PDA

View Full Version : clean/overdrive pedaal



Jax
3 augustus 2004, 15:14
Hee,

Ik heb af en toe het probleem dat ik snel van clean naar overdrive wil gaan, maar daarvoor moet ik dan een knopje op mijn versterker indrukken, wat vaak problemen oplevert, tijdens het gitaarspelen. Nou zag ik dat sommige (vaak duurdere) versterkers een soort stompbox hebben met twee kleine zilveren knopjes erop voor je voet. Ik vermoed dat deze voor de clean en overdrive instelling zijn voor tijdens het spelen. Mijn vraag is dan ook, kan ik zo'n los clean/overdrive voetknopje met mijn versterker (een Ibanez TB15) combineren, of zijn deze echt modelgebonden, en niet zomaar met elke versterker te combineren.

Bedankt,
Jax

SilverFoo
3 augustus 2004, 16:47
Deze zijn meestal modelgebonden. Je kunt vragen in de winkel maar ik weet niet of je amp wel een aansluiting voor een footswitch heeft. Daarnaast kun je natuurlijk ook gewoon een distortionpedaaltje kopen, kun je ook overschakelen :D

MightyMike
3 augustus 2004, 17:00
Volgens mij heeft zo'n TB15 geen footswitch-jack. Je zult dus met een overdrive/distortion-pedaaltje moeten werken...

Michael AE
3 augustus 2004, 17:11
Een redelijke tech kan van dat knopje prima een footswitch(ingang) maken, hoor.

Jax
3 augustus 2004, 17:31
Hee Michael,

je bedoelt dus dat ik, door zelf een beetje te knutselen (of iemand voor me te laten knutselen), ik toch zo'n pedaaltje aan mijn versterker zou kunnen verbinden of begrijp ik je nou verkeerd?

Michael AE
3 augustus 2004, 17:50
het is mogelijk om een knopje naar een footswitch te converteren. Je moet er een beetje technisch voor zijn en soldeerkunsten hebben, maar het is prima mogelijk. Laat het anders door de lokale muziekhandel doen, die kunnen dat wel.

Jax
3 augustus 2004, 20:25
Ok, ik zal het vragen. Bedankt voor de hulp.

Michael AE
4 augustus 2004, 04:24
Graag gedaan. Een maat van mij heeft het zelf bij zijn amp gedaan, werkt perfect. Helaas ben ik niet zo'n technisch wonder dat ik je precies zou kunnen vertellen hoe.