PDA

View Full Version : jazzen met telecaster



guitarmusicman
2 augustus 2004, 19:06
hellow,
Ik had laatst een vrij hevige, en bijna uit de hand gelopen :D discussie met een vriend over de stelling of je met een telecaster wel of niet goed kon jazzen. Natuurlijk is de telecaster geen typische jazz gitaar maar wat denken jullie er van? Jazzen met een telecaster. Zo niet waarom niet, en zo wel met welke 'instellingen' (toonknop en versterker instellingen) dient er volgens jullie gespeeld te worden.

fred dons
2 augustus 2004, 19:10
Mike Stern speel aardig jazz met zijn tele en Robben Ford heeft er
naast zijn blues spel ook geen problemen mee :D

ik zou in ieder geval zo veel mogelijk op de neck pup spelen met de toon regeling een ietsie terug gedraaid

guitarmusicman
2 augustus 2004, 19:31
ja maar mike stern heeft wel een gemodificeerde telecaster

jaywalker
2 augustus 2004, 20:21
Waarom niet. Met halselement lijtk mij het makkelijkst. Heel misschien tone klein beetje dicht draaien, maar lijkt me eigenlijk niet nodig. Treble niet te hoog hebben staan.

Harry
2 augustus 2004, 20:33
jazz is geimproviseerde muziek, en niemand kan jou vertellen hoe je gitaar moet klinken.

jaywalker
2 augustus 2004, 20:37
Ja precies. Voor mij is jazz: desonant raggen :Dheeeerrrrrlijk. En geloof me dat kan je op elke gitaar wel laten klinken.

abbys
2 augustus 2004, 21:07
welk lied is er zo een goed voorbeeld van jazzgitaar?

The Thumb
2 augustus 2004, 21:19
e.e.a. hangt erg af van wat voor jazz je bedoelt. mike stern wordt altijd genoemd als het gaat om deze vraag, maar mike stern heeft wel een humbucker in de neckpositie en heeft nou ook niet echt het archetypische jazz geluid van bijv. jim hall of wes montgomery. Als de laatste 2 ga je niet klinken op een tele, maar misschien wil je dt ook wel helemaal niet.

guitarmusicman
2 augustus 2004, 21:25
en a la philipe catherine?

Wormaap
2 augustus 2004, 21:49
Is Jazz niet eigenlijk zeg maar de muziek zonder regels?

The Thumb
2 augustus 2004, 21:51
en a la philipe catherine?

hij speelt volgens mij op een es-175, dat geluid haal je niet uit een tele...

Lune-a-tic
2 augustus 2004, 22:01
De versterker is al even belangrijk, een POD of Cyber van Fender en je komt een heel eind.

birt
2 augustus 2004, 22:57
Is Jazz niet eigenlijk zeg maar de muziek zonder regels?

dat zou zo moetten zijn, vol improvisatie ed
maar eigenlijk is alles wel gebonden aan regeltjes volgens mij

Neals
2 augustus 2004, 23:31
Ik heb wel eens een lekkere jazztone gekregen uit een merkeloze stratcopie waarvan ik niet eens kan vertellen uit welk ontwikkelingsland hij komt.

Als je het een beetje goed intoneerd, het halselement pakt en ietsiepietsie overdrive dan heb je een jazz-tone om je vingers bij af te likken.

Bobbel
3 augustus 2004, 01:00
Wat echt lekker klinkt en waar je met een electrische gitaar, dus ook tele, goed op kan spelen is Jazz/Fuck, Fusion... vooral die laatste... lekkere bass rif... coole drum groove... lekkere Synthesizer... wat blazers en ragge maar :D ... een beetje Marcus Miller... 'Nieuwe' Miles Davis... Soulive... Herbie Hancock... noem maar op...

Bobbel
3 augustus 2004, 01:02
Is Jazz niet eigenlijk zeg maar de muziek zonder regels?

Niet geheel... er zit vaak een duidelijk thema in... luister maar eens naar Chameleon van Herbie Hancock... als daar op gesoleert word dan word er wel geod rekening gehouden met het thema... dus er zijn zeker wel een X aantal regels... maar voor de rest lijkt een optreden van een jazz artiest ook wel veel op een soort jamsessie... dus je bent wel heel vrij...

Ibanez
3 augustus 2004, 11:36
Wat echt lekker klinkt en waar je met een electrische gitaar, dus ook tele, goed op kan spelen is Jazz/Fuck, Fusion... vooral die laatste... lekkere bass rif... coole drum groove... lekkere Synthesizer... wat blazers en ragge maar :D ... een beetje Marcus Miller... 'Nieuwe' Miles Davis... Soulive... Herbie Hancock... noem maar op... Jij kent goede muziek ;) Soulive vind ik errug vet! Niemand heeft zo'n groove als zij hebben :) Verder heb ik op mijn RG2820 via een POD nog een redelijk goede jazztoon maar het klinkt nooit echt als een echte jazzbak. Daarom ben ik van plan een keer zo'n goedkope Ibanez Jazzgitaar te kopen voor 400/500

Michael AE
3 augustus 2004, 11:42
Echte typische Jazz kan niet op een tele, volgens de meeste puristen. Als je op een "plank" speelt, dan noemen ze het fusion. Dus jazz op een tele = fusion. :wink:

Bobbel
3 augustus 2004, 13:18
Echte typische Jazz kan niet op een tele, volgens de meeste puristen. Als je op een "plank" speelt, dan noemen ze het fusion. Dus jazz op een tele = fusion. :wink:

Nou... jazz is jazz... en met een massieve gitaar word het dan geen fusion...

Dirk_Hendrik
3 augustus 2004, 13:34
Echte typische Jazz kan niet op een tele, volgens de meeste puristen. Als je op een "plank" speelt, dan noemen ze het fusion. Dus jazz op een tele = fusion. :wink:


Inderdaad, de puristen ja.... ookwel jazzGestapo genoemd. Daardoor wordt al jaren dat antieke stofgeluid in ere gehouden. Best mooi hoor maar juist door die kuddes gitaristen die automatisch weer dat uitekauwd geluid kopieren geniet ik van mensen als scofield, metheny, stern e.d die verdomd "klassieke" jazz kunnen spelen met een wat moderner frisse geluid.

Wormaap
3 augustus 2004, 13:43
Is Jazz niet eigenlijk zeg maar de muziek zonder regels?

Niet geheel... er zit vaak een duidelijk thema in... luister maar eens naar Chameleon van Herbie Hancock... als daar op gesoleert word dan word er wel geod rekening gehouden met het thema... dus er zijn zeker wel een X aantal regels... maar voor de rest lijkt een optreden van een jazz artiest ook wel veel op een soort jamsessie... dus je bent wel heel vrij...

Mja ok, maar ik bedoelde eigenlijk zeg maar dat Jazz me de laatste muzieksoort lijkt waar je echt niet kan aankomen met'n bepaalt soort gitaar, aangezien je bij Jazz toch meestal wel heel wat meer vrijheid hebt dan in veel andere muziek.

Michael AE
3 augustus 2004, 13:51
Echte typische Jazz kan niet op een tele, volgens de meeste puristen. Als je op een "plank" speelt, dan noemen ze het fusion. Dus jazz op een tele = fusion. :wink:

Nou... jazz is jazz... en met een massieve gitaar word het dan geen fusion...

Exacly my point. Ik gaf dan ook niet MIJN mening, maar die van PURISTEN.

Specsavers? Pearl? :razz:

dejohan
3 augustus 2004, 15:38
jazz is geimproviseerde muziek, en niemand kan jou vertellen hoe je gitaar moet klinken.

+1

telecastermaster
3 augustus 2004, 16:20
Inderdaad, de puristen ja.... ookwel jazzGestapo genoemd. Daardoor wordt al jaren dat antieke stofgeluid in ere gehouden. Best mooi hoor maar juist door die kuddes gitaristen die automatisch weer dat uitekauwd geluid kopieren geniet ik van mensen als scofield, metheny, stern e.d die verdomd "klassieke" jazz kunnen spelen met een wat moderner frisse geluid.

+1

Neals
3 augustus 2004, 16:45
Echte typische Jazz kan niet op een tele, volgens de meeste puristen. Als je op een "plank" speelt, dan noemen ze het fusion. Dus jazz op een tele = fusion. :wink:

Nou... jazz is jazz... en met een massieve gitaar word het dan geen fusion...

Was Fusion niet de term voor de die-hard jazzers om rockers aan de jazz te krijgen?

Bobbel
3 augustus 2004, 16:47
volgens mij niet...

Dirk_Hendrik
3 augustus 2004, 18:21
Echte typische Jazz kan niet op een tele, volgens de meeste puristen. Als je op een "plank" speelt, dan noemen ze het fusion. Dus jazz op een tele = fusion. :wink:

Nou... jazz is jazz... en met een massieve gitaar word het dan geen fusion...

Was Fusion niet de term voor de die-hard jazzers om rockers aan de jazz te krijgen?

Heel strikt had je Jazz Rock waarin jazzers aan de slag gingen met elektrische instrumenten (dus bas, gitaar, synts en de hele reutemeteut en instrumentarium in rock opzet (denk daarbij bijvoorbeeld aan de opzet van het drumstel). Daarna kwam fusion waarin de muzikantjes ook gebruik gingen maken van andere stijlen (Steve Morse met country invloeden bijvoorbeeld) en wereldmuziek (Denk aan wat Zawinul doet.). Dat alles is echter heel strikt genomen en heeft veel ruimte voor intepretatie.

munkie
4 augustus 2004, 12:41
Ik heb eens een erg goede Canadese jazzgitarist gehoord op een Tele, Ed Bickert, pure "oldschool" mainstream jazz, erg goed in de stijl. Wat meer western swing maar ook heel goed was Jimmy Bryant.
Ik vind persoonlijk wel dat door de langere schaallengte van Fender jazz akkoorden en arpeggio´s wat lastiger te spelen zijn omdat alles wat verder uit elkaar ligt. Gibson speelt dan wat makkelijker. Hoewel, Wes Montgomery speelde op een joekel van een L5 met een 25,5 inch schaallengte! Maar goed Wes was dan ook uniek, nooit meer geëvenaard 8-)

Neals
4 augustus 2004, 20:26
Volgens mij moet jazz over een thinline ook wel erg lekker klinken!

Dirk_Hendrik
4 augustus 2004, 22:09
Ik heb eens een erg goede Canadese jazzgitarist gehoord op een Tele, Ed Bickert, pure "oldschool" mainstream jazz, erg goed in de stijl. Wat meer western swing maar ook heel goed was Jimmy Bryant.
Ik vind persoonlijk wel dat door de langere schaallengte van Fender jazz akkoorden en arpeggio´s wat lastiger te spelen zijn omdat alles wat verder uit elkaar ligt. Gibson speelt dan wat makkelijker. Hoewel, Wes Montgomery speelde op een joekel van een L5 met een 25,5 inch schaallengte! Maar goed Wes was dan ook uniek, nooit meer geëvenaard 8-)
Bickert. Thanks voor de tip. Eens achteraan gaan

Lucky
9 augustus 2004, 10:14
Wat echt lekker klinkt en waar je met een electrische gitaar, dus ook tele, goed op kan spelen is Jazz/Fuck, Fusion... vooral die laatste... lekkere bass rif... coole drum groove... lekkere Synthesizer... wat blazers en ragge maar :D ... een beetje Marcus Miller... 'Nieuwe' Miles Davis... Soulive... Herbie Hancock... noem maar op... Jij kent goede muziek ;) Soulive vind ik errug vet! Niemand heeft zo'n groove als zij hebben :) Verder heb ik op mijn RG2820 via een POD nog een redelijk goede jazztoon maar het klinkt nooit echt als een echte jazzbak. Daarom ben ik van plan een keer zo'n goedkope Ibanez Jazzgitaar te kopen voor 400/500
IDD!
Soullive is zeer lekker.

Shaggy
9 augustus 2004, 14:28
Voor fusion kan je zo'n tele wel gebruiken maar klassieke jazz niet echt. moet je toch gaan voor (semi) hollow body