PDA

View Full Version : Smashing Pumpkins Zero solo's



Fuhgawz
3 augustus 2004, 16:48
Heeft iemand hier enig idee hoe je een geluid kunt krijgen zoals in de Zero solo's van the Smashing Pumpkins?
Ik heb ze voor het gemak even geupload:
Solo 1 (http://members.home.nl/fuhgawz/Zero%20Solo%201.mp3)
Solo 2 (http://members.home.nl/fuhgawz/Zero%20Solo%202.mp3)

SilverFoo
3 augustus 2004, 16:50
James Iha gebruikt (live tenminste) een Ebow voor dat geluid (als ik het goed heb). Kijk ook hier eens:

http://www.spfc.org/band/equipment.html


Deze site heeft echt ALLES wat met SP te maken heeft!


Succes!

Monty
3 augustus 2004, 16:58
Ik denk dat dat geluid uit een Eventide Harmonizer komt. Kweet niet zeker, maar je kan er gekke dingen mee doen wat betreft pitching enzo (luister maar is naar Vai). Ze zijn niet goedkoop... bluegate heeft er 1 te koop staan.

Robbert
3 augustus 2004, 21:14
Verwacht niet dat geluid zo te kunnen reproduceren. De Pumpkins waren echt een studioband. Daarmee bedoel ik: track over track, effect over effect.
Ik verwacht dat je een gedeelte met de (door Corgan gebruikte) Fender Blender (Fuzz met Octave) kunt kopieren, maar zeker niet alles.

marc_o
3 augustus 2004, 21:47
Hij gebruikte in de studio ook vaak een Big Muff pi, maar live niet. Daar ging hij in die tournee volgens mij op pad met de mesa boogie triaxis en een berg pedalen en effectprocessors. Ook een Marshall jmp-1 preamp was 1 van zijn favoriete speeltjes en dan met name od-1 met bassboost.
succes!

vinni
3 augustus 2004, 22:20
Hmm.....lijkt er een beetje op dat dat solo geluid er achterstevoren in gemixed is.......toch :???:

Inderdaad zeer moeilijk te bepalen welke effecten / technieken er gebruikt worden. Aan de foto's te zien van de bandapparatuur hadden de heren meer dan voldoende speeltjes voor de meest bizarre geluidseffecten.

Ik hou het erop dat het er achterstevoren in gemixed is.

Groet,
Vinni

vinni
3 augustus 2004, 22:22
Eh....het bovenstaande geldt alleen voor solotje 1.

Andere solo.....geen idee...

Groet,
Vinni

phx
4 augustus 2004, 10:30
Solo is ingespeeld (op cd en ep zero) door billy corgan, niet door iha. De solo klinkt zo vet doordat (net zoals bij het nummer cherub rock, Siamese dream) hij de solo meer dan een keer heeft ingespeeld. Die gast speeld zo strak, dat je mischien wel 3x dezelfde solo over elkaar heen hoord. Door de kleine verschillen van die 3 solo's klinkt ie zo vet (heeft hij een keer op interview cnn verteld).

Bovendien speelt hij over bakken met effecten, zoals: Big muff-->eventide harmonizer-->pitchshifter (voor zero)

PHX

marc_o
4 augustus 2004, 10:55
Er werd ook regelmatig gebruik gemaakt van de Digitecht Whammy.
Live speelt Iha 'm in ieder geval met een Whammy. Op de cd was het inderdaad allemaal Corgan, en dat is maar goed ook.

SilverFoo
4 augustus 2004, 12:04
Als ik jou was zou ik em maar es live downloaden. Studio is onmogelijk om na te doen. Live doet Iha de solo, volgens mij met ebow in combinatie met een wah ofzo... klinkt erg stoer iig :D

wanna1
4 augustus 2004, 15:32
Er werd ook regelmatig gebruik gemaakt van de Digitecht Whammy.
Live speelt Iha 'm in ieder geval met een Whammy. Op de cd was het inderdaad allemaal Corgan, en dat is maar goed ook.

+1

Intoxicated with the madess, I'm in love with your sadness

marc_o
4 augustus 2004, 21:14
Klinkt natuurlijk goed, heb ze gelukkig een aantal maal live bezig gezien, maar voor mij is Corgan daarin toch de betere.