PDA

View Full Version : iets in A , D, etc spelen?



Ron4ld
30 juli 2004, 01:19
hallo

ik vroeg me af wat er bedoeld wordt met iets in A , D, enzo spelen?

alvast bedankt :D

gr.

Ronald

Maiden Michiel
30 juli 2004, 10:06
Dan speel je een stuk in een accoordenschema van A of D

Als je bijvoorbeeld een accoordenschema in C major speelt horen daar de accoorden C, Dm, Em, F, G, Am en dat vage B dim accoord bij.

Luc-O
30 juli 2004, 10:28
Het hoeft niet zozeer in een akkoordenschema te zijn, meer in de toonsoort. Dus als er bv iets 'in (de toonsoort) A' wordt gespeeld, (bv de bassist speelt een loopje gebaseerd op de A of alleen de toon A), dan kun jij daar een solo overheen spelen waarin je alle noten uit de toonladder van A (A-B-C#-D-E-F#-G#) kunt gebruiken (of de parallel-ladder F#mineur, maar dat heeft weer met 'modes' te maken en dat ga ik hier niet uitleggen :razz: )

Maiden Michiel
30 juli 2004, 10:50
Ja dat bedoelde ik eigenlijk ook, de band kan het dan afwisslen met de accoorden die bij de toonsoort horen, toch??

Luc-O
30 juli 2004, 11:40
Nee, want in principe moduleer je dan. Om het even bij mijn voorbeeld te houden: als de bassist een loopje in A heeft gespeeld en hij gaat dan bijvoorbeeld naar B of G# ofzo, dan zit je dus vanaf dat moment in die 'toonsoort' en moet de gitarist dus ook weer 'overschakelen'naar die betreffende ladder of mode. Wat natuurlijk wel kan is dat de bassist af en toe een andere -laddereigen- toon pakt, zolang de grondtoon maar A blijft of welke andere toonsoort waarin je op dat moment aan het spelen bent.

harrie-beton
30 juli 2004, 12:16
met "we spelen in A" wordt bedoeld dat de grondtoon van de melodie een A is en in het algemeen de A toonladder wordt gebruikt.
Bijvoorbeeld "proud mary" is in A. De verdere akkoorden zijn D Fis en E.
De grondtoon is A en de toonladder is A majeur. A B cis D E fis gis A.

Nummers eindigen bijna altijd in de grondtoon. Dus in dit geval een A.

Maar muziek houdt zich niet altijd aan vaste regels gelukkig.
Ook bij "proud mary": het tussenstuk heeft ineens een C en een F terwijl je een C# en F# zou verwachten!


ps Even antfucking.. het woord accoord is fout jongens. het is AKKOORD
http://www.vandale.nl

Luc-O
30 juli 2004, 12:21
met "we spelen in A" wordt bedoeld dat de grondtoon van de melodie een A is en in het algemeen de A toonladder wordt gebruikt.
De grondtoon is A en de toonladder is A majeur. A B cis D E fis gis A.

Even antfucking.. het woord accoord is fout jongens. het is AKKOORD


:-? Eerst even de andere replies lezen voor je dingen dubbelop gaat zitten doen, AKKOORD?

Ronald
30 juli 2004, 14:14
nou het blijkt wel weer dat ik echt toaal geen verstand heb van theorie heb :o


overigens kan in A of in D spelen ook de stemming van de instrumenten betekenen. bijvoorbeeld dat een een gitaar in D staat dus DGCFAD inplaats van EADGBe

en in A wil dus zeggen dat je nog veel verder omlaag stemt naar ADGCEA

maar das dus weer een ander verhaal dan wat hier boven staat

harrie-beton
30 juli 2004, 14:35
overigens kan in A of in D spelen ook de stemming van de instrumenten betekenen. bijvoorbeeld dat een een gitaar in D staat dus DGCFAD inplaats van EADGBe

dat is onzin

Het heeft niks met toonsoorten te maken. het is meer een taalverwarring.
Een gitaar staat niet in een toonsoort maar er zijn verschillende stemmingen. Bijvoorbeeld open G stemming = D G D G B D

Een E is altijd een E

Luc-O
30 juli 2004, 15:11
Dat is helemaal geen onzin, de uitdrukkking 'wij spelen in d' (of welke andere toon dan ook) is onder muzikanten zeer gangbaar om aan te geven dat ze bijvoorbeeld een toon omlaag stemmen. Dat kan dan in de meest zuivere betekenis niet helemaal juist zijn, maar het is gewoon ingebakken so live with it.
En begin nou niet over taalverwarring tegen een eindredacteur hè... :wink:

Ronald
30 juli 2004, 15:27
precies :)

moretel
30 juli 2004, 19:34
En om het nog verwarrender te maken spelen de meeste gitaristen bij jamsessies bij "we spelen in A" vrolijk (of juist niet) in Am (eigenlijk C dus).
Maar het leukste is om maar wat te doen en als je onderuit gaat daar wat van te leren.

Ronald
31 juli 2004, 14:53
en als een gitarist zegt we spelen in AAAAAAAH

dan ging de bassist net op zn voet staan :roll:

Ron4ld
31 juli 2004, 18:43
:razz: naja fanks voor de reacties :-D

gr.

Ronald

sir_oinksalot
31 juli 2004, 21:34
ik weet wel wat er bedoelt wordt met in a, d etc spelen bedoelt wordt, maar ik weet helemaal niet welke akkoorden tot welke toon behoren, heeft iemand daar misschien een link van ofzo waar ik het allemaal op kan terugvinden?

harrie-beton
31 juli 2004, 22:47
akkoorden vinden = http://www.hotfrets.com/ChordFinder.asp


hier een ontzettend theoretisch stuk over harmonie leer. Erg zwaar op de maag maar je vroeg erom.

http://www.mediamusicstudies.net/tagg/articles/xpdfs/harmonyhandout.pdf