PDA

View Full Version : Amp met de mid parametrisch instelbaar?



dejohan
2 augustus 2004, 10:37
Hoi,
Hoewel ik nu een buizenbak heb, heb ik jaren gitaar gespeeld op een Bassversterkertje (jaren 80 Roland Bass Cube). Nu speel ik eigenlijk nog af en toe op dit bassversterkertje, omdat ik vind dat het scala aan (cleane) geluiden die je uit die amp kan halen veel breder is dan bij mijn gitaaramp. Dit omdat de bassversterker meer mogelijkheden heeft om de mids te regelen: die bestaat uit twee knoppen: een "frequency" knop en een "level" knop. Ik neem aan dat dit betekent dat de mids parametrisch te regelen zijn?

In ieder geval kan ik met deze twee knoppen tien keer meer verschillende clean sounds produceren (de cleane basis voor ,transistorradio, schelle punk, classic rock, zware metal) dan met een gitaaramp. Bovendien kan je deze amp bijzonder 'punchy' laten klinken. Ik gebruik deze amp dus nog regelatig als ik een ander geluid wil hebben.

Nu was mijn vraag: heeft er nog iemand gelijkaardige ervaringen?
En bestaan er mogelijkheden om dit te emuleren met vb een parametrisch EQ pedaal of een mod aan mij huidige amp?

Negative K3 fan
2 augustus 2004, 17:51
je kunt een parametrische eq in de FX loop hangen...

maar volgens mij is het ook relatief invoudig te modificeren, dus als jij geen bezwaren hebt tegen uiterlijke aanpassingen aan je amp en een beetje standaard amp ofzo hebt die het waard is te modden, kun je best eens contact opnemen met een (goede) amp tech.

Jimi Hendrix
3 augustus 2004, 10:14
Ik weet van Rivera's (die heb ik zelf :-D ) dat je op de MID regelaar een zgn pull Notch hebt, dan verandert het bereik van de midregelaar....
Vergeet niet dat een eq op een gitaaramp anders werkt dan een losse 'echte' eq. Dit omdat de banden op een gitaaramp elkaar beïnvloeden en bijvoorbeeld ook invloed (kunnen) hebben op de gain.
Probeer anders ook eens de toonregeling op je gitaar te gebruiken, icm met de volumepot en de toonpot(s) kun je vaak het karakter van je sound compleet veranderen.

dejohan
3 augustus 2004, 12:22
Ik weet van Rivera's (die heb ik zelf :-D ) dat je op de MID regelaar een zgn pull Notch hebt, dan verandert het bereik van de midregelaar....
Vergeet niet dat een eq op een gitaaramp anders werkt dan een losse 'echte' eq. Dit omdat de banden op een gitaaramp elkaar beïnvloeden en bijvoorbeeld ook invloed (kunnen) hebben op de gain.
Probeer anders ook eens de toonregeling op je gitaar te gebruiken, icm met de volumepot en de toonpot(s) kun je vaak het karakter van je sound compleet veranderen.

Waar, maar zo'n para-EQ op een basversterker is echt wel véél ingrijpender dan de toon en volume op gitaar hoor. Je kan er echt ongeloofelijk veel verschillende soorten 'clean' mee maken, die mijlenver van elkaar verschillen. Een modelling amp is er niks tegen (lichtjes overdreven).

Vind het echt raar dat er aan het aantal responsen te zien blijkbaar niet veel mensen een idee hebben over wat ik het heb.

Jimi Hendrix
3 augustus 2004, 13:12
ik weet heel goed waarover je het hebt.
Ik probeer alleen aan te geven dat zo'n eq geen wondermiddel is.
Als je er al van overtuigd bent dat dat wel zo is, waarom vraag je dan om advies?

dejohan
3 augustus 2004, 13:32
ik weet heel goed waarover je het hebt.
Ik probeer alleen aan te geven dat zo'n eq geen wondermiddel is.
Als je er al van overtuigd bent dat dat wel zo is, waarom vraag je dan om advies?

Wel, ik wilde weten of er andere gitaristen waren die ook zo'n ervaring hadden, en of er manieren waren om zoiets te emuleren op een gitaarversterker.
In ieder geval ga ik vanavond eens wat prutsen aan mijn toon en volume regeling op m'n gitaar, checken of ik het geluid kan krijgen dat ik wil. Toch bedankt.

Jimi Hendrix
3 augustus 2004, 13:41
wat bij mij goed werkt is een vrij hoge treble instelling op de versterker en dan experimenteren met de toonregeling op je gitaar.
Idem met de gainregeling van het cleane kanaal: tegen vervorming aan, dan volumepot instellen naar smaak.
Vooral live kun je dan beter inspringen op de akoestiek van de zaal dan met een paraeq die je dan anders moet instellen.

Chrissie
3 augustus 2004, 14:14
Ik had vroeger een Boss SP-1 Spectrum die ik voor een gelijkaardig doel gebruikte, maar helaas is hij na een optreden van men pedalboard gestolen. :(
Maar Boss heeft ook nog andere parametrische equalizers in pedaalvorm... oa de PQ-3B en PQ-4. Kijk effe op www.bossarea.com.
Van andere merken heb ik niet direkt weet dat er zo'n pedaaltjes bestaan.