PDA

View Full Version : Hoe vullen jullie een avondje gitaarspelen?



Strat uber alles
2 augustus 2004, 21:39
he guys,

hoe oefen jullie, en trainen jullie je gitaar spel, ik heb een vaste lijst met toonladders en loopjes van o.a. Dream Theater, Kirk Hammet, Paul Gilbert, die gebruik ik om m'n snelheid te ontwikkelen, en ik wissel alles af door tussendoor 4 a 5 nummers met cd mee te spelen, gewoon wat rock of metal of Gary Moore ofzo, hoe is dat bij jullie?

p.s. weet iemand verder nog loopjes waar je je techniek mee kunt verbeteren?

groeten Gertjan

RRRobin
2 augustus 2004, 22:43
ik begin meestal met beetje akkoorden spelen, om een beetje warm te worden zeg maar, vervolgens de toonladders een beetje aflopen op verschillende plaatsen en op verschillende manieren, af en toe wat licks en dan meestal gewoon wat songs spelen en/of uitzoeken/leren

BramVersteeg
2 augustus 2004, 22:58
Nooit leren, toonladders al helemaal niet. Gewoon een beetje prutsen enzo 8-)
Ik vind shredden dan ook maar weinig aan.

Anders Destium
2 augustus 2004, 22:59
Ik train mijn gitaarspel niet (meer). Ik zet een CD op en probeer die mee te spelen, en als er wat leuks op tv is of ik heb de smaak te pakken dan speel ik nog 2 CD's mee. Over de stukken die ik niet ken/kan improviseer ik normaal gesproken, maar dat eindigt meestal in doelloos gepiel.

Loopjes om je techniek te verbeteren? Probeer eens wat Dream Theater, Yngwie of Symphony X dingen op ware snelheid mee te spelen, dan ben je wel een tijdje zoet :lol:

RRRobin
2 augustus 2004, 23:04
ik speel trouwens, of probeer, ook wel vaak met cd's mee te spelen :)
geeft een beter gevoel dan in je eentje te spelen

Kasper
2 augustus 2004, 23:17
effe bitchen : dit hoort beter bij Speeltechnieken & Theorie :razz:

ontopic: ik ben momenteel wat bezig om wat toonladdertjes te leren. Gewoon om mijn fretboard wat te leren kennen, en te weten hoe akkoorden precies in elkaar zitten/opgebouwd zijn.

Neals
2 augustus 2004, 23:34
Ik oefen thuis altijd met thema's maar heb nooit echt een vaste prik...

Meestal leer ik eerst een techniek, vervolgens ga ik flink aan de slag om het in de vingers te krijgen, en dan pas komt strakheid erbij kijken.

Hoe lang het duurt hangt er van af, soms is het een proces wat weken duur, maar punkrock gaat bijvoorbeeld veel sneller dan snelle metallicks of classic rock nummers.

Ook heb ik wel eens een cd'tje op en probeer wat de akkoorden mee te pielen, en dan is het vaak een plaat wat ik toevallig luister

slayurrr
2 augustus 2004, 23:46
Ik pak m'n gitaar en ik begin eerst ff "warm" te spelen, gewoon ff wat leuke riffjes of zo. Daarna ga ik meestal over op solo werk, eerst een beetje inkomen met wat sweeps en wat pogingen tot shredden en dan met een metronoom erbij bijvoorbeeld.

Nummers meespelen vind ik ook cool om te doen, maar me ouders vinden het minder leuk omdat dan alles vrij hard gaat kwa geluid.

Of gewoon onder een backingtrack wat soleren, ook relaxed!

JvD.
3 augustus 2004, 00:49
wat is een backing track ? =]

Wormaap
3 augustus 2004, 00:51
wat is een backing track ? =]
'N geluidsbestandje met een begeleiding :P
Ik maak bv. zelf altijd 12-matige blues backingtracks met MIDI, ik gooi'n gitaartje dat akkoorden speelt, 'n basje en'n drummetje bij elkaar en dat zet ik op loop en dan kan ik daar lekker overheen soleren :)

Strat uber alles
3 augustus 2004, 10:12
he,

okee jongens bedankt voor alle reacties,

groeten gj

Strat uber alles
3 augustus 2004, 10:41
he anders destium,

als jij je gitaar spel niet traint, ken je dan ook alle toonladders zo' n beetjhe al, en kunj e al die riffs van john petrucci foutloos meespelen? :o

BramVersteeg
3 augustus 2004, 11:44
Toonladders en accoord opbouw zijn fijn om te kennen omdat je dan weet wat je speelt en vrijer bent. Ikzelf speel eigenlijk weinig muziek met solo's en als ze er al in zitten zijn ze niet geïmproviseerd. Geen blues enzo dus. Ik werk liever met effecten enzo, nieuwe geluiden maken. Misschien houd AD ook helemaal niet van Dream Theater?

AART
3 augustus 2004, 11:56
ik speel waar ik zin in heb, toonladders oefen ik af en toe, maar dat is meer om de theorie ook nog een heel klein beetje te kennen, ik speel vooral veel riffs en zo, soms wat fingerpicking en tussendoor nog een solotje.

strattie
3 augustus 2004, 18:46
ik begin meestal met wat akkoordjes om warm te worden, dan een btje rifjes en loopjes. meestal nog wel wat soleren en wat steviger werk spelen. ik heb zo'n cd met een paar backingtracks waar je heel relaxed op kan meespelen: shuffle blues in A, slowblues in E, funkblues in C en dan nog een bluesje in Dm.





ps had ik al verteld dat ik voornamelijk blues speel :razz:

Ronald
3 augustus 2004, 19:41
eh.. ik pak mn gitaar en zie wel wat er van komt :razz:

lcvanderhelm
3 augustus 2004, 20:33
IK probeer eerst voor de zoveelste keer de over de top solos van Gary Moore,John Petrucci of Joe Satriani na te spelen.Als ik dan genoeg frustatie heb opgelopen,ga ik de dingen spelen die ik wel kan.

jaywalker
3 augustus 2004, 22:35
Eerst zat ik altijd ik altijd nummers uit te zoeken en proberen om mijn technietk te verbeteren.

Tegenwoordig ben ik vaak met mijn dl-4 (delay modeler) loops aan het maken om vervolgens de solo's er op los te laten.

Waar ik nu veel op aan het oefenen ben is: Als je een melodie in je hoofd hebt die direct te kunnen spelen: Dus veel meezingen met soloootjes enzo of een willekeurige noot in je hoofd hebben en die dan zo snel mogelijk te pakken.

edit : en ook songs schrijven die ik meestal nooit afmaak.

Bobbel
3 augustus 2004, 22:43
ja... ik pak de gitaar een begin gewoon maakt niet uit met wat... :razz: ... nou... ik speel het bassloopje van Chameleon (Herbie Hancock) altijd en Walk this way van Aerosmith/Run DMC... maar voor de rest... waar ik zin in heb... of ik verzin wat terplekke... 8-)

BramVersteeg
3 augustus 2004, 22:55
eh.. ik pak mn gitaar en zie wel wat er van komt :razz:

That's ROCK! :D
:lp:

munkie
4 augustus 2004, 12:30
Ik heb altijd Band in a Box aan staan op mijn PC, begeleidings programma met minimaal drums, bas en piano, akkoorden schema intikken of inladen, toonsoort en tempo bepalen, stijl bepalen jazz blues rock enz., spelen maar tot de stroom uitvalt. Is best gekraakt aan te komen :-D en je kan hele Zip files downloaden met het halve Realbook met jazz standards erin. Leuk en leerzaam.

ieme
4 augustus 2004, 16:42
ik zet een cdtje op en pingel wat mee...

Rutger
4 augustus 2004, 17:15
ik zet de boel aan en:

- ook mijn pc waarna ik met gitaar op schoot een beetje aan het surfen ben en af en toe aan de snaren trek;
- ook mijn pc waar ik een cd inpleur en ga mee jammen;
- ook mijn pc waar ik dan de metronoom op aanklik en oefeningen ga spelen;
- ga mijn gitaarles voor deze week doornemen;
- ga na de oefeningen/ gitaarles deze in praktijk brengen op een willekeurig cd-tje;
- onderneem een poging van bovenstaande 3 maar eindig in oneindig getweak van pedalen, gitaren en versterker, waar al dan niet een schroevendraaier voor aan te pas komt.

- een combinatie van bovenstaande mogelijkheden.

doorhalen wat niet van toepassing is. ;)

Ronald
6 augustus 2004, 13:37
eh.. ik pak mn gitaar en zie wel wat er van komt :razz:

That's ROCK! :D
:lp:


nee hoor , kben gewoon een lamme zak :-D

Punt
9 augustus 2004, 15:32
Met backins tracks (drum . bas oid) meespelen.
Opnemen, terugluisteren en het nog eens beter doen etc.

Tom Morello
9 augustus 2004, 16:07
Vul het met van alles, eerst wat warm spelen. Dus Gm pentatonisch met hammer-ons & pull offs. Vanaf daar meestal wat solo oefenen, techniek aanscherpen enzo. Dan wat meespelen met plaatjes, akkoordenschema's verzinnen. Soms een riff opschrijven, kan altijd nog ergens voor dienen. En sinds een akoestische gitaar heb ook veel fingerpicking en soleren op een akoestische, ook lekker als je dan weer op je elektrische gaat spelen. Gaat dan altijd en stuk makkelijker.

andoni
10 augustus 2004, 12:18
Met gitaar spelen natuurlijk! :B


sorry het was een flauwe ;)