PDA

View Full Version : board opnieuw bekabeld



schizo910
1 augustus 2004, 00:07
Zo zag mijn board er tot vanmorgen nog uit:

http://img59.exs.cx/img59/1025/pedalboard.jpg


Maar vandaag heb ik er een delay in gehangen en alles opnieuw van kabels voorzien, op maat gemaakt, wel te verstaan.
Ik had voorheen altijd wel een klein ruisje, of bijgeluidje zoals je normaal gesproken wel vaker hoort bij een serie effecten, maar nu is alles geruisloos. Echt muisstil. Dat hele gedoe over tone-sucken van pedalen en of pedalen niet true by-pass zijn; ik had zelf nooit verwacht dat het zoveel uit zou maken als je goede kabels gebruikt tussen de effecten.
Ik heb de gitaar rechtstreeks in mijn amp geprikt en daarna via mijn board... echt, geen hoorbaar verschil!

Schizo blij!!!

http://img38.exs.cx/img38/5587/board.jpg

Schizo heeeeeel blij
:D

Robbert
1 augustus 2004, 00:17
Kabels maken inderdaad heel veel uit. Ik heb hier een kabel liggen van 6 meter, als je daar op tikt met je vinger, klinkt het door op je versterker. Best grappig.

Je pedalboard ziet er netjes uit!

GuitarMaster
1 augustus 2004, 00:22
Ziet er netjes uit!

Wat is dat trouwens voor Vox pedaal wat op de 1e foto rechts naast je pedalboard ligt?

gibls6
1 augustus 2004, 09:33
Cool gedaan, ben wel benieuwd wat voor soort kabel je er in heb zitten?
Heb nu ook van die gekleurde dingen in gebruik en had al mijn bedenkingen. Ook vraag ik mij af of je de pedalen nu los of vast heb zitten (hoe?) op het board?

BramVersteeg
1 augustus 2004, 09:56
NICE

cosmos
1 augustus 2004, 10:02
Ja, ik ben ook benieuwd naar het soort kabels. Is het George L?

schizo910
1 augustus 2004, 10:48
Kabels zijn op maat gemaakt met haakse Neutrik jacks.
De pedalen zitten vast met klitteband. De bodem van het board is helemaal van klitteband...

Dat Vox pedaaltje op de 1e foto is een Vox Valvetone. Goed pedaaltje voor een crunchy randje...

Robbert
1 augustus 2004, 10:57
Nu alleen het plaatje in je sig nog bijwerken :D

schizo910
1 augustus 2004, 11:11
Nu alleen het plaatje in je sig nog bijwerken :D


oeps, zal ik meteen even doen...

Mitch
1 augustus 2004, 11:27
Ja, maakt vreselijk veel uit. Net zoveel als ik vroeger ook de invloed van speakers op je geluid onderschatte waarschijnlijk :D

Ik vind het ook wel grappig hoe iedereen het weer van een andere invalshoek bekijkt. De één is voornamelijk bezig met houtsoort, pickups, halsverbinding en soort snaren, de ander weer met NOS buizen en speakers, de ander weer met kwaliteitskabels en TB-effecten.....en het heeft ALLEMAAL invloed op je geluid.
Best vermoeiend eigenlijk, zo'n hobby :wink:

gibls6
1 augustus 2004, 12:09
Ja, maakt vreselijk veel uit. Net zoveel als ik vroeger ook de invloed van speakers op je geluid onderschatte waarschijnlijk :D

Ik vind het ook wel grappig hoe iedereen het weer van een andere invalshoek bekijkt. De één is voornamelijk bezig met houtsoort, pickups, halsverbinding en soort snaren, de ander weer met NOS buizen en speakers, de ander weer met kwaliteitskabels en TB-effecten.....en het heeft ALLEMAAL invloed op je geluid.
Best vermoeiend eigenlijk, zo'n hobby :wink:

Mwoah, het vult in ieder geval wél dit forum :-D :-D :-D

@schizo: De neutrik jacks kon ik nog wel zien, maar wat voor kabel heb je er in zitten???
Ik denk overigens dat de kabel meer invloed heeft op het geluid dan de jack, deze zijn massief van metaal en daarom waarschijnlijk nauwelijs enige weerstand en daarom ruis c.q. kleuring van het geluid, de kabel daarentegen lijkt me meer een ander verhaal, juist?

Speeddemon
1 augustus 2004, 13:54
geen of weinig weerstand betekent toch juist GEEN/WEINIG invloed op je sound? :???:

Anyway, ik heb zelf dezelfde pluggen en heb er Tasker C300 kabel tussen zitten. Ook alles op maat.
En wat George L.'s.
T enige wat nu nog ruist is m'n amp.

gibls6
1 augustus 2004, 14:05
geen of weinig weerstand betekent toch juist GEEN/WEINIG invloed op je sound? :???:

.

Dat is ook wat ik bedoelde, de pluggen kunnen nauwelijks weerstand hebben lijkt mij, dús moet het aan de kabels liggen!

Wormaap
1 augustus 2004, 14:13
Op'n kabel kan de plug juist ongelofelijk veel uitmaken. Slechte pluggen gaan eerder kraken als je eraan komt, slechte trekontlasting enz. 'N Neutrik plug koop je voor je leven, daar komt nooit wat aan :P
Kabel moet in mijn ogen alleen fatsoendelijk dik geshield zijn, erin zit toch altijd het zelfde koperdraadje.

Negative K3 fan
1 augustus 2004, 14:28
Slechte pluggen gaan eerder kraken als je eraan komt,

Dat is eerder andersom, als een plug kraakt als je eraan komt en dat soort dingen, dan is hij slecht :razz:

Robbert
1 augustus 2004, 14:34
Nog fout. Het is geen slechte stekker, maar slecht gesoldeerd :razz:

Overigens zou die kraak ook van de socket kunnen komen :wink:

Wormaap
1 augustus 2004, 14:43
'T punt dat ik in ieder geval probeer te maken is dat pluggen wel degelijk heel veel kunnen uit maken op je sound, in ieder geval meer dan de draad die ertussen hangt (mits dik genoeg en fatsoendelijk geshield, al boeit dikte bij 'n kabel tussen pedaaltjes minder)

Speeddemon
1 augustus 2004, 16:04
al boeit dikte bij 'n kabel tussen pedaaltjes minder)
je gaat tussen je pedaaltjes inderdaad geen verschil horen tussen de dunne en dikke George L.

Maar in mijn Ibanez koffertje, waar maar 3 pedalen in zitten, zaten eerst 2 Hosa kabeltjes (die goedkope gekleurde), en nu 2 George L.s
Dat verschil hoort een dove nog!

ieme
1 augustus 2004, 16:23
Ziet er netjes uit!

Wat is dat trouwens voor Vox pedaal wat op de 1e foto rechts naast je pedalboard ligt?
das een vox overdrive pedal

Wormaap
1 augustus 2004, 16:32
al boeit dikte bij 'n kabel tussen pedaaltjes minder)
je gaat tussen je pedaaltjes inderdaad geen verschil horen tussen de dunne en dikke George L.

Maar in mijn Ibanez koffertje, waar maar 3 pedalen in zitten, zaten eerst 2 Hosa kabeltjes (die goedkope gekleurde), en nu 2 George L.s
Dat verschil hoort een dove nog!
Ja ok, da's logisch :P Die goedkope gekleurde zijn bagger geshield en er zitten prutspluggen op.

Antal
1 augustus 2004, 18:07
geen of weinig weerstand betekent toch juist GEEN/WEINIG invloed op je sound? :???:

.

Dat is ook wat ik bedoelde, de pluggen kunnen nauwelijks weerstand hebben lijkt mij, dús moet het aan de kabels liggen!

Weerstand is nauwlijks relevant hoor, voor een gitaarkabel. Vergeleken bij de uitgangweestand van een gitaarelement en de ingangsweerstand van een buizenamp is de weerstand van een paar ohm van een slechte kabel echt te verwaarlozen.

Wat wel belangrijk is voor een gitaarkabel is de capaciteit en de afscherming.

Voor een speakerkabel geld dit overigens weer anders.

gibls6
1 augustus 2004, 18:39
'T punt dat ik in ieder geval probeer te maken is dat pluggen wel degelijk heel veel kunnen uit maken op je sound, in ieder geval meer dan de draad die ertussen hangt (mits dik genoeg en fatsoendelijk geshield, al boeit dikte bij 'n kabel tussen pedaaltjes minder)

Heb je ook een idee waarom dit is?
Voor mijn gevoel is een plug massief metaal waar alle elektronen vrij in kunnen bewegen (even er van uitgaande dat ze fatsoenlijk zijn gesoldeerd). Dit in tegenstelling tot een snoer waar je met allerlei invloeden te maken heb (shielding, kwaliteit, dikte, etc.) Het enige wat ik kan bedenken is dat een plug (zeker die massief bronzen gevallen tussen twee pedaaltjes) het nodige kan opvangen omdat er geen shield omheen zit.

De vraag is dan ook: wat heeft nu het meeste invloed op het zoemen, ruisen, kraken, e.d.??? Het pedaaltje, de snoer, de plug (ff de pickups en de versterker vergeten)?????????????

Wormaap
1 augustus 2004, 19:32
'T punt dat ik in ieder geval probeer te maken is dat pluggen wel degelijk heel veel kunnen uit maken op je sound, in ieder geval meer dan de draad die ertussen hangt (mits dik genoeg en fatsoendelijk geshield, al boeit dikte bij 'n kabel tussen pedaaltjes minder)

Heb je ook een idee waarom dit is?
Geen idee, maar 2 van m'n beste vrienden zeggen het :P Namelijk m'n oren.

Ronald
1 augustus 2004, 20:41
hey op de 2e foto is dat paarse boss dubbel pedaaltje weg ? wa voor een was da trouwens? enw aarom staat ie er nu nie meer bij?

schizo910
1 augustus 2004, 22:54
hey op de 2e foto is dat paarse boss dubbel pedaaltje weg ? wa voor een was da trouwens? enw aarom staat ie er nu nie meer bij?

Da's een Boss Loop station, kun je live mee sampelen of van te voren opgenomen samples mee afspelen en overdubben. Net als die Vox Valvetone is het geen vast onderdeel van m'n live-rig, dus zit ie niet standaard op mijn board.

Ik weet trouwens niet wat voor kabels het zijn, ik heb in mijn favo shop gewoon naar de beste gitaarkabel gevraagd en ik vertrouw ze meer dan dat ik mezelf vertrouw :D

schizo910
3 augustus 2004, 09:40
Zou het veel uitmaken (qua geluid) als ik de TU2 in de direct out van het delay pedaal hang en daarmee de TU2 dus uit mijn signaal keten haal?
En zou het veel uitmaken met stemmen, dat dan mijn gitaarsignaal eerst door de keten gaat en dan pas naar de TU2?

Wormaap
3 augustus 2004, 12:47
Zou het veel uitmaken (qua geluid) als ik de TU2 in de direct out van het delay pedaal hang en daarmee de TU2 dus uit mijn signaal keten haal?
En zou het veel uitmaken met stemmen, dat dan mijn gitaarsignaal eerst door de keten gaat en dan pas naar de TU2?
Qua stemmen maakt't niks uit, tenzij je gaat distorten voordat't door je tuner gaat, dan kan'ie 't wel eens wat minder makkelijk krijgen :P
Qua sound hangt't er van af of die TU2 'n tonesuckertje is of niet.

bat
3 augustus 2004, 12:51
Ik zou die Tuner niet achter modulatie-effecten hangen, maar dat had je zelf denk ik ook al wel bedacht, toch? :wink:

Vraagje: wat voor board heb je eignelijk? Ik heb alles (wat heet: 2 pedalen...) nu nog op een stukje kastplank gemonteerd (foto volgt nog wel eens) maar wil toch eens wat beters denk ik.

schizo910
3 augustus 2004, 13:37
Ik zou die Tuner niet achter modulatie-effecten hangen, maar dat had je zelf denk ik ook al wel bedacht, toch? :wink:

Vraagje: wat voor board heb je eignelijk? Ik heb alles (wat heet: 2 pedalen...) nu nog op een stukje kastplank gemonteerd (foto volgt nog wel eens) maar wil toch eens wat beters denk ik.

Is een board van Warwick met zo'n rockbag er omheen... perfect ding, ook als je regelmatig je pedalen verplaatst of verwisseld!