

zometeen ga ik zowiezow even weer proberen te spelen (en dan met de mid.. en een presence knop heeft de combo nie).. maar net ging ik spelen en ik moet zeggen dat het geluid nu al gelijkwaardig is aan mn oude valvestate.. maar t klinkt toch nog ietsje modderig..

en zowiezo ga ik nog een aantal boss pedaaltjes proberen bij de marshall.. ik schrok zelf al van het effect van mn boss multieffect (als ik dus de gain uit zette.. om de versterker meer te laten oversturen..) dat was in mijn ogen al goed.. dus ik vraag me af hoeveel beter het word al ik een echt pedaaltje gebruik..

edit:
guinnes.. ik heb een squier showmaster met stockpu's.. erg goed dat je dat nu zegt .. ik had er eignelijk nooit echt aan gedacht.. ik zal volgende week de fender van mn oom eens lenen.. (nu op vakantie).. eens kijken wat dan gebeurt..

AART
5 augustus 2004, 20:24
fender(squier) en marshall, dat hoort niet he :-D


koop eens een gibson of een superstrat :razz:

Chroxy
5 augustus 2004, 20:48
ja het is een 'superstrat'.. hij heeft een humbucker bij de brug.. en een floyd rose..

ik heb trouwens nu veel met de mid gespeeld: als ik de mid uitdraai is het veel en veel erger.. als ik hem vol openzet is het minder maar nog steeds hoorbaar..

sr.face
5 augustus 2004, 22:57
Chrixi schreef

soleren klinkt ook perfect alleen dus powerchords.. en dan vooral de lage e en de a snaar klinken modderig, zoals je zei: moeilijk de afzonderlijke noten goed te horen.. en dan vooral als ik de lage e aansla.. en dan de a...


Hier hebben we het dus vaker over gehad kan ik me herinneren. Ik zou zeggen, gebruik de zoekfunctie en leer alles over je versterker. :-D

Chroxy
5 augustus 2004, 23:43
nou.. ik heb de zoekfunctie gebruikt.. maar ik vind niet echt een oplossing..

wie is trouwens chrixi? :-D

heavy-metal-thunder
6 augustus 2004, 08:07
fender(squier) en marshall, dat hoort niet he :-D


koop eens een gibson of een superstrat :razz:

En ritchie Blackmore, Clapton... op hun Strats? Hebben toch een waanzinnige sound??

Guinness
6 augustus 2004, 10:23
Ja, met top PU's. :P

heavy-metal-thunder
6 augustus 2004, 10:48
Goh, ik heb meer het gevoel dat de versterker EN de speakers belangrijker zijn dan gitaar en/of PU's. Mijn mening hoor.

heavy-metal-thunder
6 augustus 2004, 10:58
Lees ook de topic op moderne versterkers : modderig op boostkanaal schijnt een beetje eigen te zijn op de split.

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=36751

Ik heb de split recentelijk een paar keer gehoord en vond hem niet zo goed. Maar ik heb er al gehoord op clean kanaal met een pedaaltje voor en dat was wel ok.

Nog belangrijk : speakers. Speakers zijn zeer belangrijk en zeker op Marshall. Ben onlangs met mijn neus op de feiten gedrukt. Toen ik mijn Laney combo aansloot op een JCM 800 2 x12 ging die zowaar Marshally klinken.

Guinness
6 augustus 2004, 11:56
Goh, ik heb meer het gevoel dat de versterker EN de speakers belangrijker zijn dan gitaar en/of PU's. Mijn mening hoor.


Nee, je geluid is zo mooi als de zwakste schakel in je keten.

Chroxy
6 augustus 2004, 15:21
nou.. ik heb gisteravond nog goed lopen kloten en uiteindelijk maar gaan slapen... vanmorgen zat ik hem aan en huh.. :S.. ik had opeens een megadistortion.. echt lekkere scheur met nog een tikkie modder, die alleen goed te horen was als ik gewoon de snaren aansla zonder een fret in te duwen.. alleen was hij nog een tikkie te schel.. treble staat al uit.. mid en bass al vol open, maar dit is blijkbaar iets wat jcm's heeeeel vaak hebben.. en dan heb ik ook nog een prut gitaar met een schelle houtsoort (alder als ik me nie vergis, toch.?)

nu de hele dag nog lopen kloten en echt woaw... helemaal happy nu.. :P.. zo zie je maar weer dat toch alles weer is goed gekomen en als ik nou niet zo ongeduldig was geweest had ik me ook minder druk gemaakt..

nu ga ik eens kijken of ik een cab (1x12.. of 2x12 ) goedkoop kan krijgen, de speaker is blijkbaar niet zo top in een jcm combo..
en het oversturen van het clean kanaal..? moet je hem dan echt HARD zetten of hoe zit dat..? ik krijg hem maar niet aan het oversturen :P

PeeVee
6 augustus 2004, 20:15
maar nee, ik heb hem ook niet bespeeld voor dat ik hem kocht.. misschien stom..

Misschien?!...


maar ik ging ervanuit dat een jcm altijd wel beter zou zijn dan mn valvestate

Troost je... IK was zelf ook zo'n stommerik... Speelde in mijn eerste bluesbandje op een Valvestate 8080 (de allereerste serie, dat was best een openbaring toen) met een (niet lacht) vette 15" bas speaker eronder met een ingebouwd transistor eindtrapje van 80W ofzo op de lijnuitgang.

Heb daar veel plezier mee gehad, maar wilde op een gegeven moment ook een volwassener en steviger geluid, ook ik dacht dat JCM900 wel uitkomst zou bieden maar was in eerste instantie ook teleurgesteld over het vervormde geluid. Het was nl. anders dan wat ik gewend was en ook niet helemaal wat ik gedacht had (hoewel ik toen eerlijk gezegd ook niet echt wist wat "JCM geluid" inhield)... Je moet daar altijd even doorheen, even wennen aan de nieuwe knoppen, even de goede en mindere kanten van de amp ontdekken, dat duurt altijd even. Ik kan mij ook herinneren dat ik in het begin met te veel gain speelde en vond ik ook niet mooi, ben toen meer en meer gaan "dimmen" met de gain en merkte dat het geluid toen opener werd terwijl ik toch wel redelijke sustain bleef houden, kortom, misschien ga je even te hard met dat ding. Het is overigens wel een "one trick pony", het cleane geluid vond ik weinig aan. Later pas ben ik Fenders gaan spelen (is Mr Jay's schuld; hij heeft mij aangestoken hahaha) omdat ik toch liever een goed clean basis geluid wilde, lekkere buizen crunch om het heftige scheurwerk (wat ik nauwelijks gebruik) evt. middels pedaaltjes op te lossen en dat bevalt nog steeds goed.

Geef het even de tijd en probeer even wat verschillende standjes enzo... Jullie moeten even aan elkaar wennen; er is nog geen band ;-)

PeeVee
6 augustus 2004, 20:23
en dan vooral de lage e en de a snaar klinken modderig, zoals je zei: moeilijk de afzonderlijke noten goed te horen.. en dan vooral als ik de lage e aansla.. en dan de a...
Misschien beetje overbodige vraag maarre... hoe oud zijn de snaren op je gitaar? Heb je al eens met een fris setje geprobeerd? Dat zou ik ook maar eens proberen... M.n. lage E en A worden erg duf bij oude snaren, ik hoor goeie dingen over Power Slinkies, ik gebruik zelf vrijwel altijd Vinci of D'Addario (geloof ik)... Die hi-gain amps knijpen hier en daar beetje hoog, maar als je er al met weinig hoog ingaat, dan houd het niet over. Definitie vind ik vaak in het hoog zitten, niet dat er veel in moet zitten ofzo, maar als je ergens met een duf signaal ingaat, dan is er eigenlijk erg weinig meer mee te beginnen... Als je op je hals element powerchords speelt (maar kan ik me niet voorstellen) dan is het ook wel logisch dat de boel dichtslipt, probeer dan gewoon lekker je middenstandje of gewoon brugelement. Misschien wat open deuren maar in ieder geval goed bedoeld... Niet gelijk opgeven, geef het even de tijd. Er bestaat overigens niets zoiets als een "wereldamp"; het is altijd de combinatie van gitaar-amp die werelds (of kut) is!

Negative K3 fan
6 augustus 2004, 20:24
die valvestate 8080s zijn ook echt geen slechte amps hoor! ik hoorde laatst een paar van de ALLER bruutste strakste rythm tonen waar slipknot en machine head met VHT 5150 etc. niet tegen op kunnen, was gewoon zon valvestate met eq pedaal ervoor!!!111

BramVersteeg
7 augustus 2004, 11:43
Transistor is gewoon strakker dan buizen. Maar ook minder levendig.
Je moet op je amp nooit al het hoog eruit draaien. Begin met alle knoppen op 12 uur en stel ze een voor een in. Na een tijdje heb je een mooi geluid (denk ik). En probeer ook eens een andere gitaar. Als ik powerchords speel doe ik dat wel met het hals element, nooit met het brug element. Vind ik te dof. Wel op een LP met humbucker bij de hals.
Kan veel uitmaken!
Grz. Bram

Negative K3 fan
7 augustus 2004, 15:01
Als ik powerchords speel doe ik dat wel met het hals element, nooit met het brug element. Vind ik te dof.

:-? :???: :o

Chroxy
7 augustus 2004, 15:37
bedankt peevee voor alle info en ik ben blij dat ik neit de enige stommerik ben op dit forum :-D .. ik moet nu eerlijk gezegd wel zeggen dat ik sinds gisteren de amp ook niet meer kut vindt klinken.. hij klonk gisteren echt zoow goed.. woaw.. :D en ook het modderige is er dus ver uit..

als ik er zo aan terug denk is het denk ik ook dat ik het geluid van mn valvestate 8080 te erg gewend was. Ook met deze heb ik weken liggen kloten om mn geluid maar beter te krijgen.. toen ik hem verkocht (2 weken) geleden heb ik een aantal weken dus ook niet gitaar gespeeld.. en toen de jcm kwam verwachtte ik een gigantische scheur die dr niet was en er ook niet zal komen.. en omdat ik de 8080 zo gewend was vond ik hem eerst slecht klinken.. maar nu ik al een heel klein beetje gewend ben aan de jcm ben ik blij dat de 8080 weg is.. de jcm heeft veel meer ballen :D

verder zijn mn snaren net nieuw (2 weken) en ook gebruik ik het hals element nooit als ik powerchords speel, voorkeur gaat dan naar de humbucker in de brug..

en bram, ik heb alle knoppen op 12 uur gezet om zo uiteindelijk mn geluid te vinden.. maar de jcm was ZO schel dat ik de treble echt helemaal uit moet draaien en dan is hij nog schel..

strattie
7 augustus 2004, 16:25
zet je knoppen idd eerst in de middenstand en prober dan je hals element dan is het waarschijnlijk minder scherp...

Chroxy
7 augustus 2004, 16:46
dat heb ik ook al geprobeerd, en dat lukt ook wel, maar dan is het toch allemaal best dof en scheurt het veel minder..

wat ik ook geprobeerd heb is de toneknop van de gitaar eens bijna uit te draaien en dan de treble op de versterker weer wat meer open.. dit lukte wel beter, maar ik moest helaas stoppen met gitaar speeln dus kon niet door experimenteren..

maar helpt bijv. een gibson ook..? die hebben toch een minder schelle houtsoort als een fender of nie..?

birt
7 augustus 2004, 17:11
je kan beter beginnen met je toonknoppen volledig open, en dan uitdraaien wat je te veel vind. te veel gain? preamp wat minder, te veel treble? treble wat minder.

dit gaat je betere resultaten geven dan wanneer je begint met de knoppen in het midden

Chroxy
7 augustus 2004, 17:19
dat klopt ja, maar de treble staat al helemaal uit en dan vind ik hem nog te schel.. dr moet dus nog meer treble uit..

strattie
7 augustus 2004, 23:08
Tis eigelijk wel grappig mijn versterker klinkt het best met de toonregeling helemaal open... :-?

birt
7 augustus 2004, 23:29
Tis eigelijk wel grappig mijn versterker klinkt het best met de toonregeling helemaal open... :-?

dat is wat ik zei, dat is normaal, en van daaruit kan je wat gaan wegdraaien naar je eigen smaak

heavy-metal-thunder
9 augustus 2004, 11:57
dat klopt ja, maar de treble staat al helemaal uit en dan vind ik hem nog te schel.. dr moet dus nog meer treble uit..

Ik denk er net aan. Ik heb vorige week in een winkel op een JCM 800 single channel (reïssue) gespeeld. Ik had eerst de Master heel stilletjes gezet. Dit klonk echt scherp en schel, net een oud transistorradiootje. Toen daar een jong punkje stond te storen met een gitaar die geeneens gestemd stond, draaide ik de master verder open. En de klank werd véééééééél beter, dikker, ronder, minder schel...

Misschien moet je de Master wat verder openschroeven en iets minder preamp???

Chroxy
9 augustus 2004, 20:35
alweer bedankt.. :-D ook dat heeft geholpen, ik had de master voor de helft open de preamp ook.. en nu heb ik de master bijna vol open en de preamp op 2/3.. geweldig :D

heavy-metal-thunder
10 augustus 2004, 07:59
alweer bedankt.. :-D ook dat heeft geholpen, ik had de master voor de helft open de preamp ook.. en nu heb ik de master bijna vol open en de preamp op 2/3.. geweldig :D

En je hoort nog??

Chroxy
10 augustus 2004, 09:26
heb het gevoel dat mijn gehoor wel iets achteruit is gegaan ja :-D

heavy-metal-thunder
10 augustus 2004, 09:52
en dan komen klagen dat ie wat modderig klinkt... amai mijn oor.

BTW : ben je met jouw JCM al op visite bij de ampdokter geweest?

shredneck
10 augustus 2004, 17:35
Coole thread!

Ik heb een aantal single channel heads, die klinken ook schel, aard van het beestje (jcm800)

Later de 1960 cabinetten verruild voor een bogner cabinet met v30's.....en daar zit hem nou net de kneep! Nu kan ik dus gewoon de treble opendraaien en gebruiken, het geluid wordt nooit onaangenaam!

v30's en jcm800 is een goede combi iig.

heavy-metal-thunder
12 augustus 2004, 08:14
ja, ik wou het vroeger niet geloven tot ik het zelf hoorde. Speakers zijn zeer belangrijk.

Ché
13 augustus 2004, 11:05
ik denk dat ik snap wat je bedoelt met modderig, toen ik het eerst op een 800 speelde had ik dat gevoel ook :o

Reden: een jcm 800 is geen jcm 900 en zeker geen dsl of tsl. Distortion klinkt gewoon totaal anders, veel minder scherp, het is gewoon 'ruiger' en van die 'oude' klank moet je net houden :) Hangt er ook vanaf welke stijl je wilt spelen denk ik

En dan zoals al gezegd werd, VOLUME loeihard zetten, daar dienen ze voor, het zijn geen 'kamer' versterkers...en dat volume maakt de distortion dan wel weer krachtiger

greetz!

Fenderstrat
13 september 2004, 09:27
k heb zelf een jmp gemodificeerd naar jcm2203 met een 4x12 greenback, en dat klink heel bruut :-D vind ze persoonlijk 'losser' klinken dan de v30's die zijn strakker in het mid.
Het maakt eg uit wat voor speakers je eraan hangt, en ook wat voor cab!

Als je een wat scheller geluid krijgt, probeer de presence iets minder te draaien en de mid wat meer, of andersom! werkt bij mij wel.... :)

Fenderstrat
13 september 2004, 09:27
k heb zelf een jmp gemodificeerd naar jcm2203 met een 4x12 greenback, en dat klink heel bruut :-D vind ze persoonlijk 'losser' klinken dan de v30's die zijn strakker in het mid.
Het maakt eg uit wat voor speakers je eraan hangt, en ook wat voor cab!

Als je een wat scheller geluid krijgt, probeer de presence iets minder te draaien en de mid wat meer, of andersom! werkt bij mij wel.... :)