PDA

View Full Version : Wat is het ultieme volume-pedaal ?



V!N
31 juli 2004, 19:12
Ik speel graag met de volumeknop op de gitaar: fluittonen, viool-achtige aanslagen, in en uit faden, van clean naar scheur gaan en weer terug op een eenkanaals versterker, etc.
Maar de Les Paul die ik over een paar maanden hoop te kopen, heeft de volumeknop(pen) niet bepaald op een plaats te zitten waar ik tijdens het aanslaan met mijn pink aan kan draaien.

Daarom maar een pedaal en dan ook maar meteen een goed pedaal. Ik kan natuurlijk een potmetertje zetten in de behuizing van een oude Cry Baby, maar er is vast wel wat beters te vinden.

Weet iemand een volume-pedaal dat:
- Mijn toon zoveel mogelijk intact laat.
- Vloeiende overgangen toestaat voor bovengenoemde trucjes.

De "Visual Volume" die ik heb geprobeerd gaat - bij wijze van spreken - van stilte meteen naar 2, dat is niet de bedoeling ..

cosmos
31 juli 2004, 19:14
Ernie Ball!

V!N
31 juli 2004, 19:22
Ernie Ball!

Ok, dat herinnert mij eraan .. :)

Gaarne ook enige informatie omtrent het geadviseerde pedaal, waarom deze wel (of niet) geschikt is voor mijn wijze van gebruik.

Maar toch bedankt cosmos :wink:

robzilla
31 juli 2004, 20:01
Tja de Ernie Ball. Ik heb er nog nooit zelf mee gespeeld, maar wel veel verhalen over gehoord. De ene zweert erbij, ze zijn gebouwd als een huis. De ander vind dat ze tone-sucken. Ik weet niet of die aan de verschillende modellen ligt, dat moet je maar even nagaan bij mensen die er ervaring mee hebben.

Ik wil er iig ooit ook 1 kopen.

cosmos
31 juli 2004, 20:02
Ik zweer er inderdaad bij. Gebouwd als een huis, en zeer handig met oa een tuner-out. Maar je hebt ze ook stereo, etc. Zie www.ernieball.com

bluegate
31 juli 2004, 20:10
EB zijn inderdaad de betere.
Vooral de bouwkwaliteit, volledig alum. en keflar
draad onder het pedaal.

Tone sucking, kan... ligt aan de rest van je spullen.
Het blijft een gewone weerstand met kabels eraan.
Indien die niet van de juiste kwaliteit zijn kun je hoge
tonen verliezen.

urezna
2 augustus 2004, 16:38
Tip, gratis en voor nix:
wat wel erg scheelt als je met distortion speelt:
zorg dat je distortion (of pre amp van je versterker, door gebruik te maken van effect-loop) VOOR je volumepedaal staat, dan hou je volle vervorming bij lage volumes....

Nocki
2 augustus 2004, 17:47
de mijne. boss fv50

zal ik m maar opstruren naar je... ik wil m niet meer.

Nocki

Negative K3 fan
2 augustus 2004, 17:58
Tip, gratis en voor nix:
wat wel erg scheelt als je met distortion speelt:
zorg dat je distortion (of pre amp van je versterker, door gebruik te maken van effect-loop) VOOR je volumepedaal staat, dan hou je volle vervorming bij lage volumes....

dat wil hij jusit niet.... maarja

ik heb zelf een actief morley pedaal over kunnen kopen van een ander forumlid, ik vind het zelf wel een handig ding, was niet duur en doordat hij actief is, is hij ook nog behoorlijk transparant etc. Een gewoon volume pedaal is gewoon een pot meter, buizing, en plugjes (een volume knop van je gitaar, maar dan op de grond dus), stelt op zich neit zoveel voor.

2ehands zijn die morley dingen trouwens vaak te vinden, bijvoorbeeld op ebay.de

birt
2 augustus 2004, 18:05
de mijne. boss fv50

zal ik m maar opstruren naar je... ik wil m niet meer.

Nocki

stuur em maar naar mij dan kan ik er een wah in bouwen 8-)

V!N
2 augustus 2004, 22:38
Och, ik zie niet dat met mijn laatste bericht de teller gelijk was aan de AM frequentie van Arrow Rock Radio (675) ..
Ach, wie weet verhuist de zender nog eens naar een andere frequentie, kan ik misschien de volgende keer een leuk zinnetje erbij zetten. :lol:



Tip, gratis en voor nix:
wat wel erg scheelt als je met distortion speelt:
zorg dat je distortion (of pre amp van je versterker, door gebruik te maken van effect-loop) VOOR je volumepedaal staat, dan hou je volle vervorming bij lage volumes....

Inderdaad niet mijn wijze van gebruik, maar toch een leuke tip die voor de lezers die hun volumepedaal weer anders gebruiken dan ik. :) Ik zie de volume knop op de gitaar als de eerste bepaling van "gain" in de gehele keten van distorition.

Het valt me overigens tegen dat Bert & Ernie Ball geen mono volumepedaal is met een 500 Kilo Ohm potmeter erin. 250 K werkt (als volumeknop in een gitaar) goed met enkelspoels elementen, maar met dubbelspoels is 500 K toch wel wenselijk.

Zijn er meer van actieve volumepedalen na Morely ?
En zit hier ook iets in waardoor mijn fuzzboxen minder gaan klinken ?

Elk nummer is raak, :wink:

V!N

Sjakie
3 augustus 2004, 09:03
Ik had laatst een soort gelijke vraag gesteld:

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=36414&highlight=