PDA

View Full Version : Aanslag



SAnTANnetje
3 augustus 2004, 15:19
Hoe sla je je gitaar nou echt goed aan?
Ik oefen me een ongeluk (serieus) maar het klinkt gewoon voor geen meter! Nou weet ik ook wel dat dat te maken heeft met snelheid maar ook met die aanslag. "terugslaan" bijvoorbeeld gaat gewoon helemaal niet, het lijkt alsof mijn vingers dan aan de snaren blijven "hagen" Hoe kun je dit het best oefenen zodat het wat beter gaat klinken?

FNaRK
3 augustus 2004, 15:48
speel je met je vingers of met een plectrum ?

als je met een plectrum speelt is de manier waarop je dat ding vasthoudt wel belangrijk.

FNaRK
3 augustus 2004, 15:50
en dan wil je natturlijk weten hoe je zo'n ding vasthoudt ?


De belangrijkste techniek bij het gitaarspelen met een plectrum, nog meer dan de manier van spelen, is: het niet laten vallen van dat dingetje. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Je kunt bijvoorbeeld het plectrum heel erg stevig vasthouden. Een plectrum is echter geen koe en na verloop van tijd zul je kramp in je vingers krijgen, wat een mindere intonatie tot gevolg kan hebben of zelfs het knappen van snaren. Beter is om het plectrum zo soepel en losjes mogelijk vast te houden. Dit is in het begin heel moeilijk. Het stomme ding valt telkens op de grond en dat gaat ten koste van je rug, dus: door de knieën en met een rechte rug! Na verloop van tijd zul je merken dat het beter gaat. Ook kun je een zo dik mogelijk plectrum nemen, bijvoorbeeld de 'Big Stubby'. Dit plectrum heeft een kuiltje aan beide zijden, waardoor je meer houvast hebt. Ben je heel erg handig, dan kun je ook een gaatje boren in het plectrum (niet te groot natuurlijk, 2 of 3 millimeter is meer dan genoeg). Dit klinkt heel raar, maar werkt echt! De huid van je vinger en duim komt in dit gaatje en voorkomt het wegglijden. Probeer het maar eens. Als we de manier van spelen aanroeren, hebben we het over 'plectrum-voering', analoog aan de 'stok-voering' waar violisten het altijd over hebben. Wat bedoel ik hiermee? Bespeel je de snaren van de gitaar met je vingers en duim, dan heb je een rechtstreeks contact en daardoor kun je heel goed je gevoel of wat je aan het publiek probeert duidelijk te maken, overbrengen aan de snaren. Zit er een stuk plastic (zoals een plectrum tussen) dan wordt een en ander iets moeilijker, maar niet onmogelijk. Je kunt door de stand van het plectrum ten opzichte van de snaar het geluid veranderen. Ook kun je door meer of minder druk te zetten op de snaar, iets dwingend zeggen of juist heel romantisch en gevoelig. Ik zou er pagina's over kunnen vullen, en misschien doe ik dat op een dag ook, maar de beste manier is om te experimenteren. Eén kleine hint: hou je het plectrum evenwijdig met de snaar, dan krijg je een scherpere toon dan wanneer het plectrum onder een hoek ten opzichte van de snaar staat.


Probeer ook eens juist een heel dun plectrum ......

SAnTANnetje
3 augustus 2004, 16:01
Heb zowel een dik als een heel dun plectrum, weet wel ongeveer hoe je zon ding moet beethouden... Eigenlijk hou je hem bijna helemaal vast en steekt er maar een klein stukje uit om mee te spelen, toch? Maar net als mijn vingers blijft dat plectrum altijd "hagnen" bij het "terugslaan, en ik weet niet hoe ik dat kan verbeteren

InternEd
3 augustus 2004, 16:14
Laat eens een wat langer stukje uitsteken en kijk of dat beter gaat. Waar je ook op moet letten bij op-neer gaan, is dat je hierbij je pols draait. Dus niet met een strakke pols alleen die onderarm op en neer, maar pols meedraaien.

Groeten, Ed.

Bins
3 augustus 2004, 16:41
Relaxen is ook belangrijk, niet te verkrampt spelen dus.

lucifer
3 augustus 2004, 18:17
Ik weet niet hoe je het plectrum vasthoudt, maar het is (naar mijn idee) het makkelijkst om 'm alleen tussen duim en wijsvinger te houden, dus niet met meerdere vingers.

thijsov
3 augustus 2004, 23:00
dat moet ook, ik hield hem eerst met duim en middelvinger vast, en sloeg stuk minder goed aan

Javaca
4 augustus 2004, 00:34
Met een plectrum en met m'n nagels.

Als ik met m'n nagels slagjes doe sla ik naar beneden met m'n vingers en terug met m'n duim. De hand losjes houden als een oude homofiel.

andy
4 augustus 2004, 20:32
Cliche antwoord: Maar flink door oefenen. Ik had die techniek idt ook niet direkt onder de knie. Gewoon langzaam op en neer bewegen en dan langzaam het tempo verhogen.

Net als...... :-D

thijsov
4 augustus 2004, 21:20
wisselslag bij bas?

urezna
5 augustus 2004, 08:27
mja, ik zal wel weer een afwijking hebben, dat ik mn plectrum dussen duim en MIDDELvinger vast houdt... of niet?

in elk geval, ik wissel ook met de mate waarin de plectrum tussen mn vingers uitsteekt, afhankelijk van wat ik speel. met name snelle strakke palm-muting stukken gaan mij makkelijker af als de plectrum juist maar een heel klein stukje uitsteekt...

thijsov
5 augustus 2004, 12:01
mja, ik zal wel weer een afwijking hebben, dat ik mn plectrum dussen duim en MIDDELvinger vast houdt... of niet?



deed ik dus eerst oook, mijn leraar zei dat het "fout" was en je beter aanslaat enz met wijsvinger en duim, dan hou je je plectrum namelijk recht vast met middelvinger en duim schuin!