PDA

View Full Version : fretloos



bathmutz
7 mei 2002, 02:52
hallo, wat vindt iedereen hier van fretloze bassen?

ik ga er zelf een bouwen en wil reacties van mensen die wel eens een gitaar/bas gebouwd heeft, of iets over fretloze bassen of zo, dat vind ik ook wel tof zegmaar, de groeten en dahheej, een bassist uit Zeeland(want dat is de sjizzel!!)

Moonchild
7 mei 2002, 03:26
een nadeel van een fretloze bas is dat je er alleen 1 soort geluid uit kan krijgen...je raadt t al...dat van een fretloze bas.

tis altijd t zelfde liedje, je moet r dus van houden

bathmutz
7 mei 2002, 13:27
ja, maar ik wil een fretloze voor erbij, zodat de variatie optimaal wordt.
ik heb een 4snaartje gefret en een 5 ook gefret, dus dat zit wel snor.

L4A
7 mei 2002, 23:22
bathmutz....... :grin:

Geweldig bedacht!!!!

Ron C
8 mei 2002, 09:56
Op 2002-05-07 02:26, schreef Moonchild:
een nadeel van een fretloze bas is dat je er alleen 1 soort geluid uit kan krijgen...je raadt t al...dat van een fretloze bas.

tis altijd t zelfde liedje, je moet r dus van houden


Is dat met een gefrette niet net zo????

Ik speel nu zo'n 5 jaar fretloos, en moet zeggen dat ik me veel vrijer voel op een fretloze bas dan op een gefrette. Het is een enorm veelzijdig instrument.

Moonchild
8 mei 2002, 18:55
je kan op een gefrette meer variatie aan geluid krijgen

emielow
8 mei 2002, 20:25
is het trouwes "makkelijk" om van een (gefrette bas) over te stappen naar een (niet gefrette uiteraard... :wink: )contrabas?

Pork Soda
8 mei 2002, 23:11
Als je al een tijdje bas speelt [op een gefrette], dan voel je aan waar de tonen zich bevinden [je hoeft niet meer constant op je fretboard te kijken]. Als je dat gevoel dan gebruikt bij een fretloze dan gaat het gemakkelijk. Ben zelf begonnen op acoustische gitaar met basloopjes en daarna overgestapt op een fretloze bass.
Met een fretloze kan je heerlijk zingen en tremolo spelen.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pork Soda op 2002-05-08 22:15 ]</font>

Moonchild
9 mei 2002, 01:07
maar meer ook niet :grin:

joskamp
14 mei 2002, 11:22
Nog even wat over fretloos, wat nog niet genoemd is: het intoneren.

Denk erom, dat je een goed muzikaal gehoor nodig hebt, als je fretloos wilt spelen. "Mn vinger zit toch op de juiste plek" is niet genoeg bij fretloos! Je moet kunnen horen of je toon 'raak' is of niet. Vervolgens moet je de toonhoogte kunnen corrigeren, als dat nodig is.

Hoe weet je nou of je gehoor goed genoeg is voor fretloos? Ik vind dat je dan minstens je instrument moet kunnen stemmen zonder stemapparaat, gewoon afgaan op bv een enkele piano-noot.

Klinkt misschien lullig, maar er lopen genoeg bassisten rond die het gewoon niet horen! Geeft niks, maar dan moet je het bij stemapparaten houden en gefrette gitaren.

Ron C
14 mei 2002, 13:47
Op 2002-05-08 17:55, schreef Moonchild:
je kan op een gefrette meer variatie aan geluid krijgen

Onzin, het is maar wat voor technieken je toepast, oke slappen en tappen vind ik wat minder op fretloos, alhoewel Les Claypool het weer geweldig toepast. Qua sound is dit nogal afhankelijk van de elementen op je bas, Bij fretloos kun je tevens op de toets spelen zodat je een redelijk contrabas achtige sound krijgt. of weer vet knorren bij de brug. Flagioletten kun je verschuiven over de hals! wat dacht je van slides, dit lukt je op een gefrette nooit zo.

Ron C
14 mei 2002, 13:57
Intonatie is natuurlijk het allerbelangrijkste bij fretloos, en met alleen streepjes op je bas ben je er nog niet!
Je gehoor moet getrained worden en je bent continu bezig met corrigeren. maar dit is nu net de charme van fretloos. En je voelt je vrijer op je instrument(althans dat gevoel heb ik erbij)

Pork Soda
15 mei 2002, 12:11
inderdaad ik voel me beperkt door frets hoewel dat niet echt het geval is. Het sliden over die nek op zoek naar de juiste toon geeft mij een kick.

Paulus de Bas Kabouter
19 juni 2002, 14:25
Op 2002-05-07 02:26, schreef Moonchild:
een nadeel van een fretloze bas is dat je er alleen 1 soort geluid uit kan krijgen...je raadt t al...dat van een fretloze bas.

tis altijd t zelfde liedje, je moet r dus van houden



NOT!!!!!

bathmutz
19 juni 2002, 17:48
Op 2002-05-07 22:22, schreef L4A:
bathmutz....... &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">

Geweldig bedacht!!!!

ja dank je denk ik, of is het sarcasme?

de vriendelijke groeten van de bathmutz, dahheej.