PDA

View Full Version : 4x10



Firebird
30 juli 2004, 16:57
Ik vroeg me af wat her verschil is tussen 4x10 en 2x12. Ik heb wel de 'zoekfunctie' gebruikt, maar het is me toch niet helemaal duidelijk.

De 4x10 zorgt voor meer hoog en strakkere bas. Toch klinkt 2x12 voller. Ik heb deze 2 speakerconfiguraties nooit naast elkaar gehoord, maar klinkt 4x10 nou echt zo minder vol?

hadv
30 juli 2004, 18:19
een 12 inch heeft een veel groter conusoppervlak waardoor de lage tonen veel beter kunnen worden afgestraald (en zo verder naar 15 en 18 inch)
omgekeerd kunnen de hoge tonen wat minder makkelijk weg

dat verklaart een boel, maar niet alles
zo zie ik steeds meer bassisten met 4x10 spelen, juist omdat ze het zo strak vinden klinken en omdat het geluid 'dichterbij' lijkt te zijn (vooral op een podium soepen de lage tonen uit een 15" kast nogal weg)

voor gitaar zag je 4x10 vroeger veel in de country en andere muziek waarbij een helderder geluid gewenst was, terwijl de 2/4x12 juist meer bij de rockjongens en meisjes met de heavy sounds in gebruik was
ik zelf heb nog steeds een soort associatie van een 4x10 met een onvervormde telecaster en een 4x12 met een overstuurde LP (maar ja, dat ben ik)

ik zou zeker eens in een winkel gaan luisteren, al zegt dat niet veel over hoe die zich op het podium/in de kroeg gedraagt

PeeVee
2 augustus 2004, 19:52
12" speakers zitten juist veel meer in het midden dan 10"

4 x 10" heeft t.o.v. een 2 x 12" veel bas (en klinkt dus "voller") en wat minder mid. Vergelijk b.v. eens een Super Reverb met een Pro Reverb. De laatste klinkt beduidend minder "vol" maar heeft juist weer wat meer karakter in het midden, zelfde b.v. voor Bandmaster of Bassman met 2 x 12" cab.

cappuccino
4 augustus 2004, 10:20
igv. fender versterkers (bijv. blues de ville) weet ik dat de spreiding beter is met 4x10 en ook dichterbij voor het gevoel. (het maakt niet veel uit of je ervoor staat, ernaast of hoog of laag enz.) = voordeel in kroeg.
en het klinkt laag zat die 4x10 maar dat is persoonlijk.

Javaca
6 augustus 2004, 11:00
Ik heb een 4x10" versterker die ik zowel voor bas als gitaar gebruik.
Met een Jazzbass is het een erg lekker "glijdend" geluid.
Met een precision knort het erg lekker, meer dan met een 15".

Met mijn stratje zijn er ook lekkere jazz en vintage rock soundjes uit te halen. Voor metal zijn ze minder/niet geschikt.