PDA

View Full Version : Voor alle mensen die de PRS DVD eens willen zien



prs
1 augustus 2004, 01:14
Op de volgende link kun je de bijna complete PRS 2003 DVD terugvinden.

http://www.gguitars.com/prs_media.html

Kasper
1 augustus 2004, 02:47
Is het zo'n korte DVD misschien? Op die site staan enkel erg korte samples...

Wel leuk om dat productieproces eens te zien, alhoewel het jammer is dat er veel te vlug over gegaan wordt (en die gast zijn intonatie soms enorm eentonig is).

Wat ik eigenlijk niet begrijp bij het gitaar-bouwen: waarom moeten er 2 stukken hout tegen elkaar geplakt worden voor de body? Waarom werkt men niet gewoon met 1 groot geheel? Dan moet er niets meer aan elkaar gelijmd worden of zo.
Er zal wel een reden voor zijn, maar welke?

edit: ik lees net onder muzikanten-diversen dat diezelfde DVD gratis bij Gitaar Plus zat, wat onmiddellijk verklaart waarom het zo'n korte DVD is, promotioneel dus :)

jorrit
1 augustus 2004, 17:17
bij een groot geheel is de kans van krom trekken vele malen groter als bij 2 delen..

Anders Destium
1 augustus 2004, 19:17
De totale DVD is ongeveer een uur geloof ik (kan ook iets meer zijn, ik heb hem al een tijd niet meer gezien). Behalve een beschrijving van de modellen is er een rondleiding door de fabriek waarbij alle stappen worden uitgelegd, een interview met Paul Smith over de geschiedenis van het merk en een uitleg hoe je je gitaar moet afstellen (kan erg handig zijn).

michielv
3 augustus 2004, 08:59
Wat ik eigenlijk niet begrijp bij het gitaar-bouwen: waarom moeten er 2 stukken hout tegen elkaar geplakt worden voor de body? Waarom werkt men niet gewoon met 1 groot geheel? Dan moet er niets meer aan elkaar gelijmd worden of zo.
Er zal wel een reden voor zijn, maar welke?



De reden is simpel: naast stabiliteit (zie boven) is het aan elkaar plakken van twee of meer stukken hout ook veel goedkoper. Wanneer je een body uit 1 stuk wilt maken moet dat hele stuk goed zijn, bij een klein foutje kun je er niets meer mee. Plus dat je bij bodies uit 1 stuk veel onbruikbar afval overhoudt.

Het heeft dus alles (ook) met geld te maken :)