PDA

View Full Version : Eigen song



gewoonmartin
2 augustus 2004, 00:14
Hey,

Ik probeer al een tijdje een eigen song te maken maar het lukt naar geen kloote eigenlijk , heeft er iemand tips?

Blijepanda
2 augustus 2004, 00:19
Tsja, je kan beginnen met het verzinnen van een simpel riffje, of een leuk akkoordenschemaatje, waar je gewoon een tekst van een paar zinnen bij zingt. Dit herhaal je steeds, en je hebt een eigen nummer. Het is dan misschien wel eentonig, maar het volgende nummer dat je schrijft kan je wat meer toevoegen en wat ingewikkelder en diverser maken. Je leert in mijn ogen juist mede van het schrijven van enorm brakke nummers.

Ronald
2 augustus 2004, 16:13
tja ik schrijf zelf ook nummers , en ik schrijf dan ook nog bas en drum erbij. kgebruik namelijk guitarpro. en ik weet hoe gruwelijk frustrerend het is om nummers te schrijven. want een nummer schrijven is op zich niet moeilijk, maar een GOED nummer schrijven is retemoeilijk.

en laten we eerlijk zijn , er komt ook ontzettend veel geluk bij kijken. ik bedoel de beste riffjes die ik gemaakt heb waren meestal door gewoon maar wat in te typen. of door een hele middag gewoon maar wat spelen en dan komt er mischien 1 aardig riffje uit.

en bij veel bestaande riffjes heb ik zoiets van, hoe verzinnen ze zoiets nou? tja geen idee eigenlijk. muziek schrijven is gewoon ongelooflijk moeilijk.

Blijepanda
2 augustus 2004, 17:08
Ik heb ook wel eens dat ik een riffje verzin, waarbij ik het vage gevoel krijg dat ik dat riffje al eens eerder gehoord heb. Dan komt het er dus op neer dat mijn 'zelfverzonnen' riffje erg op een bestaand nummer lijkt. Gelukkig is dit niet altijd zo :lol:

urezna
3 augustus 2004, 14:07
... de beste riffjes die ik gemaakt heb waren meestal door gewoon maar wat in te typen. of door een hele middag gewoon maar wat spelen en dan komt er mischien 1 aardig riffje uit.


aparte manier van schrijven hoor, want begrijp ik het goed, dan hoor je dus als je typt nog niet hoe het klinkt???
zelf ontstaan bij mij ideeen door gewoon zomaar wat te spelen, jammen dus eigenlijk, of, wat ook vaak voorkomt, ik heb iets in mn hoofd en ik ga er net zo lang voor zitten totdat ik kan spelen wat ik in gedachten "hoor"...

en als ik op dat moment geen gitaar bij me heb, op werk ofzo, dan schrijf ik op hoe ik denk dat het gespeeld zou moeten worden, maar ik elk geval wel met de juiste timing, omdat dat er bepalend is voor de sfeer die ik wil onthouden...

Ronald
3 augustus 2004, 14:42
ja als je wat typt hoor je het wel meteen hoor , eigenlijk is het een beetje een kruising tussen wat jij ook zei wat je in gedachte hoort en wat je toevallig intypt

maar ik kan da echt nie zomaar opschrijven hoor, ik heb al vaak zat moeite om iets wat ik speel op mn gitaar in guitar pro op te schrijven, omdat ik dan niet weet wat het precies ritme is en hoeveel beats per minute, dus dat is wel weer vrij lastig.

verdere nadelen aan guitar pro is de ronduit baggere geluidskwaliteit. dus eigenlijk is het maar de vraag hoe het int echt zou klinken

maar aan de andere kant weet ik geen betere manier om muziek op te schirjven dan zo, want je kan er meteen een 2e gitaar , bas en drum bij doen.

ook erg handig als je met een band schrijft dan kan je gewoon een stukje schrijven en dat mail je naar de bassist en die schrijft er dan een bas lijn onder en dan mail je dat weer naar de drummer die er drum onderschrijft

gewoonmartin
4 augustus 2004, 01:13
nja , ik ben nu aan een song bezig met vallen en opstaan , ik heb eigenlijk nog alleen introtje en die klinkt nu wel al best aardig :) , maarja dat is ook door vaaak opnieuw proberen , wnr song af is kan nog even duren denk ik , ik noem de song past klaar als ik er volledig tevreden over ben (jaja ben wat perfectionist :p)

Ronald
4 augustus 2004, 13:21
haha ja da probleem heb ik dus ook :)