PDA

View Full Version : Boosten



Sjakie
4 augustus 2004, 10:39
Ok, dit is mijn huidige setup: Fenix les Paul -> Morley Bad Horsie 2 -> Tube Screamer TS10 -> Fender M80 Stereo Chorus (transistor)

Ik gebruik de tube screamer voor het werk met een vuil randje en het overdrive kanaal van de versterker voor het hevigere solo werk.

Nu wil ik ook wel eens soleren met de Tube Screamer maar kom dan toch volume te kort. Wanneer ik de volume knop van mijn gitaar voor ritme spel wat terug draai klinkt het niet hetzelfde dus die moet vol open staan.

Dus leken mijn opties een volume pedaal.
Na wat speur werk is het toch niet echt wat ik zocht en zou het een booster moeten worden.

Een beetje bij prijs is toch de MXR Micro Amp -> €80 bij Musik Produktiv (de rest vind ik gewoon veel te duur voor wat het is en Boss vind ik maar niks)

Een andere optie is zelfbouw: http://www.bigtonemusic.com/Rangerclone.html
$55 + shipping en de douane niet te vergeten. Dat zal wel 21% zijn voor België dus dan kom ik ongeveer op dezelfde prijs uit)

Nu is mijn vraag: in hoeverre is dit de juiste oplossing voor mij? Gaat dit die extra boost geven of werkt dat enkel goed bij buizen versterkers?

En om het dan nog wat moeilijker te maken lees ik dit over de MXR M-132 SUPER COMP:
Countless pros rely on the original Dyna Comp to give them the edge in the studio an on stage. Now, the updated Super Comp takes your playing even further, providing an invisible boost to intricate licks, juicing up your sound, and helping you "lock in" like never before. Output and sensitivity knobs let you dial in the perfect setting to keep your parts where they belong in the mix. The new attack level control ensures that initial bite and chunk are never squashed, so you can run the hottest pickups and still hear your dynamics. Create the tight, percussive guitar sound that drives thousands of pop and country hits or add endless, tone-sweetening sustain to your leads.

Uhhh, ik weet het even niet meer. Wat is nu de beste oplossing?

Dirk_Hendrik
4 augustus 2004, 10:46
Optie 1) Zelfbouw en niet Bigtones bouwpakketje kopen? Ga ook es kijken op DIYstompboxes.com. Op het moment dat je niet aan exotische componenten hoeft te denken kan je het meeste ook bij de locale elektroboer halen.

Optie2) 2e hands

Sjakie
4 augustus 2004, 11:12
Dat zijn idd opties ivm de prijs. Maar hoe zit het met de rest?

dejohan
4 augustus 2004, 11:17
Je kan ook gewoon een tweede distortion pedaaltje gebruiken voor je volume boost. Je geluid verandert dan wel, maar ik vind dat een voordeel (effect kan je zo instellen dat je meer door het bandgeluid heel snijdt).

marc_o
4 augustus 2004, 11:52
Hoe meer gain je gebruikt bij je ritmewerk( ik neem aan dat je het overdrivekanaal van je versterker als ritmesound met een berg distortion hebt ingesteld) hoe minder effect een booster heeft. je zult, in tegenstelling wat wordt beweerd door de fabrikanten echt niet zomaar een echt 3e kanaal uit je versterker halen door er een boost bij te zetten.
Dit werkt beter wanneer de gain laag staat ingesteld.

Sjakie
4 augustus 2004, 12:02
Nee, ik speel hoofdzakelijk clean of met een smerig randje van de Tube Screamer. Dus de overdrive van mijn versterker gebruik ik praktisch alleen voor solo's. Is idd met een pak gain maar die hoef ik niet te boosten daar ik gewoon het volume van dat kanaal aanpas.

Ik wil de Tube Screamer en het clean kunnen boosten voor wat "gematigdere" solo's.

marc_o
4 augustus 2004, 21:15
Lukt dan dan niet goed? Lijkt me juist geen probleem...

Jeroenvanhulsteijn
4 augustus 2004, 22:47
volgens mij heeft Tools4Tones (www.tools4tones.nl)nog een micro amp voor 60 euro liggen.

Mitch
5 augustus 2004, 21:12
Zowel de Tube Screamer als de Rangemaster zijn typische voorbeelden van pedalen die wel goed werken op een buizenbak, maar veel minder op een transistor. Wat dat betreft zijn mijn ervaringen met de Carl Martin Hot Drive 'n Boost juist precies omgekeerd: perfecte OD sound op transistor bakken en de boost is naar mijn mening één van de beste qua transparantie.

Als het Big Tone DIY-idee je wel aanstaat kun je beter wachten tot hij met de mosFET boosts komt, werkt op zowel buizen als transistor en is goed transparant, benadrukt ietsjes het tophoog.

marc_o
7 augustus 2004, 10:33
kom anders de CM hdab2 proberen, wellicht is het wat voor je....