PDA

View Full Version : dikkere snaren > veranderde balans PU's ?



schwalbe
30 juli 2004, 11:18
Ik heb onlangs mijn 009 snaren vervangen door 010 en meteen de gitaar opnieuw laten afstellen. Dat bevalt prima, behalve dat ik het idee heb dat de volumebalans tussen de pickups veranderd is. Is dat mogelijk? - ik heb het idee dat de halspickup nu meer volume geeft dan de brugpickup en dat is vervelend, want de balans was perfect. En als ik de hoogte van de pickups nu ga verstellen is het dan beter om de halspickup omlaag te zetten of de brugpickup omhoog? - of van allebei een beetje ?
O ja, het gaat om een dean evo special en de snaren zijn van D'addario.

Negative K3 fan
30 juli 2004, 11:27
die dingen zijn heel makkelijk met schroefjes in hoogte te verstellen en je kunt er weinig aan kapot maken. Dus experimenteren is in deze de beste optie lijkt me.

Raffel
30 juli 2004, 12:06
ik zou de pickups zo dicht mogelijk op de snaren zetten zonder dat je last krijg van het feit dat de snaren (teveel) naar de magneten toetrekken. Bij mij is dat tussen de 3 en de 5 mm denk ik. (gemeten vanaf de polen)

Volgens mij mag dat trouwens niet te veel uit maken .009 of .010 Ik heb verschil nooit gemerkt tenminste.

bert k
30 juli 2004, 13:21
Je krijgt bij dikkere snaren natuurlijk wel een wat vollere bas. Misschien hoor je dat.

schwalbe
30 juli 2004, 18:22
Ja, sowieso meer bas, maar dat zou de balans verder toch niet mogen beinvloeden dacht ik....

Punt
1 augustus 2004, 02:38
Meer bas zou harder kunnen klinken.
Beetje zoeken naar een goede sound door de pup hoogte te verstellen kan geen kwaad.
Ik zou eerst zoeken naar de hoogte die het beste geluid geeft, dat hoeft niet altijd zo hoog mogelijk te zijn.
Als je zo beide pups hebt afgesteld kijk je naar de balans.
Als die niet goed is moet je een compromis gaan zoeken, maar je weet dan wel je vertrekpunt, of er mee leren leven :)

jaywalker
1 augustus 2004, 09:48
Gewoon experimenteren.
Als je vindt dat je geluid veels te veel bass hebt , maar je hebt je bass van je versterker bijna uit staan zou ik de pickup bij de lage-e snaar omlaag draaien (bij de hoge e dus niet draaien).

Maar let op. Draai ze dus niet op, want stringpulling is wel degelijk te horen. Ik heb eens voor de lol bij mijn strat de elementen erg dicht bij de snaren gezet,....gigantisch vals.

munkie
1 augustus 2004, 12:15
Ik zet bij LP achtige gitaren de hals humbucker altijd heel laag anders wordt het te vol en te vet. De brug humbucker zet ik vrij hoog. Gewoon even mee experimenteren, 1 a 2 mm omlaag/omhoog maakt hoorbaar verschil. 010 snaren klinkt inderdaad veel voller en vetter dan 009, ontstemt minder, meer sustain, meer toon, betere controle bij snaarbuigen etc. "Vooral Doorgaan" :-D

BartL
3 oktober 2004, 10:39
Kickmode

Ik zit er ook over te denken om op mijn Fender strat 010 snaren te leggen. MOET de gitaar dan opnieuw worden afgesteld, of is dat nietpersee nodig?

Waarom ik dit wil? Het benden gaat me bij 009 wel erg makkelijk af en 010 zal ietsje steviger zijn en zal denk ik voller klinken...daarom dus :)

Iemand?

schwalbe
3 oktober 2004, 11:13
Eigenlijk wel ja; de snaarspanningsbelasting op je hals veranderd namelijk.

Overigens heb ik de pickuphoogte aangepast en is het fenemeen wat ik hierboven beschreef (veranderde klankbalans) verdwenen.

BartL
3 oktober 2004, 11:17
Heb jij overigens nog overduidelijke voordelen bespeurd? :)