PDA

View Full Version : positionering brug



jorrit
30 juli 2004, 13:31
ik heb een gitaar met floyd en daar ga ik een gitaar met een vaste (string through) brug van maken. nu ben ik overal uit maar ik heb geen flauw idee hoe ik kan uitmeten waar mn kam van mn brug precies moet komen te staan. heeft iemand hier tips voor? ik moet dus het gedeeltje met de mesjes waar de snaren overheen lopen bij een gibson style brug plaatsen.

ow nog iets, moet ook nog zo'n brug kopen, wat is het beste aan te raden hiervoor??

alvast bedankt!

bert k
30 juli 2004, 14:28
De afstand van de topkam tot de 12de fret is precies de helft van de totale afstand topkam-brug, dus het zadel, waar de snaar overheen loopt. Dat is een kwestie van meten. Zet ook eerst een middellijn, in de lengteriching op je body nu de ouwe brug nog zit. Met die middellijn kan je dan later eenvoudih meten hoe de brug in de breedte moet komen. Dus eerst de middellijn, dan 2 x de afstand topkam-12de fret, en van daaruit meten waar de gaten voor de studs komen (dat is niet altijd op dezelfde plek)

jorrit
30 juli 2004, 22:26
maar op mn schecter zit de kam schuin op mn gitaar, bij een floyd wordt dat zoals je weet geregeld verder naar achter (achter de gaten)
dus vanaf waar moet ik het meten? het vanaf de bassnaren of het midden?

Sir Peckerkäse
31 juli 2004, 23:03
een rolmaat pakken die ook inches meet en dan tot 24.75 of 25.5 of welke lengte je ook wilt

jorrit
1 augustus 2004, 12:27
jah maar moet ie dan niet schuin?? bij de meeste gitaren zit de kam wat schuin....

bert k
1 augustus 2004, 16:52
Eigenlijk moet je zes keer meten. Dat verhaal van de afstand tot de 12de fret gaat op voor iedere snaar, zowel laag als hoog. Dus je zet eerst zes keer het punt uit waar de snaren over het brugzadel lopen, dan zet je je brug neer, en je kijkt waar de studs uitkomen. Je hebt wel een beetje speling in de lengte, want de zadels kunnen naar voor en achter, voor het intoneren. In de breedte heb je trouwens helemaal geen speling! Ik heb op mijn zelfbouw de brug een fractie te ver vaar links zitten, ech heel weinig, maar je merkt meteen dat de lage E dichter bij het randje zit dan de hoge.
Dat van die brug die scheef staat ken ik niet echt, hooguit dat de zadeltjes wat verschillen door de intonatie.

gecko84
1 augustus 2004, 23:32
Misschien worden bruggen scheef gezet om de snaren dichter bij elkaar te krijgen, daarom zetten ze elementen wel eens schuin.
Dan kan je een smallere hals nemen. Erg handig, vooral bij een 5 snarige bas :-D

Javaca
2 augustus 2004, 00:10
Je kan het uitrichten door twee rechte balken tegen de zijkanten van je hals over de body te klemmen. Hiertussen kun je de brug precies goed zetten.

jorrit
2 augustus 2004, 12:20
dank dank alvast voor deze info t is me nu een stuk duidelijker.

ow en als voorbeeld voor de brug die schuin staat,

http://www.ne.jp/asahi/wild/japs/gibson.jpg

deze gitaar (mooie gibson trouwens) heeft ook iets meer lengte bij de lage e kant dan bij de hoge e. (gemeten vanaf het brug element..)