PDA

View Full Version : Onzuivere Noten



e_lukather
1 augustus 2004, 17:27
Ik heb dus een vreemd probleempje.. als ik klaar ben met stemmen en ik sla een kampvuur A aan. Heel normaal en helder goed en zuiver. Maar dan soleer ik een octaaf hoger vakje 14+ dan zijn alle noten mega onzuiver. Om dat op te lossen moet ik alles net een fractie hoger stemmen dan normaal. Maar dan klinkt het boven weer niet. Nu moet ik vlakvoor m'n solo net even alle snaren omhoog stemmen.

Hoe kan ik dit oplossen? Zou ik alles misschien moeten laten herfretten?
Terwijl ik deze gitaar toch niet zo lang heb.

HELP!

wietse
1 augustus 2004, 17:35
de intonatie zal wel niet goed zijn , is de noot op de 12e fret wel precies gelijk aan die van de open snaar?
zoniet kan je die bijstellen door de zadeltjes op de brug te verstellen.

e_lukather
1 augustus 2004, 17:47
Nee hij is niet gelijk.. zadeltjes bijstellen oke.

Ik heb wel een FR is dat erg? Ik heb hiet totaal geen verstand van. Maar moet ik gewoon met een inbus sleuteltje met de klok mee draaien zeg maar?

wietse
1 augustus 2004, 18:55
heb ik geen verstand van een floyd.
heb namelijk geen één gitaar met zo'n ding een bigsby is voor mij tremelo genoeg.
volgens mij moet je de floyd eerst effe vastzetten , en de zadeltjes moet je niet in de hoogte verstellen maar in de lengterichting , zitten bij een floyd daar niet gewoon fijnstellers op met knoppen om dat te regelen?
intoneren is niet moeilijk alleen wel bewerkelijk , stemmen,checken zadeltje verstellen,open snaar weer stemmen etc tot het goed is.
soms krijg je het niet 100% precies bijv met een tuneomatic wil het niet altijd omdat de stelbeweging erg klein is dan probeer je gewoon zo dicht mogelijk in de buurt te komen.
zulke vragen voortaan gewoon in gitaren plaatsen hier komen niet zoveel
mensen namelijk.

eggymanos
11 augustus 2004, 17:34
Misschien een stomme vraag: maar wat is een kampvuur A?? gewoon een open a (x02220)??? ik heb er nog nooit van gehoord

e_lukather
13 augustus 2004, 23:33
Kampvuur zijn de acc. die je helemaal aan het begin speelt. idd de aan met drie vingers zeg maar. de niet barre acc. Beetje rare uitleg.. maar je snapt het denk wel toch? :razz:

Hempo
14 augustus 2004, 01:26
gaat om intoneren hier ja.
zoek maar even op dit onderwerp op het forum/ of google, je zult er vast wel uit komen.

succes :)

heeres gitaarbouw
18 augustus 2004, 11:12
Het klinkt inderdaad als een intonatieprobleempje (frets op de verkeerde plaats komt bijna niet voor). Je kunt je gitaar naar een bouwer brengen voor een afstelbeurt. Als je het zelf wilt doen, ga dan als volgt te werk:

zet nieuwe snaren op en stem de gitaar (gewoon op de open snaren)
per snaar:
speel een flageolet op de 12e fret en kijk of 'ie écht zuiver is
speel de gefrette noot op de 12e fret
als de gefrette noot te hoog is moet het zadel wat naar achteren,
als de gefrette noot te laag is moet het zadel wat naar voren.

Deze manier is een beetje 'intoneren voor beginners' maar werkt voor de meeste gitaren heel aardig. Als je nog steeds problemen hebt is er misschien iets anders aan de hand (te hoge aktie, fout bij de topkam, slechte halsafstelling). Het is dan raadzaam toch even bij een goede bouwer/reparateur langs te gaan.

e_lukather
20 augustus 2004, 10:55
ik ga binnenkort wel even langs bij een zelfbouwer. Maar ik ben toch niet extreem veel kwijt,.. de hoekhals kostte me al 190 euri.. Maar dat was het ook wel waard.

bedankt voor de adviezen

Jelte
12 april 2005, 20:36
Ik heb dit ook gehad met een gitaar... bij mij was het na een keer snaren vervangen over... er zat een setje van de fabriek op en ik speelde nog niet zo uitbundig, er zat een soort duikje in de snaar (heeeel raar)

heb je al geprobeerd je snaren te vervangen?