PDA

View Full Version : Zelfbouw rack



BramVersteeg
3 augustus 2004, 17:54
Hoihoi,
ik wil graag zelf proberen een rack te knutselen. Voor mijn FX in te proppen. Nu weet ik niet zo goed wat voor verschillen er zijn in racks (shockproof/SKB/normaal/enz.) en wat de voor en nadelen ervan zijn.
Als ik iets bouw wil ik het wel meteen goed doen en gaat mijn voorkeur uit naar shockproof. Kan iemand me wat info geven over de verschillen van racks, hoe ze opgebouwd zijn, wat voor hout enz. gebruikt word.
Er zij hier vast meer mensen die eens een rackie willen knutselen en hierin geïnteresseerd zijn. :wink:
Alvast bedankt.
Grz. Bram

bluegate
3 augustus 2004, 18:15
Er worden meestal 2 soorten shockmount gebruikt.
Een is een soort hard schuim in de buitenkast waarin een 19"rek in zit.
De ander is een buitenkast waarin een metalen frame hangt met schokbrekertjes waaraan weer een metalen 19"rek zit.

Ik denk dat de eerste makkelijker is te maken tenzij Fijn-Metaal bewerking je hoofdvak was op school.

Qua hout volgens mij 9mm Multiplex.

vinni
3 augustus 2004, 22:15
Hoi Bram,

Wat je ook veel ziet in de professionele hoek zijn de stolp racken.
Da's een los 19"rack in een flightcase. Soort Shockrack....maar dan anders :)

Beetje googlelen.....je vind vast wel wat.


Groet,
Vinni

BramVersteeg
4 augustus 2004, 16:53
Hey, alvast bedankt voor de reacties :P .
@bluegate: Ik heb nog wat rondgekeken en mijn voorkeur gaat uit naar zo'n shockmount rack. Ziet er stevig en niet al te ingewikkeld uit. Eigenlijk een flightcase met een kleinere erin en daartussen een laag schuim. En over hout lees ook ook verschillende dingen. Van 9 tot 18mm triplex maar ook MDF. Dat is alleen wat zwaarder volgens mij.
@vinni: ik heb weinig over die stolp racken kunnen vinden. Is dat niet gewoon het zelfde als zo'n shockmount met schuim??

En wie heeft er ervaring met het aansluiten en bedrading enz. ???
Ik zie soms van die multikabels van pedalenboard naar rack gaan en allemaal kabels aan de voorkant van het rack komen. Waar dienen deze allemaal voor en zijn die nodig?? En hoe regel je gelijke stroomtoevoer voor alle spullen in je rack?? En ventilatie??

...ppff...wat een vragen he! :wink:

bluegate
4 augustus 2004, 18:05
Ik weet alleen niet wat voor schuim ertussen zit.
Moet elastisch zijn EN blijven', anders valt je binnenste rek eruit.

Bedraden is lastig, vooral om het goed te doen.
Signaal en stroom moet gescheiden blijven en als het eventueel kan signaal en stroom onder een hoek van 90 graden.

Multikabel is gewoon voor aansluit gemak.
Ook hierbij geldt eigenlijk stroom en signaal scheiden.
Bij DC hoeft het niet, maar bij AC wel.
DC=direct current (gelijkspanning)
AC=alternating current (wisselspanning)
Met DC kun je spannings verlies krijgen bij lange kabels.

Gebruik de beste kabels die je kunt kopen, want over het geheel telt dat de keten is zo goed is als de zwakste schakel...

ben79
4 augustus 2004, 18:23
ik heb een shokmountcase , en ben een tweede zelf aan het maken.
als je het maakt denk dan niet dat je goedkoop uitkomt, wel goedkoper dan laten maken maar nog steeds duur. Let ook erg goed op het gewicht van zulke cases.
Goedkoper dan zelf maken zijn de shokmount cases die iemand van deze site te koop heeft staan, enige reden dat ik ze niet gekocht heb is dat de buitenzijde in een soort traanplaat was en ikdat niet zo mooi vind.

vinni
4 augustus 2004, 23:49
Ben effe op zoek geweest naar een leuke foto.....helaas niet kunnen vinden. Toch zie je ze veel bij met name verhuurbedrijven.

Ga dr zelf ook 2 of drie bouwen.....eerst de binnenracken en vervolgens de buienracken.

Groet,
Vinni

BramVersteeg
5 augustus 2004, 11:33
@ bluegate: Met een beetje navragen kom ik er wel achter wat voor schuim dat is en waar ik het kan kopen.
En dat van stroom en signaal gescheiden, dat begrijp ik niet helemaal. Je bedoeld dat ik niet de stroomkabels met de gitaarkabels moet samenbinden?? En hoezo onder een hoek van 90 graden? Heb je misschien een fotootje met een voorbeeld?

@ ben79: Ik heb zelf al eens een normale flightcase gemaakt en die prijs viel idd ook hoger uit dan ik had verwacht. Maar zoals je al zei, nog altijd goedkoper dan laten maken. En omdat ik nog niet precies weet wat ik er in wil kan ik nog niet kijken naar 2e hands. Eerst even weten hoeveel HE ik nodig heb :wink: .

@ vinni: Misschien een leuk idee om foto's te maken van de bouw en ze hier te plaatsen. Ben ik ook van plan als de bouw doorgaat. Ook van bedrading enzo. Ik denk dat er hier zat mensen zijn die graag een case maken maar niet precies weten hoe. :P

Het is het trouwens wel echt enorm rustig/saai/dood op het rackgedeelte zeg! Er post werkelijk niemand. Maarja, zal wel vakantietijd zijn denk ik.
En Yoeri, kun jij misschien wat vertellen over je rack? Jij hebt er zelf toch ook een gemaakt??

srv-man
5 augustus 2004, 12:24
Inderdaad een beetje saaie boel, maar er zijn dan ook maar een paar mensen die hier frequent posten.

www.casecompany.nl levert tegen schappelijke prijzen, dus ik zou nooit zelf gaan zitten klooien.

Fotootje om de zaak wat te verlevendigen :D

http://www.casecompany.nl/shockrack.jpg

Michael AE
5 augustus 2004, 13:13
Ik wil eigenlijk ook nog een leuk 6he rackje. Ik denk dat ik ook maar eens wat in elkaar ga knutselen.

Ik heb nu een 4he SKB, die prima voldoet, echter, ik heb iets meer ruimte nodig voor bepaalde dingen als gescheiden bedrading enz. Bovendien wil ik ruimte hebben voor uitbreiding.

Ik zal foto's plaatsen van het proces, mocht ik besluiten zelf te gaan bouwen. Ik zou je graag met de bedrading een handje willen helpen, maar dan moet ik uiteraard wel weten wat je wensen zijn en wat voor spullen je hebt/wilt gaan gebruiken.

Houd ons op de hoogte.

bluegate
5 augustus 2004, 13:33
Als je het echt helemaal profi wil doen:

Inderdaad geen stroom en signaalkabels samenbinden.
Bijv. Stroom rechts in je rack houden en signaal links.

Als er een punt is waarbij stroom en signaal samenkomen, dan onder een hoek van 90 graden.
Met wisselspanning (stroom) heb je ook inductie. Deze zorgt voor de storing op signaalkabels.
Als je kabels stroom en signaal parallel naast elkaar hebt (samengebonden) dan werkt de inductie over de hele lengte van je signaal kabel.
Door een hoek van 90 graden te gebruiken is dit maar op 1 punt en alleen de dikte van de kabels. En heb je veel minder last van die inductie.

======= parallel

|
+-------- 90 graden
|

Technisch...? ja!

BramVersteeg
5 augustus 2004, 15:02
@ svr-man: :o die prijzen vallen idd erg mee zeg! Dat ben je zelf denk ik ook bijna kwijt. En het is wel precies wat ik zoek eigenlijk. Ik moet maar eens de kosten op een rijtje zetten en dan kijken waar ik voor kies.

@ Michael AE: Thanks, ik zal voor mezelf ook eerst duidelijkheid moeten hebben voor ik begin. Als ik ergens problemen mee heb zal ik het laten weten en ik zal ook het proces hier beschrijven en foto's posten.

@ bluegate: Ok dan, nu begrijp ik het goed. Ik kan bijna niet wachten om te beginnen met bouwen :P. Alhoewel die kisten van CaseCompany ook erg aantrekkelijk zijn!

Rectifier
9 augustus 2004, 21:37
ik heb een shokmountcase , en ben een tweede zelf aan het maken.
als je het maakt denk dan niet dat je goedkoop uitkomt, wel goedkoper dan laten maken maar nog steeds duur. Let ook erg goed op het gewicht van zulke cases.
Goedkoper dan zelf maken zijn de shokmount cases die iemand van deze site te koop heeft staan, enige reden dat ik ze niet gekocht heb is dat de buitenzijde in een soort traanplaat was en ikdat niet zo mooi vind.

Ha! Dat ben ik :dance:

Ik heb ze nog steeds te koop staan. 1 van 3HE en 1 van 4HE, beide met shokmount en idd. met traanplaat aan de zijkant. Vind ik juist cool :lol:

Shokmount is niet echt praktisch voor mij vanwege de grootte van de kisten. Daarom heb ik ook 2 kleine cases laten maken (3HE en 4HE) maar zelfs die zijn me te lomp.

Als iemand interesse heeft.... :P

BramVersteeg
11 augustus 2004, 01:07
@ rectifier: Waarom heb je 2 losse rack componenten?? Kan je niet beter alles in 1 rack stopppen? En maakte die vriend van je niet zulke racks? Ze zien er wel netjes uit.

Ik denk er trouwens over om toch zoiets van CaseCompany te kopen. Ziet er erg degelijk uit en voor de paar centen die ik uitspaar, als ik al iets uitspaar. Misschien dat ik eens een pedalenboard zelf maak. En ik zal wel foto's posten als ik alles ga bekabelen.

wimmeltje
11 augustus 2004, 07:57
Hey Bram,

Je kan alles wel in 1 rek stoppen maar dan sleep je jezelf een ongeluk. Ik heb eerst een 16he rek gehad met een rodie erbij. Geen rodie meer en toen een 12 he rek. Nog erg groot en zwaar. Als je dit allemaal in je eentje moet sjouwen daar wordt je niet echt vrolijk van. Nu heb ik twee rekjes 1 van 4 en 1 van 6 en ben ik het mannetje. Kan alles alleen dragen is niet zwaar. Alleen de 4 he kist is zwaar maar dat hou je altijd met een buizen eindtrap erin. Als je het een beetje slim inrocht ben je net zo snel klaar als met 1 rek alleen het vervoeren is makkelijker.

BramVersteeg
11 augustus 2004, 14:05
Ik ga er toch alleen effecten in plaatsen en heb een losse top die wel appart in flightcase wil bouwen. Voor het aansluitgemak wil ik alles in een 10 HE rack bouwen. Zal wel zwaar zijn maar niet extreem zwaar lijkt mij.
En een roadie wil ik ook wel :razz:

LordRiffenstein
11 augustus 2004, 15:31
En Yoeri, kun jij misschien wat vertellen over je rack? Jij hebt er zelf toch ook een gemaakt??

Zelf gekocht, dat wel maar zelf maken? Naah

LordRiffenstein
11 augustus 2004, 15:41
Nog even over die pedalsnake! Ik heb er laatst zelf eentje gemaakt, 4 kabels bij elkaar gebonden, de snake is 9m lang. De 4 kabels zijn:

2 Mogami 2524 audiokabels
1 Rocktron midi-kabel met 9v AC
1 homemade 9v DC kabel

Ik merk niets van storing op de audio van de stroomkabels en het verlies op de 9v DC is minimaal 0.2-0.3v. Samenbinden heb ik gedaan met een soort van flexibele sleeve:

http://image01.conrad.com/m/5000_5999/5400/5440/5445/544508_BB_00_FB.EPS.jpg

Werkt prima!

BramVersteeg
11 augustus 2004, 17:15
Hey Yoeri,
Gebruik jij een adaptor voor je AA of komt de voeding vanuit je rack??
En de snake, is die van de Pedalenboard naar je rack of zit die binnen je rack?? En zo'n interface, wat doet zoiets?
En jij gebruikt een kunststof lade in je rack. Wat voor merk is dat en waarom heb je voor die gekozen ipv een metalen?
Grz. Bram

Rectifier
12 augustus 2004, 00:59
@ rectifier: Waarom heb je 2 losse rack componenten?? Kan je niet beter alles in 1 rack stopppen? En maakte die vriend van je niet zulke racks? Ze zien er wel netjes uit.

Ik denk er trouwens over om toch zoiets van CaseCompany te kopen. Ziet er erg degelijk uit en voor de paar centen die ik uitspaar, als ik al iets uitspaar. Misschien dat ik eens een pedalenboard zelf maak. En ik zal wel foto's posten als ik alles ga bekabelen.

De reden waarom ik 2 cases heb is zoals Wimmeltje ook al zegt.
Anders is het niet meer te tillen en ik heb niet de bouw van A.Schwarzenegger :-? dus moet et maar zo.

Bedenk je echt 10x voor je een 10HE Shokmount gaat kopen.

LordRiffenstein
12 augustus 2004, 07:52
Hey Yoeri,
Gebruik jij een adaptor voor je AA of komt de voeding vanuit je rack??

Ik gebruik momenteel nog een adaptor en een Rocktron 7 to 5-pin midi kabel. Deze kabel heeft aan 1 kant een extra aansluiting om phantom voeding te voorzien aan de All Access

http://www.netzmarkt.de/thomann/prodbilder/158050.jpg

Aangezien ik van mijn adaptors in mijn rack af wil, heb ik een custom power supply besteld bij Masotti (waar ik de buffer al van heb).

http://www.masottiamp.it/images/pwr7-1.jpg

Deze is de standard, die van mij zal 2 9v AC aansluitingen hebben maar ook 4 9vDC en 1 12vDC (wireless).


En de snake, is die van de Pedalenboard naar je rack of zit die binnen je rack?? En zo'n interface, wat doet zoiets?

Die snake loopt inderdaad van pedalen (nog geen board) naar mijn rack en is gewoon los te koppelen. Ik zal dit weekend eens een kiekje maken. De interface is gewoon een aantal aansluitingen om de boel handig en snel kunnen klaar te zetten. Mijn interface heeft een aantal in en out afhankelijk van het feit of ik speel met of zonder de wireless.


En jij gebruikt een kunststof lade in je rack. Wat voor merk is dat en waarom heb je voor die gekozen ipv een metalen?
Grz. Bram

De lade is van SKB, kan je kopen bij Thomann of Musik Produktiv. Ik koos deze omdat er al klittenband opzit en omdat je ze kan vastzetten als de schuif helemaal toe is. Er is echter 1 nadeel aan deze schuif, het klittenband is behoorlijk dik, meer een tapijt waardoor de schuif inclusief pedalen meer ruimte dan 2HE inneemt.

Groeten,

Yoeri

BramVersteeg
12 augustus 2004, 14:11
Thanx,
Over die rocktron kabel he, die moet toch eigenlijk van 7 naar 7 pins gaan om phantom voeding te kunnen geven? En waar doe je die kabel dan in?? Gewoon in je amp? En zo'n power supply, hoe werkt dan en wat sluit je er op aan? Geeft ie ook phantom voeding of is dat niet nodig?
En hoe werkt zoiets in combi met een furman? Oh ja, en wat kost zo'n masotti ?? :wink:
En die interface is dus eigenlijk een soort koppel/verlengkabel zodat je kabel allemaal voor ipv voor en achter in je rack moeten? En wat kost zoiets? En jij hebt toch ook een 8 HE rack. Ben je er tevreden over/ zou je het aanraden of zeg jij ook, ga voor 2 racks?
:o ppffffffff, wat een vragen! :wink:
Grz. Bram

bluegate
12 augustus 2004, 14:20
Kabel inderdaad 7 op 7 aansluiten.
Maar dat werkt alleen als beide apparaten ervoor geschikt zijn.
Dus footcontroller moet een 7 pins Midi aansluiting hebben, en ook de effectsprocessor of amp.
Daarbij moeten ze ook nog eens dezelfde configuratie hebben van pin aansluitingen.

Wat wil je precies aan elkaar koppelen?

LordRiffenstein
12 augustus 2004, 14:31
Kabel inderdaad 7 op 7 aansluiten.
Maar dat werkt alleen als beide apparaten ervoor geschikt zijn.
Dus footcontroller moet een 7 pins Midi aansluiting hebben, en ook de effectsprocessor of amp.
Daarbij moeten ze ook nog eens dezelfde configuratie hebben van pin aansluitingen.

Nee die Rocktron-kabel is 7-pins aan 1 kant en 5-pin aan de achterkant met een extra stekkertje voor de adaptor. Als je goed kijkt zie je het stekkertje links boven op de foto. 7-pins kan ook maar zoals Bluegate zei, enkel als je processor dat aankan.

LordRiffenstein
12 augustus 2004, 14:46
Over die rocktron kabel he, die moet toch eigenlijk van 7 naar 7 pins gaan om phantom voeding te kunnen geven? En waar doe je die kabel dan in?? Gewoon in je amp?

Zie ander antwoord. De 5-pins midi gaat bij mij in een Midiman midi-thru box, een splitter 1->4 eigenlijk.

En zo'n power supply, hoe werkt dan en wat sluit je er op aan? Geeft ie ook phantom voeding of is dat niet nodig?En hoe werkt zoiets in combi met een furman? Oh ja, en wat kost zo'n masotti ?? :wink:

Die power supply is eigenlijk een soort van adaptor met meerdere gescheiden aansluitingen. Je plugt die gewoon in de 220 of in een Furman of zo en hij zet intern 220 om in de nodige voltages. De outputs sluit je dan aan op de toestellen. bij de Masotti heb je bv 9v AC aansluitingen die je kan gebruiken voor phantom voeding nr de All Access. Je moet dan een kabeltje inpluggen in de power supply en in het extra stekkertje op de kabel. De standard versie van de Masotti kost 180euro plus verzending.(ongeveer 30 euro)

En die interface is dus eigenlijk een soort koppel/verlengkabel zodat je kabel allemaal voor ipv voor en achter in je rack moeten? En wat kost zoiets?

Dit is de interface:

http://www.lordriffenstein.com/images/Interface.jpg

Een plaat met een stel aansluitingen, heb ik zelf gemaakt en kost niet veel. Alles bij elkaar 50 euro of zo.

En jij hebt toch ook een 8 HE rack. Ben je er tevreden over/ zou je het aanraden of zeg jij ook, ga voor 2 racks?

8HE kan nog, ik stap tegen eind van't jaar mogelijk over nr 10HE op wielen maar groter zou ik niet doen. Als je boven 6HE gaat raad ik af om een SKB of soortgelijke rack te kopen omdat het dan wel zwaar wordt en je best een erg stevig rack hebt.

harrie-beton
12 augustus 2004, 16:44
bram,
ik zag op je site dat je de pitch shifter hebt aangesloten ná de galm??

hb

BramVersteeg
12 augustus 2004, 23:08
@ bluegate : mijn Diezel heeft ook een 7 pins uitgang. Ik dacht dat ik de AA misschien vanuit m'n amp kom voeden. Morris had de AA ook op een power supply aangesloten voor de stroomvoorziening (via phantom voeding).

@ lordriffenstein : thanx :wink: . Die interface, kun je zoiets ook kopen of is het simpel om te maken? En waar kun je onderdelen ervoor kopen??
Als ik voor een 10 HE rack ge koop ik hoogst waarschijnlijk een shockmount model van casecompany. Erg goedkoop en precies wat ik zoek.

@ Harrie-beton : klopt, maar ik gebruik alleen de delay functie op het apparaat :wink: . Gaat binnenkort de deur uit.

LordRiffenstein
12 augustus 2004, 23:25
@ lordriffenstein : thanx :wink: . Die interface, kun je zoiets ook kopen of is het simpel om te maken? En waar kun je onderdelen ervoor kopen??
Als ik voor een 10 HE rack ge koop ik hoogst waarschijnlijk een shockmount model van casecompany. Erg goedkoop en precies wat ik zoek.

Je kan zo´n interface kopen maar dan betaal je waarschijnlijk veel geld. Met wat knutselen kan het zelf ook. Je kan alle onderdelen vinden bij www.flightcase.nl (http://www.flightcase.nl/flightcases/) of soortgelijke winkels.

BramVersteeg
13 augustus 2004, 00:16
Mooi, je koopt een stel van die pluggen en hangt ze in je rack.
Maar moet je dan aan de achterkant ook een kabel er in pluggen of moet je die eraan solderen?? En hoe werkt dit met midi kabels??

LordRiffenstein
13 augustus 2004, 13:52
Mooi, je koopt een stel van die pluggen en hangt ze in je rack.
Maar moet je dan aan de achterkant ook een kabel er in pluggen of moet je die eraan solderen?? En hoe werkt dit met midi kabels??

Alles solderen dus :-D

LordRiffenstein
17 augustus 2004, 09:44
Zoals beloofd, enkele fotootjes van de snake.

Eerst de rack-kant, ik gebruikte hier mijn wireless. De kabel met gele aanduiding is de verbinding van de output van de wireless nr mijn wah, de kabel met rode aanduiding de return hiervan, deze is verder verbonden in het rack met mijn GRX-4. Rechts ervan is mijn midi-kabel, 9v AC aansluiting voor All Access en 9vDC aansluiting voor de wah, alles netjes in een sleeve.

http://lordriffenstein.netfirms.com/Extra/Snake.jpg

En dan het andere einde, ingeplugd in de pedalen:

http://lordriffenstein.netfirms.com/Extra/Snake2.jpg

Het afwerken moet ik nog eventjes netjes doen met wat krimpkuis maar het werkt allemaal PRIMA :-D

BramVersteeg
17 augustus 2004, 11:36
Ziet er netjes en handig uit Yoeri.
Nu nog een mooi pedalen plankie voor je AA, wah en volumepedaal. :razz:

LordRiffenstein
30 augustus 2004, 09:20
Ziet er netjes en handig uit Yoeri.
Nu nog een mooi pedalen plankie voor je AA, wah en volumepedaal. :razz:

U zei????

http://lordriffenstein.netfirms.com/Extra/Board2.jpg

:-D

Volgend projectje dus, connector-box maken om de hele zooi aan te sluiten. 2de hands board, onder de shelf komt sowieso mijn Masotti power supply en waarschijnlijk ook mijn wireless, rechts boven aan de connector-box, op het 2de level a/b-box en tuner en mijn buffer :-D

BramVersteeg
31 augustus 2004, 12:09
Ziet er netjes uit Yoeri.
Hoe maak jij eigenlijk die AA vast op het pedalboard?? Ik zou zelf zeggen met extra lange schroeven..... En de rest trouwens ook.
Grz. Bram

P.S. staan er nu nog meer uitbreidingen/veranderingen op het progamma?? :wink:

LordRiffenstein
31 augustus 2004, 12:14
Ziet er netjes uit Yoeri.
Hoe maak jij eigenlijk die AA vast op het pedalboard?? Ik zou zelf zeggen met extra lange schroeven..... En de rest trouwens ook.
Grz. Bram

P.S. staan er nu nog meer uitbreidingen/veranderingen op het progamma?? :wink:

Velcro, ofte klittenband voor de Noorderburen. Ik koop zelfklevend klitteband dat ongeveer 3-4cm breed is en daarmee bevestig ik de boel.

Uitbereidingen niet behalve dan een power supply voor mijn pedaaltjes. Bedoeling is om op het pedalboard behalve wat je in de foto ziet nog het volgende te zetten:

Onder het 2de niveau:
-Masotti power supply
-Wireless

Op het niveau:
-A/B-box
-Tuner

En dan nog een kleine alu-doos met de verschillende aansluitingen voor midi, audio ed.

Als dit lukt heb ik weer 2HE vrij in mijn rack en je weet wat dat betekend..... :razz:

Alain
31 augustus 2004, 13:19
nee :oops:


't zal toch niks met GAS te maken hebben he

LordRiffenstein
31 augustus 2004, 13:43
nee :oops:


't zal toch niks met GAS te maken hebben he

[denial mode]
Nee hoor
[/denial mode]

:oops: :-? :razz: :cool:

Rectifier
31 augustus 2004, 15:07
nee :oops:


't zal toch niks met GAS te maken hebben he

Als je teveel GAS hebt moet je bij de NUON gaan werken. :lol:
Die zijn vast blij met je :D