PDA

View Full Version : Fender deluxe 112 plus



Strat uber alles
4 augustus 2004, 10:46
he gasten,

normaal zit ik op het forum elek.gitaren maar ik wou graag weten wat jullie weten of vinden over de fender deluxe 112 plus, kheb deze versterker half jaartje en bevalt me wel maar wat is jullie mening?

groeten Gertjan

dejohan
4 augustus 2004, 11:27
Ik vind dit één van de betere transistor versterkers. Maar is echt wel pokkeluid! Ik denk dat de pot lineair is, want met volume op 1 is hij al berehard. Goeie gain om punk mee te spelen vind ik, maar je moet hem niet teveel openzetten. De reverb is ook lekker. Ik vind hem beter klinken met humbuckers dan met single coils.

Strat uber alles
4 augustus 2004, 11:47
hee ,

maar vind je geluid niet goed van de versterker?
en welke instellingen gebruik jij op je distorion canal?

Ronny
4 augustus 2004, 11:49
Hoi Gertjan,

Ik heb dezelfde versterker zo'n kleine 2 jaar in mijn bezit gehad. Pas geleden verkocht. Was backup van mijn Koch Twintone.
Op zich aardige versterker, veelzijdig en handzaam (niet zo zwaar als een buizenbak). En ik had hem gekocht voor 225 euro, dus niet echt veel. Heeft een behoorlijk vermogen (90 watt) en dat had ik wel nodig (dacht ik). In het cleane kanaal vond ik de basregelaar niet mooi. Als je de basregelaar verhoogde, dan kwam er geen mooi laag in je sound. Voor de rest een bruikbaar clean geluid. Het distortionkanaal is goed. Veel instelmogelijkheden (met name door de contourregelaar). Ook licht overstuurde geluiden deed ie goed. Het punt is echter dat je de versterker goed moet opendraaien voor een lekkere sound. En in de praktijk bleek de versterker als snel te hard te staan. Het cleane kanaal had ik meestal op 1 staan. En dan was ie al behoorlijk hard (voor op de bühne over een P.A.). Tja, en op standje 1 heb je natuurlijk niet een lekkere sound. Daar begon ik me op een gegeven moment aan te irriteren en heb hem verkocht. Maar als je in een bluesband lekker kunt blazen, dan komt ie beter tot zijn recht.
Ik heb inmiddels een Bedrock 50 watt buizencombo als backup voor de Twintone (staat ook als topic in dit gedeelte van de site). Ik hou toch meer van het soundkarakter van buizen.
Overigens heb ik onlangs een kleine Fender Harvard transistorversterker gekocht. Een 20 watter (zie Moderne Versterkers t/m 1983). Wat mij bij deze versterker opvalt, is dat het cleane geluid veel mooier in te regelen is vergeleken bij de Deluxe 112 plus. Als de de basregelaar opendraait, komt er een heel mooi, natuurlijk laag bij, dus je blijft een mooie sound houden (lekker jazzy). Ik denk dat het door het lagere vermogen komt (alhoewel hij in de huiskamer aardig kan blèren). De Deluxe 112 plus is door het hoge vermogen van 90 watt, niet subtiel in te regelen. Maar kun je hem gewoon hard zetten, dan is het een toffe amp.

dejohan
4 augustus 2004, 12:09
Gain kanaal:
Gain op 9 uur, contour op 10-11 uur. Bass op 2 uur en treble op 11 uur. Gain staat zo laag omdat hij op dat niveau al redelijk wat scheurt, en een gain klinkt voller als je hem net iets te laag zet en de volume knop wat hoger (tenzij je Metal wil spelen of je het gain alleen gebruikt om solo's te spelen).
Clean kanaal weet ik niet meer. Maar ik herriner mij nog wel dat als je hem voldoende open zet, en hard aanslaat, er toch een mooie lichte oversturing inzit.

Ik heb hem verkocht aan onze gitarist, die er nu op speelt.
Ben eigenlijk net aan het overwegen om voor hem de volumeknoppen te vervangen: diegene die er nu inzitten zijn lineaire, waardoor als de knop op 1 staat de versterker al op half vermogen speelt. Ik wil er logaritmische potjes in steken, zoals in normale versterkers, dan betekent '5' ook echt half vermogen, en kan je dus veel zachter spelen.

Heb er nooit problemen mee gehad, behalve dat de foot switch plug eens is afgebroken toen ik hem, met jack in plug, liet vallen. Heb dat makkelijk zelf kunnen maken.