PDA

View Full Version : Domme Vraag...hehe



Sentenced
2 augustus 2004, 15:47
Hoi Luitjes,

Misschien een domme vraag maar is het mogelijk om via een soort
verloop-plug met 2 gitaren op 1 versterker te spelen?

:oops:

Alvast bedankt!!!!!!!!!!

Greezzzzzzzzzzzzzzzzzz

MightyMike
2 augustus 2004, 15:52
Ik weet dat er zo iets bestaat als een Y-cable voor gitaar (1M 2F), maar of dat ook deftig klinkt?

dejohan
2 augustus 2004, 16:10
Als je dat doet duwen de gitaren elkaar weg, met een kutgeluid als resultaat. Je krijg je gewoon de gitarist te horen die op dat moment het hardste aanslaat.

Bobbel
2 augustus 2004, 16:17
ja dat is zo... ik heb het ook wel eens geprobeert maar dan hoor je er vaak maar 1... je kan wel een fender amp kopen waar 2 pluggen in kunnen.

dejohan
2 augustus 2004, 16:20
ja dat is zo... ik heb het ook wel eens geprobeert maar dan hoor je er vaak maar 1... je kan wel een fender amp kopen waar 2 pluggen in kunnen.

Ja maar dat werkt alleen als het een amp is die specifiek gemaakt is om met twee instrumenten op te spelen. Op veel amps heb je wel 2 inputs (een luide en een minder luide), maar zijn gemaakt om er maar 1 tegelijk te gebruiken, daarme heb je dus hetzelfde probleem als met een Y stuk.

Wormaap
2 augustus 2004, 16:21
Peavey 5150 heeft 2 inputs die als je ze allebei gebruikt allebei als low-gain input gebruikt worden (normaal is de hi-gain +3dB, precies een verdubbeling dus die wegvalt als je 2 axes gebruikt)
Daarop kan't dus wel :D

Anders Destium
2 augustus 2004, 17:05
Maar klinkt het kut, want op een 5150 speel je natuurlijk altijd high-gain :lol: Het feedbackt allemaal als de ziekte en alles klinkt modderig!

Ik heb op mijn Koch Twintone ook 2 ingangen, clean werkt dat uitstekend maar met wat voor overdrive dan ook is het al snel een ramp :)

Negative K3 fan
2 augustus 2004, 17:40
ja dat is zo... ik heb het ook wel eens geprobeert maar dan hoor je er vaak maar 1... je kan wel een fender amp kopen waar 2 pluggen in kunnen.

Ja maar dat werkt alleen als het een amp is die specifiek gemaakt is om met twee instrumenten op te spelen. Op veel amps heb je wel 2 inputs (een luide en een minder luide), maar zijn gemaakt om er maar 1 tegelijk te gebruiken, daarme heb je dus hetzelfde probleem als met een Y stuk.

klopt niet helemaal hoor, amps met twee inputs, zijn vaak gewoon amps met twee iunputs die ook allebei gebruikt kunnen worden.

Retinite
2 augustus 2004, 17:50
aangezien erg hoge noten vaak ruis weten weg te drukken hoor je vooral de gitaar die het hoogst speelt, maar bij clean werkt t meestal nog wel aardig maar met distortion erop en hard valt vaak 1 van de twee gewoon weg... maar wat je moet kopen is een splitter is 2,50-3,00 ofzo heeft elke muziekzaak misschien elketronica zaken ook wel (maar die hebben vaak aleen voor minijack) dan heb je een ding (Driehoek) waar je bovenin 2 plugs kan stoppen en die naar 1 plug gaat...

BartL
2 augustus 2004, 18:33
Hoi Luitjes,

Misschien een domme vraag maar is het mogelijk om via een soort
verloop-plug met 2 gitaren op 1 versterker te spelen?

Zo een moeilijke vraag is dat toch niet mensen :)

Antwoord: Ja.

Anders Destium
2 augustus 2004, 19:34
De vraag of het kan is min of meer gekoppeld aan de vraag of je zoiets moet willen, wat stond er natuurlijk impliciet bij :wink:

jaywalker
2 augustus 2004, 20:35
Ik kan via mijn dl-4 met 2 gitaren op mijn amp spelen. KLinkt eigenlijk niet slecht.

BartL
2 augustus 2004, 23:01
De vraag of het kan is min of meer gekoppeld aan de vraag of je zoiets moet willen, wat stond er natuurlijk impliciet bij :wink:
NIET! :razz:





Grapje :-D

Neals
2 augustus 2004, 23:55
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden!!!!

En mijn antwoord:

Ja het kan, wij gebruiken ook wel eens valvestates als zanginstallatie, maar dat is op feestjes waar iedereen toch helemaal naar de kloten is, als het echt goed moet klinken, tja, dan zou ik toch aan een tweede versterker denken!

Bobbel
3 augustus 2004, 01:16
ja dat is zo... ik heb het ook wel eens geprobeert maar dan hoor je er vaak maar 1... je kan wel een fender amp kopen waar 2 pluggen in kunnen.

Ja maar dat werkt alleen als het een amp is die specifiek gemaakt is om met twee instrumenten op te spelen. Op veel amps heb je wel 2 inputs (een luide en een minder luide), maar zijn gemaakt om er maar 1 tegelijk te gebruiken, daarme heb je dus hetzelfde probleem als met een Y stuk.

klopt niet helemaal hoor, amps met twee inputs, zijn vaak gewoon amps met twee iunputs die ook allebei gebruikt kunnen worden.

Ja klopt... sommige Fender amps hebben dat...

piezo
3 augustus 2004, 09:18
De eenvoudigste manier om balans tussen de 2 gitaren te krijgen is de gitaar in de lo-Z ingang via een pedaaltje (hebben altijd actieve lo-Z uitgang en meestal een LEVEL-regelaar) te laten spelen.

AlterEgo
3 augustus 2004, 10:04
Op mijn roland cube 30 kan ik zonder problemen 2 gitaren aansluiten

jmp1
3 augustus 2004, 11:55
Die Ibanez 30 watt...
Me hele band gaat eroverheen..

de drums.. 5 mics in mengpaneel
de zang... 1 mic in mengpanneel
de bas... 1 mic in menpaneel
de gitaar (met fxboard) 1 mic erin..

nou.. alles in mengpaneel..
doorlussen naar me ibanez

http://media.zzounds.com/media/feed/large/IBATB50R.jpg


* Pa opgelost
* versterking opgelost
* minder gesleep
* Geen lampproblemen

:)

dejohan
3 augustus 2004, 12:34
Met een mengpaneel tussen gitaren en amp gaat het.

Rechtstreeks twee gitaren in 2 amp-inputs steken gaat wel, en je zal wel geluid hebben, maar dat geluid zal imho altijd slechter zijn dan met twee amps (tenzij het een amp is die er voor gemaakt is). Volgens mij is dat net hetzelfde als met twee tegelijk door een deur proberen te gaan, dat gaat ook moeilijk. Twee signalen door 1 amp zal ook problemen geven, het ene zal interfereren met het andere, met een raar geluid als gevolg.

frambo
3 augustus 2004, 12:34
splitters kun je inderdaad overal kopen, zelfs bij de mediamarkt ofzo. maar het probleem van de splitters is dat alle in- en uitgangen met elkaar verbonden zijn, waardoor de output van de ene gitaar niet alleen naar de versterker wordt doorgestuurd maar ook naar de andere gitaar. En ik weet van een vriend die met een splitter twee discmans op één versterker heeft aangesloten, dat een van de discmans het niet heeft overleeft. ik weet niet hoe groot de kans is dat dat ook bij gitaren gebeurd. Je kunt in iedergeval wel een mengpaneeltje gebruiken, twee (of meer) gitaren erin en de output in de versterker. dan kun je ook nog het volume en de tone appart regelen, maarja dat kan ook met je gitaar.

Sentenced
3 augustus 2004, 18:24
Geweldig bedankt voor jullie reacties!!!!

Ik ben vandaag de 1/2 gitaar voor mijn dochters gaan ophalen bij "nederland muziek"
Daar heb ik dezelfde vraag gestelt als hier.......
De verkoper zei dat het klopte dat de gitaren elkaar zouden wegdrukken....
Hij heeft mij een peavey versterker laten horen met een "cd-input"
daar kon je volgens hem ook een gitaar insteken....zonder problemen......
Ding kostte 100 euro..........super geluid.....en ook super met 2 gitaren.....

Aangeschaft en dolgelukkig.....!!!!!............

Amen :-D

Sentenced
3 augustus 2004, 18:28
Frambo........als je geen benul hebt van electronica.....zeg dan ook niks knul :-D

Sentenced
3 augustus 2004, 22:05
hai luitjus!!!!!!!!!!

wil dolgraag de mini "Les paul" van onze dochters laten zien....maar hoeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee? :-D [/url]

Sentenced
3 augustus 2004, 22:17
Anders......

een dame van 6 jaar oud heeft geen overdrive nodig :-D

Ging mij erom dat ik een dame van 6 jaar kan leren spelen terwijl zij haar eigen mini "les paul"heeft en ik mijn eigen jengelstang :-D

kon jij niet weten maar goed :razz:

Anders Destium
3 augustus 2004, 23:33
Wát?

Gitaarspelen zonder overdrive is toch helemaal geen gitaarspelen :???: :wink:

In dat geval:

Ja, er zijn genoeg versterkers waarop dat kan. Cool dat je je kind zoiets opdringt (of wil ze zelf heel graag) :)

Sentenced
4 augustus 2004, 09:47
Neuh...........

ze wilde zelf erg graag........ziet natuurlijk dat geklungel van paps
elke dag.....en toen dacht ze .....dat ken ik ook :-D