PDA

View Full Version : Nieuwe electronica



Luca P
1 augustus 2004, 16:09
Voor de gene met een olifant geheugen:
Ik heb dus een nep Hofner Beatle bas met echte :dance: Hofner elementen.
Maar nu klinkt dat ding over het geheel wat dof/wollig zeg maar.
Kan ik doormiddel van andere weerstandjes of iets dergelijks het geluid wat helderder maken?
Er zit nu zo'n goedkoop spulletje op met een eh...weerstandje waar op staat,
.0473
50v

Tja, ik weet even veel van electronica als van het sex leven van een naakt slak.
Ik wil eigenlijk gewoon een 3 standen schakelaar met twee knoppen.
Nu zitten er 3 schuifschakelaars op.
Wie heeft een tip?

Horus
1 augustus 2004, 19:28
het weerstandje veranderen/weghalen zal weinig aan je geluid veranderen. De charme van zo'n bas is toch ook juist dattie zo wollig klinkt? Ik zou d'r niet aan gaan sleutelen. Het is en zal altijd een oude bas blijven. Zelfs als je er geheel nieuwe electronica in zou zetten blijft het een oude pas.

Vind je dat nix, koop dan een nieuwe.

soapwater
1 augustus 2004, 20:38
dat ding waar 0.473... opstaat is vermoedelijk een condensatortje i.p.v. een weerstandje. Deze heeft dus een filtereffect. Zo'n condensatortje kan in combinatie met een weerstand (potmeter) zowel een hoog-als laagdoorlaatfilter vormen. Je deze condensator eventueel verwijderen en gewoon een switch behouden N-B-N+B en een volumeknop. Maar het lijkt me ook een beter idee van een andere bas te kopen als deze je niet bevalt... Kan je eventueel een klein schematje tekenen van hoe de bedrading eruitziet met alle Pu's + potmeters + condensatoren + weerstandjes? Dan kan ik het eens bekijken. Je kan eventueel de C's vervangen door andere waarden...

Greetz

Luca P
2 augustus 2004, 13:20
http://albums.pixelfish.be/data/707/190circuit.jpg

Fotootje?

AntY
2 augustus 2004, 14:04
dat ding met die kleurige rinetjes is een weerstandje geen condensator. de kleurcodes geven de waarde aan.

Horus
2 augustus 2004, 15:38
De weerstand rechts op het plaatje gaat naar de aarde, nix mee doen, je geluid zal niet verbeteren als je die verandert/weghaalt.

Links zit een condensator, als ik het goed heb zorgt die ervoor dat je geen hoog verliest als je je volume wat terug draait (wat bij bijvoorbeeld stratocasters wel zo is). Ik denk echt niet dat je je geluid zo 1-2-3 kan verbeteren. Je kan proberen zo'n EMG potmeter met ingebouwde EQ kopen? Die zijn niet zo verschikkelijk duur en heb je in 1x meer hoog en laag, maar er valt weinig in te stellen en nogmaals, het blijft een oude bas.

Luca P
3 augustus 2004, 13:44
Eigenlijk wil ik gewoon af van die schuifschakelaars.
En dat wollige geluid, misschien heb je gelijk.
Wat moet erin voor een 3 standen schakelaar met 1 volume en 1 toon knop?
Of hang dat helemaal af van de elementen?
Het zijn orginele Hofners voor zo'n echte Beatle bas.
De gitaar is een kopie.
Kan ik ook die weerstandjes/condensator hergebruiken?

Lazy B.
3 augustus 2004, 13:59
Tja, ik weet even veel van electronica als van het sex leven van een naakt slak.

Voor alle naaktslakken geldt dat ze tweeslachtig zijn. Zowel de eicel als de zaadcel wordt door dezelfde geslachtsklier geproduceerd. Het aantal eieren per legsel varieert van tientallen tot duizenden en afhankelijk van de watertemperatuur ontwikkelen de eieren zich in 4 dagen tot enkele weken tot plankton. Bij soorten met grote eieren, ontwikkelen de larven zich al in het ei of direct na uitkomst. De meeste soorten vertonen echter eerst een plankton stadium. Nadat een aantal eisnoeren zijn afgezet sterven de ouders. De levensduur van een zeenaaktslak is ongeveer 1 à 2 jaar, maar de meeste slakken, vaak de kleinste soorten, leven veel korter.

De eisnoeren kunnen handig zijn bij het herkennen van de naaktslak omdat ze een karakteristieke spiraal, band, snoer of niervorm hebben.
Slakken hebben een vochtige omgeving nodig om te kunnen overleven en om zich te kunnen verplaatsen. 90 % van de slakkenpopulatie bevindt zich bijna altijd in de bodem. Slechts 10 % van de populatie komt 's nachts naar boven om zich te voeden met plantenmateriaal.

frenske
3 augustus 2004, 14:32
Dank u wel, Anton van Hooff! :D Misschien dat Midas Dekker ook nog wat over het sexleven van een naaktslak kan zeggen!

Luca P
3 augustus 2004, 14:59
Aaaah lekkerrrr!
Misschien eens een filmpie huren..... :-D
Nu nog mijn kennis van electro bij spijkeren.

Lazy B.
3 augustus 2004, 15:06
Hèhèhè... :D