PDA

View Full Version : Cyclone of mode four



Ronald
31 juli 2004, 14:39
hey mensen,

ik zou eigenlijk komende woensdag gaan kijken voor een randall cyclone head bij rockpalace. maar ik begin toch een beetje te twijfelen of ik niet beter voor de marshall mode four kan gaan. nu hebben ik beide amps alleen maar gehoord van de geluidsamples op de randall site en de marshall site. en dan is het mischien niet helemaal een eerlijke vergelijking maar de marshall klinkt wel een stuk voller en bassiger. en das wel nodig aangezien ik nogal flink gedowntuned speel. en de mode four is ook maar een klein beetje duurder dan de cyclone. bovendien is de mode four een hybride en de cyclone een solid state.

maar aangezien de marshall een hybride is kan ook wel een nadeel zijn want in eider geval bij volledige buizen versterker is het zo dat ze op laag volume niet klinken. en ik wil da ding wel ook op mn kamer kunnen gebruiken en dan moet het volume dus heel erg laag staan ( kheb zeikende achterburen :roll: ) verder vind ik naast een goeie brute distortion een goeie clean ook erg belangrijk

mischien kan ik ze gewoon het beste allebei uitproberen, maar ik weet iemand dan msichien een winkel waar ze de mode four klaar om uit te proberen hebben staan ?

wat zouden jullie me sowieso aanraden? is de mode four zn extra geld waard?

Negative K3 fan
31 juli 2004, 14:59
is de mode four zn extra geld waard?

Nee.


JMO

Ronald
31 juli 2004, 15:17
nou das duidelijk jij vind de mode four niks , maar waarom dan?

BLOK182
31 juli 2004, 15:29
Ik vond het ook niks....koud, droog, saai, raakte me niet, krasserig, nja, niet mijn ding gewoon.

Ronald
31 juli 2004, 15:42
speelt de gitarist van system of a down trouwens nie op een mode four? die heeft in ieder geval wel een behoorlijk lekkere zware sound

Negative K3 fan
31 juli 2004, 15:51
het eerdere shit van SOAD is volgens mij mesa rectifier gedoe...

ik ga verder met blok mee over waarom ik hem niet mocht.

Misschien wel een leuke amp, maar niet voor die prijs.

Ronald
31 juli 2004, 15:58
ok, en kennen jullie de cyclone eigenlijk ook ?

BLOK182
31 juli 2004, 16:23
Oh Ronald, mocht je per se een Modefour hebben, sticks n strings in venlo heeft em in de aanbieding, ik meende 1600 MET de bijpassende 4x12, is een serieus koopje, maar ik vind het een boutding haha.

Ronald
31 juli 2004, 16:48
lol heb ik gezegd dat ik da ding MOET hebben? ik ken da ding ook alleen van maar van de geluidsamples van de marshall site hoor

ik vroeg me alleen af of het mischien een beter koop zou zijn dan de cyclone, maar dat vinden jullie dus in ieder geval nie :) dus da weet ik dan ook weer

BLOK182
31 juli 2004, 17:37
Nou, ik ken de Cyclone dus niet....

Hendrix
31 juli 2004, 19:59
Ik heb in Musik-produktiv met een LesPaul over een Mode-Four gespeeld en ik vond het een beetje iel klinken ondanks de 350Watt en de buis erin.

Als ik zou moeten kiezen tussen de cyclone en de mode-four, zou ik zeker weten voor de Mode-Four kiezen.

AART
31 juli 2004, 20:16
in apeldoorn bij de feedback staat er een, bij vriese in doetinchem en ik dacht dat ie voor de rest ook nog in utrecht en rotterdam bij de feedback stond, maar daar ben ik nog niet langsgekomen.

jaywalker
31 juli 2004, 21:02
lol heb ik gezegd dat ik da ding MOET hebben? ik ken da ding ook alleen van maar van de geluidsamples van de marshall site hoor

ik vroeg me alleen af of het mischien een beter koop zou zijn dan de cyclone, maar dat vinden jullie dus in ieder geval nie :) dus da weet ik dan ook weer

Volgens mij kun je beter eens een dagje uittrekken om gewoon overal de heledag amps te testen. Dan weet je een beetje wat je wilt enzo. Die samples klinken zowieso altijd goed ook al is het een boutamp.

Squier4ever
1 augustus 2004, 12:14
Eej Ronald

Ik heb 'em ook getest bij sticks 'n strings. compleet voor 1600€ trouwens, en ik vind het zeker wel een vette amp. vooral hetr scheurkanaal klinkt erg heftig. maar clean vind ik hem voor een marshall ook erg goed.
Randall vind ik ook vet, alleen daarvan heb ik alleen de RH100 halfstack van getest, nietemin een erg vette amp.

BLOK182
1 augustus 2004, 12:35
Ok, al moeten we wel ff relativeren natuurlijk dat jij nog niet zo heel veel (dure) amps hebt getest...want tegenover Engl bijvoorbeeld vond ik die Marshall klote klinken :)

Ronald
1 augustus 2004, 14:37
tja de enige amp waar ik zelf nog op gespeeld heb is een peavey bandit 112 van 400 euro of wat dan ook.

als ik bij rockpalace ben kijk ik sowieso gewoon ff wat ze hebben. en ik probeer ook gelijk de andere randall's uit zoals de rh200sc en de vmax ( half buis half transistor) en mischien hebben ze er nog wel meer mooi's staan

mayly
2 augustus 2004, 09:12
man, test toch gewoon ff een Engl Screamer + 4x12"

je bent evenveel geld kwijt, maar je zult iig een pak beter klinken!!
is ook 4 kanaals, en heeft een goede clean en vooral een super distortion!

kwou vroeger ook niet luisteren naar de adviezen van de forumleden en heb het me nadien beklaagd! wou in der tijd een line 6 flextone kopen, was nochtans afgeraden, kocht hem toch, niet tevreden van geweest, nu eindelijk verkocht, en waarschijnlijk morgen komt mijn Engl Ritchie Blackmmore + Standaard 4x12" aan!!

MightyMike
2 augustus 2004, 09:39
Ronald

Je moet de reacties van andere forum-leden een beetje relativeren. Onder gitaristen is het namelijk bon ton om solid state-versterkers af te breken. De meeste forumleden hier willen niet in het openbaar gezien worden met een Marshall Valvestate of zo... De relatie tussen (de meeste) gitaristen en transistorversterkers is een schoolvoorbeeld van vooroordelen. Laat het me zo stellen : voor de meesten hier klinkt die Mode Four al vreselijk vóór ze hem getest hebben...

Laat je dus vooral niet beïnvloeden door een kwaliteitsoordeel van de andere forumleden. Ga naar je gitaarshop en test die dingen uit. Surf naar de website en bekijk de mogelijkheden en opties van die versterkers. Tenslotte ben jij het die geld gaat uitgeven...

Wat je schrijft i.v.m. lampenverterkers op huiskamervolume is inderdaad waar. Dit geldt echter voor alle versterkers. Je kan de versterkers dan ook best op dat volume testen...

Wormaap
2 augustus 2004, 13:08
Ronald

Je moet de reacties van andere forum-leden een beetje relativeren. Onder gitaristen is het namelijk bon ton om solid state-versterkers af te breken. De meeste forumleden hier willen niet in het openbaar gezien worden met een Marshall Valvestate of zo... De relatie tussen (de meeste) gitaristen en transistorversterkers is een schoolvoorbeeld van vooroordelen. Laat het me zo stellen : voor de meesten hier klinkt die Mode Four al vreselijk vóór ze hem getest hebben...

Laat je dus vooral niet beïnvloeden door een kwaliteitsoordeel van de andere forumleden. Ga naar je gitaarshop en test die dingen uit. Surf naar de website en bekijk de mogelijkheden en opties van die versterkers. Tenslotte ben jij het die geld gaat uitgeven...

Wat je schrijft i.v.m. lampenverterkers op huiskamervolume is inderdaad waar. Dit geldt echter voor alle versterkers. Je kan de versterkers dan ook best op dat volume testen...

Dit relaas slaat natuurlijk WERKELIJK helemaal nergens op.
Ik heb zelf een hele trits versterkers getest, en't is voor mij gewoon overduidelijk dat buizen STUKKEN beter klinken dan transistor, en al helemaal beter dan modeling zooi die'n slechte poging doet tot't namaken van de buizen sound.
NATUURLIJK moet'ie zelf gaan testen, maar in de oren van iemand die gewend is om op'n 1x12 transistorcombootje te spelen klinkt zelfs 'n Behringer head met cab monsterlijk.
Mijn tip: Speel eerst op een hoop te dure amps zodat je weet waar je op moet letten als je amps binnen je prijsklasse gaat checken :)

BLOK182
2 augustus 2004, 13:45
Nou, het is wel smaakgebonden hoor. Ken iemand met een Richie Blackmore, in in zijn andere band (death of blackmetal of zoiets) gebruikt ie een modefour en is ie er zeer blij mee. En dat komt niet omdat het een of andere n00b is :razz: Maar ik vond de modefour gewoon niks.

MightyMike
2 augustus 2004, 13:56
en't is voor mij gewoon overduidelijk dat buizen STUKKEN beter klinken dan transistor, en al helemaal beter dan modeling zooi die'n slechte poging doet tot't namaken van de buizen sound.

Dat is exact het soort opmerkingen dat ik bedoel... Tenzij je alle solid state en modeling-versterkers uitvoerig getest hebt, is deze uitspraak niet meer dan een veralgemening die gebaseerd is op het "Lampen zijn altijd beter"-dogma.

Van alle reacties in deze thread was er één die begon met "Ik heb de Mode Four getest en ...". De rest was van "Man, man, koop toch een lampenversterker....", wat volledig naast de kwestie is.

Voor één of andere reden MOET je een lampenversterker hebben, anders ben je geen goede gitarist. Vintage is trouwens ALTIJD beter dan nieuw. En Epiphone is ALTIJD rommel....

Het woord dat we zoeken, dames en heren, is "snobisme"

Wormaap
2 augustus 2004, 13:58
en't is voor mij gewoon overduidelijk dat buizen STUKKEN beter klinken dan transistor, en al helemaal beter dan modeling zooi die'n slechte poging doet tot't namaken van de buizen sound.

Dat is exact het soort opmerkingen dat ik bedoel... Tenzij je alle solid state en modeling-versterkers uitvoerig getest hebt, is deze uitspraak niet meer dan een veralgemening die gebaseerd is op het "Lampen zijn altijd beter"-dogma.

Van alle reacties in deze thread was er één die begon met "Ik heb de Mode Four getest en ...". De rest was van "Man, man, koop toch een lampenversterker....", wat volledig naast de kwestie is.

Voor één of andere reden MOET je een lampenversterker hebben, ander ben je geen goede gitarist. Vintage is trouwens ALTIJD beter dan nieuw. En Epiphone is ALTIJD rommel....

Het woord dat we zoeken, dames en heren, is "snobisme"
Het woord dat we zoeken, dames en heren, is LEZEN!
JA ik heb modeling amps uitvoerig getest, JA ik heb geluisterd, en JA ik heb met MIJ EIGEN oren ondervonden dat ze niet kunnen tippen aan een goede buizenamp.
Ik heb hier sterk het idee dat je jaloers bent omdat je zelf op'n Line6 speelt die je eigenlijk niet zo leuk vindt ofzo o_O
Overigens: Ik speel zelf naar volle tevredenheid op'n Epiphone :)

MightyMike
2 augustus 2004, 14:01
en ik speel vol tevredenheid op een ENGL Powerball... :D

Wormaap
2 augustus 2004, 14:05
en ik speel vol tevredenheid op een ENGL Powerball... :D
Dat valt dan alweer mee, dan was mijn idee fout :)
Maar als je op'n PB speelt, dan heb je die natuurlijk gekocht omdat je't de beste amp binnen't prijsgebied vond, en binnen dat prijsgebied liggen ook HEEL wat transistor en modeling amps, waarom die dan niet gepakt? Klonken ze misschien toch minder goed dan de PB? ;)

Raffel
2 augustus 2004, 14:11
hey mensen,

ik zou eigenlijk komende woensdag gaan kijken voor een randall cyclone head bij rockpalace. maar ik begin toch een beetje te twijfelen of ik niet beter voor de marshall mode four kan gaan. nu hebben ik beide amps alleen maar gehoord van de geluidsamples op de randall site en de marshall site. en dan is het mischien niet helemaal een eerlijke vergelijking maar de marshall klinkt wel een stuk voller en bassiger. en das wel nodig aangezien ik nogal flink gedowntuned speel. en de mode four is ook maar een klein beetje duurder dan de cyclone. bovendien is de mode four een hybride en de cyclone een solid state.

maar aangezien de marshall een hybride is kan ook wel een nadeel zijn want in eider geval bij volledige buizen versterker is het zo dat ze op laag volume niet klinken. en ik wil da ding wel ook op mn kamer kunnen gebruiken en dan moet het volume dus heel erg laag staan ( kheb zeikende achterburen :roll: ) verder vind ik naast een goeie brute distortion een goeie clean ook erg belangrijk

mischien kan ik ze gewoon het beste allebei uitproberen, maar ik weet iemand dan msichien een winkel waar ze de mode four klaar om uit te proberen hebben staan ?

wat zouden jullie me sowieso aanraden? is de mode four zn extra geld waard?

mwa ik ben het met jullie allebei gedeeltelijk eens. Over het algemeen vind ik buizenamps wat dynamischer dan transistor amps en over het algemeen de voicing wat mooier, maar dat hangt geheel van de versterker af en heeft dus nix te maken met of het buizen of transistor is. Daarnaast vind ik het dan wel weer onzin dat transistor of modelling slechter zou klinken. Ik heb opnames gehoord van verscheidene modelling stuff die echt niet onder doet voor een buizenamp, wat opnames betreft dan. Zodra je het hebt over live spelen of wat dan ook, is het denk ik een heel ander verhaal.

Ik vind het bovendien raar dat de topicstarter het heeft over het 'laag' van de Mode4 omdat dat nodig is voor een laag getunede gitaar. Ik denk dat je nog niet weet wat je wil en dus nog behoorlijk wat te testen hebt. En wat ik al helemaal niet zou doen, is op geluidssamples af gaan. Ik heb ontzettend veel geluidssamples op het web van mijn top gehoord, die totaal niet bij mijn geluid in de buurt komen, je herkent hooguit de voicing, als je al een tijd over de amp speelt. Daaruit kun je dus nooit opmaken wat de mogelijkheden van een amp zijn. Het feit dat een buizenversterker op laag volume niet zou klinken zoals jij stelt, maakt wel duidelijk dat je hier weinig ervaring mee hebt.
Een gemiddelde buizenamp klinkt op laag volume nog altijd vergelijkbaar met een bovengemiddelde transistor amp (welke dat zijn laat ik in het midden), maar geeft net dat beetje extra als de buizen een schop tegen hun kont krijgen. Ik speel regelmatig op 7-snaren maar dat wil nog niet zeggen dat ik enorm veel bas in mijn geluid hoeft te hebben om die goed te laten klinken/over te laten komen. Je speakers spelen ook een grote rol. Kortom, laat je niet voor de gek houden en probeer alle mogelijke combinaties.

MightyMike
2 augustus 2004, 14:28
Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn hart verloren heb aan de PB toen ik hem eens bij een vriend getest heb. Ik heb daarna geen echt objectieve research gedaan naar alternatieven...

Ik had hem graag eens naast de Line 6 HD147 getest, maar dat komt er ooit nog wel eens van. Ga er dus vanuit dat ik de Powerball de beste versterker binnen die prijscategorie vind. Wat zegt dat dan over solidstate of DM-amps? Niets, want mijn mening is geen absolute waarheid...

Het gaat me trouwens niet om smaakverschillen. Iemand die na een uur testen vindt dat de Mode Four te weinig sustain heeft, of te veel bas, heeft daar alle recht toe. Iemand die vindt dat een Flextone II "kut" is omdat "het geen lampensound" heeft, lult uit z'n nek. En laat dat nu net de tendens van de meeste posts zijn. Er wordt te veel met magische woorden zoals "dynamiek" en "lampengeluid" gegooid om je mening op dat soort reviews te baseren.

Ik heb een kennis die "wijnkenner" is. Franse wijnen zijn nog steeds je van het in die scene. Aan argumenten als "Hmmm, deze smaakt toch wat te Spaans" of "Hij mist dat typische Franse bouquet" kan je horen dat hij niet weet waarover hij het heeft. Maar ja, een Franse wijn is ALTIJD beter he.... :-?

BLOK182
2 augustus 2004, 14:31
Trouwens, aan teveel lag en een gescoopte sound heb je in bandsituatie weinig, dus focus je er niet al teveel op dat je amp "zoveel mogelijk laag geeft" want met een beetje bassist in de buurt hoor je jezelf inees niet meer, terwijl het thuis of in de winkel geweldig klonk. Heb dit ook met mijn Powerball, ik gooi der gewoon een stevige dosis mid in met de midfocussed aan, met dat gescoopte geluid kom ik er gewoon slecht door, das hoogstens fijn voor opnames ed.

Fuhgawz
2 augustus 2004, 14:35
Scusi... :oops:

Wormaap
2 augustus 2004, 14:36
@MightyMike.
Ik vind dat 'wel of geen buizensound' niet te letterlijk opgevat moet worden. Daarmee wordt een bepaald geluid bedoeld dat voor zover toevallig alleen maar in buizenamps te vinden is :P En sowieso, een bedrijf als Line6 roept heel hard dat ze buizenamps namaken, en als dat niet goed gedaan wordt, is't een slecht gelukte modeler. Een modeler zonder 'buizensound' is dus per definitie geen goede modeler, want't is niet gelukt om 't buizengeluid na te maken.

Dan nog even mijn mening over buisjes: Ik vind dat'n buizenamp veel beter reageert op de dynamiek in't spel. Als ik op'n transistoramp harder of zachter ram dan beïnvloedt dat m'n sound veel minder dan op'n buizenbak.
Ik ben zelf trouwens de trotse bezitter van'n Fireball :D

Raffel
2 augustus 2004, 14:44
ja daar ben ik het dus ook mee eens, zodra ik aan mijn volume knop draai (op gitaar) als deze is aangesloten op een buizenbak, krijg ik ook een heel ander effect dan als deze op een transistor versterker/modeller is aangesloten. Dat maakt wel degelijk uit.

Trouwens ik vind wel dat je het een beetje overtrekt als je zegt dat je een fatsoenlijk geluid uit een Flextone II krijgt :razz:

MightyMike
2 augustus 2004, 14:45
Het is niet mijn bedoeling om de zoveelste lampen <-> solid state discussie te starten... Ik wou de OP maar even waarschuwen zijn aankoop niet te baseren op het zwart-wit denken dat er bij veel forum-leden heerst.


Als ik op'n transistoramp harder of zachter ram dan beïnvloedt dat m'n sound veel minder dan op'n buizenbak.


Kijk, dat is nu een argument. Ik vond dat dat bij de Line 6 amps die ik getest heb echter wel het geval was. Zal dus ook van versterker tot versterker verschillen.



Ik ben zelf trouwens de trotse bezitter van'n Fireball :D

Proficiat!

Raffel
2 augustus 2004, 14:48
mwa ik vind niet dat we die discussie hier weer echt aan het aanzwengelen zijn, dan was er namelijk wel spraken van veel meer geflame :D

Het is wel belangrijk dat mensen weten wat de kenmerken zijn van soorten amp, al gaat dat soms gepaard met wat meer posts dan nodig is

Ronald
2 augustus 2004, 14:58
1 ding snap ik nie zo goed , als buizen zoveel beter zijn , waarom gebruiken dan gewoon niet alle bands buizenversterkers?

er zullen dus toch ook echt wel nadelen aan buizenversterkers zitten.


de reden dat ik dus expres niet voor een buizenversterker ging was dus dat ik zovaak gehoord heb dat buizenversterker niet klinken op laag volume. dus ik dacht hey dan kan ik beter een goeie transistor versterker pakken dan een goeie buizenamp die thuis onbruikbaar is. want dan heb ik er geen reet aan.

mischien niet zo'n goed argument, maar zo kwam ik daar dus op.

Wormaap
2 augustus 2004, 15:01
De meeste bands gebruiken buizen amps hoor :P Althans, de iets grotere.
Buizenamps klinken ook op laag volume mooi, maar op hoog volume gaan ze pas echt leven :)

pimmetje
2 augustus 2004, 15:52
er zullen dus toch ook echt wel nadelen aan buizenversterkers zitten.

Tuurlijk zitten er nadelen aan buizenversterkers.
- Ze hebben soms onderhoud nodig en zijn daardoor duurder in gebruik.
- Buizen kunnen gaan fucken... lastig als dat live gebruikt (gebeurt ZEER zelden).
- Buizenversterkers zijn vaak relatief zwaar
- Er zijn vrijwel geen echte budget buizenversterkers (nieuw)
- Ze hebben wat volume nodig om echt te gaan klinken
En er zijn waarschijnlijk nog wel meer nadelen te verzinnen.

Maar de grote voordelen zijn toon en dynamiek.
Daarbij lijkt een buizenbak vaak 't geluid er veel meer uit te spugen dan een transistorbak.

Als je de versterker voor zowel live als thuis hebt, is 't idd misschien slimmer om geen buizenbak te nemen (of er direct een webermass of zo bij). Als je 40duizend verschillende amps net niet na wilt doen, dan moet je ook geen buizenbak nemen. Maar als 't om geluid gaat, is er wat mij betref nog niets beters gekomen dan de buizen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig transistorversterkers meer heb geprobeerd naast een enkele modeling bak. Da's gewoon leuk speelgoed op een vrije middag :D.
Het klinkt ook vaak best leuk... maar 't is wat mij betreft nooit echt wat ik zoek in geluid. Het is altijd fijn om direct daarna ook ff in een goede buizenbak in te prikken. Dan hoor EN VOEL je direct 't verschil.

Ronald
2 augustus 2004, 15:55
eh.. ik vind het allemaal gruwelijk verwarrend hoor. kben al heel lang bezig een nieuwe amp te zoeken maar ik vind het nog onderhand net zo onduidelijk als aant begin

ik kijk wel gewoon wat ze bij rockpalace hebben staan, ik bedoel ik kan me toch moeilijk heel nederland door laten rijden.

Raffel
2 augustus 2004, 15:55
inderdaad budget speelt vaak mee bij kleine bands.

Trouwens buizencombo's kun je misschien nog wel redelijk oversturen, bij stacks gaat dat een stuk moeilijker.

@ Ronald, je hebt die andere amp toch nog niet zo lang? Waarom nu al een andere? Misschien kun je beter je geld nu in de zak houden en dan naar de wat betere buizencombo's gaan kijken.

Ronald
4 augustus 2004, 15:16
nou ik ga in ieder geval komende maandag of dinsdag langs rockpalace en dan zien we wel wat er van komt :)

Alain
4 augustus 2004, 18:26
Ik heb alleen de mode four gehoord, en het is mijn mening.

De mode four is het slechtste wat de laatste jaren aan versterker is geproduceerd met "Marshall" op.

Ronald
8 augustus 2004, 21:33
nou ik zou dus eigenlijk morgen eigenlijk naar den haag gaan omd e randalls te testen blijkt dat morgen de winkel gesloten is :roll: nu ken het pas weer de dinsdag de week daarop

tzit lekker mee zeg

ben79
8 augustus 2004, 21:38
bij ons vlakbij in de winkel was iemand aan het spelen op een modefour, daarna speeld ehij over een spider head van line6, ik ben niet verkocht voor 1 van beide maar de spider klonk toch wel stukken beter dan de modefour :o

Ronald
8 augustus 2004, 21:45
zo zeg , da zegt inderdaad wel veel.

maar ik ben van het idee van de mode four inmiddels wel afgestapt hoor. :)

Grave Fillé
21 april 2005, 18:02
Ik heb hier nog een oude Gitarist liggen met een recensie van de Mode Four. Zij vinden hem echter "geweldig". :roll:

Grave Fillé
21 april 2005, 18:02
Ik heb hier nog een oude Gitarist liggen met een recensie van de Mode Four. Zij vinden hem echter "geweldig". :roll: