PDA

View Full Version : Kromme hals



lucifer
1 augustus 2004, 13:28
Hoi, de hals van mijn acoustische gitaar is krom gaan staan... en niet zo'n beetje ook. Bij de hoge fretten staan de snaren bijna een centimeter van de hals af...
Valt dit nog te verhelpen? Of is de gitaar nu verpest? Oja, er zit geen halspen in voor zover ik kan zien.
Alvast bedankt.

bert k
1 augustus 2004, 15:32
Shit... zonder halspen is het erhaal wel redelijk over :-( Wat je kan proberen is de snaren eraf, en dan schuin tegen de muur zetten, met de frets richting muur. Misschien dat ie dan na een paar weken weer bijtrekt.

SAnTANnetje
2 augustus 2004, 16:07
Humm, een electrische gitaar die ik ooit van een vriend had geleend had hetzelfde probleem. Valt dat ook zo op te lossen? (en zo nee, hoe dan wel...)

Janne
2 augustus 2004, 16:12
Een elektrische gitaar heeft (bijna?) altijd zo'n halspen en daarmee kan je de hals rechter of krommer zetten. Misschien n idee om dat niet meteen zelf te doen, maar dat moet je zelf weten.

Luca P
3 augustus 2004, 21:41
Een reparateur zal zo'n hals in een wafelijzer zetten en dan weer recht "verhitten", ofzo.
Maar of dat het waard is??
Het is zeker een klassieke gitaar?
Is het bovenblad vlak?
Want als die omhoog is getrokken staan de snaren ook sky high!

Braindead
10 september 2004, 22:49
Een elektrische gitaar heeft (bijna?) altijd zo'n halspen en daarmee kan je de hals rechter of krommer zetten. Misschien n idee om dat niet meteen zelf te doen, maar dat moet je zelf weten.

hij zegt dus net: Hoi, de hals van mijn acoustische gitaar is krom gaan staan... en niet zo'n beetje ook. Bij de hoge fretten staan de snaren bijna een centimeter van de hals af...

Janne
11 september 2004, 09:21
Ja klopt mijn antwoord was een reactie op de vraag van santannetje :)

Braindead
12 september 2004, 13:34
Oh sorry, :) begreep het al niet.

tja zo af en toe moet ik mijn naam ook ff in ere houden. :o

janice
18 september 2004, 15:16
:D

maar wat ik em afvraag: hoe kan het dat de hals krom trekt?
misschien wel een hele rare vraag, maar ik ben net begonnen met gitaarspelen en ik weet van toeten noch blazen.... ben ook A muziekaal opgevoed (helaas) maar moet dus ook onderaan beginnen.

John P
18 september 2004, 16:55
Vocht in het hout, in de zon gelegen, slechte bevestiging van de hals aan de kast; het zijn allemaal mogelijke oorzaken. Bij een klassieke gitaar is er nauwelijks wat aan te doen, zonder dat het een hoop tijd en geld kost. De hals moet eraf, waarschijnlijk. Dan moet-ie op een soort van warmhoudplaat, die de boel weer rechttrekt. Vervolgens moet de hals weer verlijmd worden. Een tijdrovende klus, waar veel vakmanschap voor komt kijken en dus een hoop geld kost. Dan mag het wel een goeie gitaar zijn, wil-ie dat waard zijn. Trouwens, troost je: iedereen, die begint met gitaar spelen weet van toetsen noch blazen.

Braindead
18 september 2004, 17:37
Het enige wat ik nog kan bedenken en wat niet veel kost is dat je een nieuwe brug koopt. (alleen het witte plastic dingetje op de brug. Dit kost je misschien 1 euro, en dan moet je een zo laag(smal) mogelijke kopen.
Je hals wordt er niet rechter van :P , maar misschien dat zo de snaren een tikkeltje dichter op de hals komen te liggen.

Als dat niet lukt dan moet je een heel mooi paasvuur op gaan zoeken. :D

janice
18 september 2004, 17:55
bedankt john p voor de uitleg

:oops: paasvuur......... :stop:






:wink: