PDA

View Full Version : Shamray gitaren, hoe zit het met de kwaliteit?



Wormaap
1 augustus 2004, 14:33
Ik zag een tijdje geleden op dit forum een linkje naar de Russische gitaarbouwer Shamray. Nu heb ik hier een price quote aangevraagd voor'n custom RR modelletje, en met 'n slordige 1750 dollar inclusief verzending zit'ie nog zelfs ver beneden de prijs van'n standaard RR, laat staan'n handgemaakte.
Nu rijst natuurlijk de vraag: Hoe kan'ie't zo goedkoop doen? Zijn de lonen in Rusland zó laag of beknibbelt'ie op de kwaliteit? Iemand ervaring met die dingen?
Voor de duidelijkheid, mijn custom quote was voor:
RR model, maple neck through, alder body, 1 EMG 81 in de brug (wordt waarschijnlijk wat anders uiteindelijk maar dat doet er niet toe) Floyd Rose trem, ebben toets, 1 volumeknop, parelmoer sharkfin inleg, 24 frets.
Prijs was inclusief 'n hardshell.

Negative K3 fan
1 augustus 2004, 14:45
eerst was shamray nog goedkoper, toen deden ze het zonder winstmarge, nu is het nog steeds vrij goedkoop, lage lonen, goed materiaal inkopen en al dat geouwehoer... zeker goede kwaliteit overigens.

Wormaap
1 augustus 2004, 14:56
eerst was shamray nog goedkoper, toen deden ze het zonder winstmarge, nu is het nog steeds vrij goedkoop, lage lonen, goed materiaal inkopen en al dat geouwehoer... zeker goede kwaliteit overigens.
Dat is precies wat ik wilde horen :D
Dan ga ik over 1 á 2 maanden eens een shredbijltje bestellen :) Wel jammer dat't dan nog'n half jaar duurt voordat ik erop mag spelen :P

SiNiSTRaL
1 augustus 2004, 15:50
alder body...echte rr's hebben toch maple neck through maple body?

Wormaap
1 augustus 2004, 16:02
alder body...echte rr's hebben toch maple neck through maple body?
BODY Alder with Flame Maple Top on Transparent Colors
NECK Neck-Thru-Body Quartersawn Maple

Wel'n maple top dus, maar't gaat me niet zo zeer om de normale RR, ik wil een bijna 1 op 1 kopie van de axe van Alexi Laiho van Children of Bodom :P

http://mr-20260.mr.valuehost.co.uk/gallery/japan/d1.jpg
Alleen denk ik dat ik de witte pinstripe een ander kleurtje laat geven, misschien spiegelend ofzo, is ook wel grappig :D

Negative K3 fan
1 augustus 2004, 16:03
Voor de duidelijkheid, mijn custom quote was voor:
RR model, maple neck through, alder body, 1 EMG 81 in de brug (wordt waarschijnlijk wat anders uiteindelijk maar dat doet er niet toe) Floyd Rose trem, ebben toets, 1 volumeknop, parelmoer sharkfin inleg, 24 frets.
Prijs was inclusief 'n hardshell.

waarom geen nek element en een EMG, dan moeten ze ook gaan routen voor batterijen enzo...

ga je nog iets met binding enzo ouwehoern? Dat maakt zon gitaar wel af, en als je hem toch naar specs laat maken, waarom niet ietsje unieker, iets wat hem anders maakt dan andere RR's...

Negative K3 fan
1 augustus 2004, 16:04
alder body...echte rr's hebben toch maple neck through maple body? ik wil een bijna 1 op 1 kopie van de axe van Alexi Laiho van Children of Bodom :P

niet echt origineel, die roben00b hier op het forum heeft/doet precies hetzelfde...

Wormaap
1 augustus 2004, 16:24
Voor de duidelijkheid, mijn custom quote was voor:
RR model, maple neck through, alder body, 1 EMG 81 in de brug (wordt waarschijnlijk wat anders uiteindelijk maar dat doet er niet toe) Floyd Rose trem, ebben toets, 1 volumeknop, parelmoer sharkfin inleg, 24 frets.
Prijs was inclusief 'n hardshell.

waarom geen nek element en een EMG, dan moeten ze ook gaan routen voor batterijen enzo...

ga je nog iets met binding enzo ouwehoern? Dat maakt zon gitaar wel af, en als je hem toch naar specs laat maken, waarom niet ietsje unieker, iets wat hem anders maakt dan andere RR's...

Zoals ik al zei: Die EMG wordt't niet denk ik, die vind ik niet zo cool, misschien wel'n Hz H4.
Er komt'n witte binding rond't fretboard en de kop, en ik ben erover aan het denken om mijn paraaf in de kop te laten inleggen.
De reden dat ik deze axe wil laten namaken is omdat ik't een ongelofelijk ruige bijl vind, daarbij komt dat als ik mij niet vergis Rubenios de nieuwe ESP van Alexi zo'n beetje namaakt, en ik vond z'n oude Jackson vele malen cooler.
De reden voor geen nek element is dat dat sowieso niet optimaal is met'n 24 fretter, maar da's niet zó belangrijk, dat kan nog steeds wel, maar op'n shredbijl denk ik sowieso dat ik dat niet zo veel zou gebruiken.
Maar misschien laat ik er wel'n hotrail in de nek zetten, dan heb ik wat minder last van't feit dat'ie 24 fret is qua plaatsing van de pup en heb ik toch nét iets meer keuze :P
Iemand enig idee of't cool zou zijn om de pinstripe spiegelend te maken? :P

Mitch
1 augustus 2004, 17:48
alder body...echte rr's hebben toch maple neck through maple body? ik wil een bijna 1 op 1 kopie van de axe van Alexi Laiho van Children of Bodom :P

niet echt origineel, die roben00b hier op het forum heeft/doet precies hetzelfde...

Ik wou het niet zeggen, maar fijn dat je 't nog even in herinnering brengt :D

En inderdaad: hou er rekeing mee dat je wel een ontzettende one-trick-pony in huis haalt ! Met een dergelijke materiaalkeuze hou je gewoon maar één mogelijke geluid over. Sowieso, met een flinke bak gain maakt het hout toch al minder uit en wordt het pickup meer bepalend voor het geluid. Uiteraard zijn de afwerking en dergelijke beter dan een fabrieks-Koreaantje, maar denk goed na of je er zo veel geld echt voor over hebt.

Wormaap
1 augustus 2004, 17:57
alder body...echte rr's hebben toch maple neck through maple body? ik wil een bijna 1 op 1 kopie van de axe van Alexi Laiho van Children of Bodom :P

niet echt origineel, die roben00b hier op het forum heeft/doet precies hetzelfde...

Ik wou het niet zeggen, maar fijn dat je 't nog even in herinnering brengt :D

En inderdaad: hou er rekeing mee dat je wel een ontzettende one-trick-pony in huis haalt ! Met een dergelijke materiaalkeuze hou je gewoon maar één mogelijke geluid over. Sowieso, met een flinke bak gain maakt het hout toch al minder uit en wordt het pickup meer bepalend voor het geluid. Uiteraard zijn de afwerking en dergelijke beter dan een fabrieks-Koreaantje, maar denk goed na of je er zo veel geld echt voor over hebt.

Het gaat inderdaad bepaald geen gitaar worden om veel verschillende sounds uit te halen, maar da's ook niet echt m'n bedoeling :P
'T enige waar ik wel'n béétje bang voor ben is dat't laag compleet weg gaat vallen, maar dat zal hopelijk meevallen.

Edit: Het idee achter deze bijl is dus zeg maar echt'n stuntgitaar, ik ben ongelofelijk tevreden over mijn Epiphone Goth LP, vooral in combinatie met m'n Engl krijgt die 'n behoorlijk mooi, bruut geluid.
De nieuwe gitaar die'k wil is voornamelijk bedoeld voor het hogere snellere werk zeg maar.

Maiden Michiel
1 augustus 2004, 19:09
Over EMGHZ zou ik wel even goed nadenken.

Wormaap
1 augustus 2004, 19:12
Over EMGHZ zou ik wel even goed nadenken.
Hoezo? 'T is naar mijn idee niet zo dat de Hz'en minderwaardig zijn aan de aktieve pups :P
'T idee van die H4 kwam eigenlijk voornamelijk omdat Alexi die in z'n nieuwe ESP axes heeft zitten, dat betekent nog niet dat ik persé die wil, maar dat betekent voor mij wél dat't geen minderwaardige pup is.

Mitch
1 augustus 2004, 19:15
Oké, da's duidelijk. In hoeverre je laag overhoudt.....tja.....maple heeft meer mid, mid-hoog en tophoog van nature, maar gelukkig kies je voor de lange bodydelen voor een andere houtsoort. Denk dat elzen hier inderdaad geen slechte keuze is. Je amp doet hier trouwens ook veel hoor. Al kan -ie nooit versterken wat er niet is :)
Maar wat zit je nou te miepen over laag als je er voornamelijk snel en hoog op de toets mee wil goochelen :D

Swan
1 augustus 2004, 19:19
Edit: Het idee achter deze bijl is dus zeg maar echt'n stuntgitaar, ik ben ongelofelijk tevreden over mijn Epiphone Goth LP, vooral in combinatie met m'n Engl krijgt die 'n behoorlijk mooi, bruut geluid.
De nieuwe gitaar die'k wil is voornamelijk bedoeld voor het hogere snellere werk zeg maar.


ehmmmm je gaat hier toch veel en veel meer aan uitgeven dan aan die epiphone?
of begrijp ik de term "stuntgitaar" misschien verkeerd

Wormaap
1 augustus 2004, 19:22
Edit: Het idee achter deze bijl is dus zeg maar echt'n stuntgitaar, ik ben ongelofelijk tevreden over mijn Epiphone Goth LP, vooral in combinatie met m'n Engl krijgt die 'n behoorlijk mooi, bruut geluid.
De nieuwe gitaar die'k wil is voornamelijk bedoeld voor het hogere snellere werk zeg maar.


ehmmmm je gaat hier toch veel en veel meer aan uitgeven dan aan die epiphone?
of begrijp ik de term "stuntgitaar" misschien verkeerd

Ik bedoelde met 't noemen van m'n Epiphone dat ik voor zwaarder werk nog'n best puike gitaar heb, dus dat't niet zó'n gemis is als de gitaar wat tekort komt aan growl in't laag.
Met stuntgitaar bedoel ik'n axe om mezelf helemaal laveloos op te shredden (als dat eindelijk eens wat beter lukt, ben nog aan't oefenen :P)

Swan
1 augustus 2004, 19:39
hmm ik vind dat je van n gitaar van dat geld best mag verwachten dat je niet wat mist in het laag.....gewoon goed je specs bij elkaar zoeken.

theloniousmonkeyman
1 augustus 2004, 22:47
...........of je er zo veel geld echt voor over hebt.


1750$ voor een volledig handgemaakte gitaar met maple neck through, alder body, EMG 81, Floyd Rose trem, ebben toets, parelmoer sharkfin inleg & case lijkt me een zeer mooie prijs, niet ?

Het blijft idd maar een beperkte gitaar & als je dan toch iets laat bouwen dan kan je naar mijn mening ook zelf iets ontwerpen wat dan echt van jou is i.p.v. gewoon te kopiëren.
Of tenminste een bestaand model verbeteren zoals Seymour :)
Ieder zijn goesting natuurlijk & smaken maken verschillen uiteraard.........
(Gelukkig)

Theije
1 augustus 2004, 23:22
De kwaliteit mag ook wel stinkend goed zijn vind ik, want de Shamray prijzen beginnen steeds meer op die van de nederlandse gitaarbouwers te lijken.

Wormaap
2 augustus 2004, 01:43
De kwaliteit mag ook wel stinkend goed zijn vind ik, want de Shamray prijzen beginnen steeds meer op die van de nederlandse gitaarbouwers te lijken.
Vergeet niet dat de dollar momenteel op 1.20 per euro staat. 1720 dollar is dus maar 1433,33 euro...

gerjo1980
5 augustus 2004, 13:10
Mijn neef laat op dit moment ook een gitaar bouwen bij Shamray.

Hij heeft de gitaar in februari besteld en de bouw is nog niet begonnen. Wordt iedere keer uitgesteld wegens vakanties en verkeerde planningen.
De verwachting is nu dat de gitaar eind augustus uiteindelijk gebouwd gaat worden.
De eerste indicatie die Shamray gaf is half mei.

Het kan dus even duren voordat je je gitaar hebt.

Geef je handgemaakte gitaar ook zoveel mogelijk identiteit mee. Shamray is hier erg goed in. Kijk maar eens naar de SKULL-P gitaar.

groeten,
Gerjo