PDA

View Full Version : Mic. over versterker



SilverFoo
30 juli 2004, 12:17
Ik weet niet of het hier hoort, maar ik weet niet waar het anders hoort dus doe ik het hier maar (heeft wel met versterking te maken dus).

Sinds kort zijn we met band aan het oefenen met zang en de hele zooi. Omdat iedereen geen geld heeft (zoals de meesten) hebben we geen PA installatie oid voor zang. Dus, doen we de mic. over een basversterker. Even de situatie in het kort:

Mic -> mengpaneeltje -> basversterker

Alleen, we horen onszelf bijna niet! Het is zo ongeloofelijk zacht. Ik weet niet waar het van komt. Zou misschien het mengpaneeltje het ongeloofelijk verzachten ofzo? Is er een oplossing voor? Heeft iemand tips/suggesties of misschien soortgelijke ervaringen?

BLOK182
30 juli 2004, 12:21
Wij doen voorlopg nog ff mic recht in bassamp, en ook al spelen we erg luid, we kunnen de zanger nog net horen..

Harry
30 juli 2004, 13:37
een simpel zanginstallatietje is toch niet zo duur? Scheelt een boel gekloot.....

SilverFoo
30 juli 2004, 13:43
Ok blok, hoe doe je dat? Gewoon met een soort van verloopstekkertje ofzo?

En harry, waar moet ik op letten bij de aanschaf van zoiets? Wat is een reele prijs?


Alvast bedankt!

wanna1
30 juli 2004, 14:03
Om de zang uit te versterken heb je een neutrale versterker nodig

Een toetsen versterker of een zangversterker.

koop gewoon een zangmonitor zo'n een die 45 graden op de grond ligt, hebben wij ok lang gebruikt en werkt erg goed.

zijn 2e hands niet zo duur.

" I fear that I'm ordinary, just like everyone " :wink:

hadv
30 juli 2004, 18:24
zoals je het beschrijft zou het moeten werken
dus een paar opspoorvragen:
als je alleen mic > mengpaneel > basversterker doet en dan even zonder bas, klinkt het dan een beetje ? (het kan zijn dat 2 inputs op de basversterker niet lekker gaat)
als het signaal uit het mengpaneel te laag is, kijk eens of je de gain van het mic-kanaal kunt opvoeren (zit er een vu-meter in, slaat die uit,...)

maar het blijft altijd behelpen, de monitor-oplossing is stukken beter
maar je kunt ook kijken op marktplaats.nl, daar zie ik regelmatig "kleine" 2ehands zangspullen voor weinig geld

SilverFoo
30 juli 2004, 20:00
Muzzle :D Goed nummer!


Anyway, geld hebben we niet, niemand, dus het moet zo goedkoop mogelijk. Heb al even gesneupt, maar voor een redelijke prijs, en in de buurt is er niets te vinden.

De mic hebben we via het mengpaneeltje in de basversterker (via input). De Vu meter slaat al in het rood, en de gain etc... (alles) staat voluit. De versterker is 90 watt dus in principe moet het toch wel werken? Of is het beter dat je de mic rechtstreeks de versterker inplugt (met een verloopstekkertje ofzo?).

Je hoort wel geluid, maar het is zo zacht. Ik speel al heeeell zacht, en de drummer drumt met stokjes met van die veertjes eraan :-? . Anders horen we niets....

Frits van Mourik
31 juli 2004, 00:08
...en wat is er mis met lekker zachies repeteren? :D
Maar; zoals jij 't beschrijft ( mic -> paneeltje -> paneeltje lekker in 't rood -> input bassamp ) zou het moeten werken. Al eens andere amp geprobeerd? Welk mengpaneeltje gebruik je? En welke output?
Welke bassamp? Gebruik je twee parallel geschakelde inputs?
Gebruikt je bassplayer eefectpedaaltjes?
Met een beetje meer info kunnen we je hier best helpen, lijkt me...

SilverFoo
31 juli 2004, 12:05
De bassamp is een 90 watt hartke (geloof ik). Heeft 2 inputs, maar de bassist speelt bas over zijn 2de versterker, dus we gebruiken in principe de basversterker als "zangversterker". Er wordt dus geen bas over gespeeld. Van mengpanelen heb ik geen verstand, we hebben gewoon de mic rechtstreeks in het mengpaneel gedaan, en alles voluit. Mengpaneel verder gelust naar de bassamp in input 1 (zijn 2 inputs, achterop nog eens 2 inputs voor FX en extern cab).

Dat is het ongeveer wel, de mic is een shure (nog iets). De bassist gebruikt geen enkel effect.

sniekie
31 juli 2004, 12:57
warom dat megpaneeltje als je toch alleen die mic in die versterker doet?
om eerljik te zijn 90 watt lijkt me nogal weinig voor zang, wij hebben een p.a van 4x300 watt, en bij ons slaat dat ding al in het rood..... ja ok wij zullen ook wel iets mis doen.

SilverFoo
31 juli 2004, 14:20
Misschien is het te weinig, maar je moet iig wel meer horen dan wat zacht gefluister, lijkt me :-? .

En de mic rechtstreeks in de versterker kan niet, omdat er een andere stekker aan de mic zit. Of zijn er misschien verloopstekkertjes te krijgen ofzo?

hadv
31 juli 2004, 15:33
een mic levert veel te weinig signaal voor een basversterker, dat mengpaneeltje moet het signaal opkrikken, dus niet weglaten !

Javaca
31 juli 2004, 16:52
Mic gaat bij mij via het mengpaneel in de 2e ingan van m'n versterker.
Gaat best. Ik moet alleen de tremolo niet aanzetten :)

SilverFoo
31 juli 2004, 17:30
Maakt het verschil of je het over een bas of gitaarversterker doet? Misschien komt het daardoor dat het zo zacht is...?

BLOK182
31 juli 2004, 19:34
@ Silverfoo: nopes, zang heeft 3,5" jack, past dus gewoon in de basamp (Ampeg B2 combo, maar niet over de interne 15" maar over een zelfgemaakte 2x12")

Javaca
31 juli 2004, 19:57
Mijn versterker is een 60w 4x10" bas en gitaar klinken er beide goed door.

PeeVee
31 juli 2004, 20:09
Koop gewoon een Peavey gitaar versterker, Bandit 65 of Pro 40; hebben wij jaaaaren gebruikt als "zangmonitor". Iedere 50 - 100 W transistor amp voldoet. Je kunt ook gewoon zo'n monitor kopen maar daar zit meestal geen galmpie op.

SilverFoo
31 juli 2004, 20:15
Ja, maar we hebben geen geld :o . Zal de rest ook wel bekend voorkomen denk ik :P

@blok: deze mic. heeft een aparte stekker, niet een gewone jack, hij kan dus niet rechtstreeks in de amp geplugd worden...

Swan
31 juli 2004, 21:18
verloopstukkie

SilverFoo
31 juli 2004, 21:31
verloopstukkie


heb ik dan iig wel meer geluid? Want daar gaat het natuurlijk om. En hoe ziet zo`n verloopstukkie eruit? :-?

Vergeef mijn domheid, ik heb er geen bal verstand van :D

BLOK182
31 juli 2004, 21:32
Gewoon ff naar de electroboer gaan, die heeft wel wat voor je. EN op zich zou het hard genoeg moeten gaan hoor..