PDA

View Full Version : Toch minpunten aan mijn nieuwe gitaar?



BartL
30 juli 2004, 00:05
Ik heb dus een weekje geleden mijn nieuwe gitaar (LAG rx200) gekocht.

Ik kwam al snel tot de conclusie dat bij een bend op de 17de fret of hoger (op de hoge 'e') de noot snel dood was. De fretten zullen dus gevlakt moeten worden. Wat kost zoiets?


Als ik geen snaar indruk, en ik sla alle snaren aan, hoor ik bij de b en de e dat er bovenin de hals iets meetrilt. Kan het zijn dat die snaren tegen de eerste fret aankomen? Ik ben van plan een graphiete topkam erop te laten zetten. Zal dit iets helpen?


De gitaar ontstemt nogal. Enige suggestie voor goede (Niet al te dure) stemmechanieken?


Laatste punt:
Als ik (bijvoorbeeld) Sweet Child 'o Mine speel, dan hoor ik de hoge 'e' totaal niet wanneer deze samen trilt met de g. Als ik echter de 'e' alleen aansla, hoor ik hem wel! Zal het helpen als ik nieuwe elementen erin laat zetten? (Dat setje van Ché bijvoorbeeld? :wink: )

Als jullie antwoorden en suggesties zijn van harte welkom!

Anders Destium
30 juli 2004, 00:19
Volgens mij heeft je gitaar vooral een professionele afstelbeurt nodig :) Er zijn op het net verschillende sites te vinden waarop je duidelijk wordt uitgelegd hoe je het zelf kunt doen, bijvoorbeeld: http://www.projectguitar.com

Da's mijn favoriete site als ik ga klooien, je kunt er namelijk zo'n beetje alles vinden wat je met een gitaar zou kunnen doen!

Als hij (heel) snel ontstemt kunnen nieuwe mechanieken een oplossing vormen. Het kan ook zijn dat de snaren nog niet volledig zijn uitgerekt (als je hem nieuw hebt gekocht kan het zijn dat dit nog niet is gebeurd!). Wat je kunt proberen is alle snaren los gooien en er dan flink aan sleuren en dan opnieuw stemmen, waarschijnlijk blijft hij dan beter gestemd!

Josdevos
30 juli 2004, 00:26
Voor Sperzels ben je al gauw 70 euro kwijt...
Nu met een betere topkam kan je probleem ook verholpen zijn.

BartL
30 juli 2004, 00:27
...maar met dat benden op de e snaar :???:
Hoeft dit dan niet gevlakt te worden? Want ik lees net dat dat wel eens 80 euro zou kunnen gaan kosten. Als ik dat had geweten... :-(

Anders Destium
30 juli 2004, 00:41
Niet om je teleur te stellen ofzo, maar op elke gitaar is het mogelijk sat je 1 of misschien wel meerdere dead spots op de hals hebt. Het is goed mogelijk dat als er maar iets verandert (bijvoorbeeld andere topkam, of een betere afstelling) het probleem is verholpen. Zelfs op ontzettend dure gitaren kun je dit soort problemen hebben!

Bobbel
30 juli 2004, 00:45
ja... dat klopt... Ik heb een USA Jaguar en als ik de hoge e optrek dan stopt de noot op een gegeven moment omdat je zo'n mute bridge hebt en dat rubbere randje zat dan in de weg... met een vijl had ik toen die rubbere rand wat lager gemaakt en het probleem was weg... dus je kan ook gewoon creatief zijn als je het probleem weet... maar doe niks drastisch... anders verkloot je je gitaar...

BartL
30 juli 2004, 00:49
OK dan...de eerste stap is dat een nieuw topkammetje denk ik.

BartL
30 juli 2004, 00:50
Als ik (bijvoorbeeld) Sweet Child 'o Mine speel, dan hoor ik de hoge 'e' totaal niet wanneer deze samen trilt met de g. Als ik echter de 'e' alleen aansla, hoor ik hem wel! Zal het helpen als ik nieuwe elementen erin laat zetten? (Dat setje van Ché bijvoorbeeld? :wink: )
Dit vind ik ook erg raar :-? Andere elementen zou moeten helpen...toch?

Bobbel
30 juli 2004, 00:51
begin bij het belangrijkste...

Wormaap
30 juli 2004, 02:40
Frets afvlakken kost een euro of 25, een goede afstelbeurt ook zoiets. Ik heb't zelfs gratis gekregen :)
Voor m'n eerste setje D'Addario 9's heb ik 11.50 betaald ipv 8.90, dus ik weet niet of daar't afstellen bij zat ofzo, maar mijn gitaar is zo laag afgesteld dat ik er geen .88 plectrum tussen krijg, maar hij ratelt NIET :D

dejohan
30 juli 2004, 09:30
Laat EERST je gitaar afstellen. Kan zijn dan alles dan verholpen is. Dan dan pas aan de duurdere oplossingen.

BartL
30 juli 2004, 23:00
Als ik (bijvoorbeeld) Sweet Child 'o Mine speel, dan hoor ik de hoge 'e' totaal niet wanneer deze samen trilt met de g. Als ik echter de 'e' alleen aansla, hoor ik hem wel! Zal het helpen als ik nieuwe elementen erin laat zetten? (Dat setje van Ché bijvoorbeeld? :wink: )
Dit vind ik ook erg raar :-? Andere elementen zou moeten helpen...toch?
Ik heb zonet het lood uit de gitaar gehaald (Ik had hem verzwaard), de hoge 'e' komt nu in stukje als Sweet child o mine een stuk beter erdoor. Raar :???: :-? ?

Mjah, ik ga mijn gitaar dan eerst maar eens goed laten afstellen. Ook zal ik eerst wachten tot mijn versterker er is voordat ik besluit andere elementenerin te zetten. Ook wacht ik nog eventjes met het vervangen van de mechanieken totdat de snare zijn uitgerekt. (Hij ontstemt al een beetje minder nu.)

Jeroenvanhulsteijn
31 juli 2004, 11:07
mss zitten veel boventonen van de E ook in de G. de E-snaar hoor je vaak al wat zachter en met matige elementen valtie dan helemaal weg in de G. mss hoor...mijn natuurkundige muziekkennis is niet meer zo goed. maar als dat zo is zal meneer slash er ook last van hebben.

moretel
31 juli 2004, 23:02
[quote="BartL"][quote=BartL]Ik heb zonet het lood uit de gitaar gehaald (Ik had hem verzwaard),


???
leg uit

FNaRK
1 augustus 2004, 00:04
lood om oud ijzer


















:???:

BartL
1 augustus 2004, 00:13
De 1 zal het vervelender vinden dan de ander als de gitaar neck-heavy is.
Ik hou er ook niet van als je steeds de neck moet ondersteunen.

Kunt het oplossen door een plak lood in je potmeterruimte aan de achterkant te gooien. Wat van dat schiumspul ertussen zodat de boel niet klettert en ook niet tegen je potmeters aankomt, klaar is kees.
De gitaar wordt wel iets zwaarder, maar zal nog stukken lichter zijn dan een Gibson Les Paul.

Keep those iceman's rockin'.
...dat had ik dus gedaan, had misschien effect op het geluid :-?
Hij blijft nu trouwens goed in balans hangen > Ik heb mijn oude leren strap gebruikt.

Nicci
2 augustus 2004, 11:30
Als ik (bijvoorbeeld) Sweet Child 'o Mine speel, dan hoor ik de hoge 'e' totaal niet wanneer deze samen trilt met de g. Als ik echter de 'e' alleen aansla, hoor ik hem wel! Zal het helpen als ik nieuwe elementen erin laat zetten? (Dat setje van Ché bijvoorbeeld? :wink: )
Dit vind ik ook erg raar :-? Andere elementen zou moeten helpen...toch?
Ik heb zonet het lood uit de gitaar gehaald (Ik had hem verzwaard), de hoge 'e' komt nu in stukje als Sweet child o mine een stuk beter erdoor. Raar :???: :-? ?

Mjah, ik ga mijn gitaar dan eerst maar eens goed laten afstellen. Ook zal ik eerst wachten tot mijn versterker er is voordat ik besluit andere elementenerin te zetten. Ook wacht ik nog eventjes met het vervangen van de mechanieken totdat de snare zijn uitgerekt. (Hij ontstemt al een beetje minder nu.)

volgens mij laat jij je zo langzamerhand gek maken door dit soort fora. je hebt een nieuwe gitaar! geniet er van voordat je hem compleet 'verbouwt'.
oh, die snaren zijn na een dag of zo wel uitgerekt. dat je daar na een week nog verbetering in bemerkt zegt iets over de aard van je klacht: het zit tussen je oren . . . . :razz:

BartL
2 augustus 2004, 12:31
Ja ok, dat is (voor een deel) zeker waar :-D

BartL
3 augustus 2004, 20:56
Tering, vandaag even af laten stellen. De hals stond niet goed en de intonatie ging nergens over :-D

Speelt nu goed. Geen dode noten/frets en ook het 'Sweey child 'o mine' probleem is verholpen (Al vraag ik me af hoe dat kan door het afstellen :-? ). Ik heb wel nog gas, dus wil ik misschien toch nieuwe elementen ofzo :-D

Mijn gitaar is van Mahonie, welk halselement zou ik erin kunnen zetten om er een klank uit te halen die (zo veel mogelijk) in de buurt komt bij een Gibson (Slash-achtig)?

BartL
14 augustus 2004, 00:14
Zie onderschrift :oops: :roll: :(

Ik kan er op de een of andere manier niet aan wennen...

De snare zitten zo veel verder van de body af (in vergelijking met mijn strat) dat ik er geen fuck mee kan :???:

Vanmiddag even bij Arons op een Gibson LP gespeel...maar dat was even erg...zal ik toch bij de stratjes moeten blijven. Hehehe...opzich niks mis mee :-D

Quink
14 augustus 2004, 00:22
Ik kan er op de een of andere manier niet aan wennen...


Tssk, en je hebt het nog wel zo lang geprobeerd! Wel ehmm, ermm, ehh (pakt rekenmachine) wel *drie* weken!!!. :roll: :roll:

BartL
14 augustus 2004, 00:33
:-D
Oftewel: Mijn strat speelt zo fijn dat het niet nodig is om een andere erbij te hebben :oops:

Edit: Maarja, wie weet wil ik hem over 1 week weer heel graag houden :razz:

Quink
14 augustus 2004, 00:47
Edit: Maarja, wie weet wil ik hem over 1 week weer heel graag houden :razz:

Ja, of je "zo fijne" Strat alsnog verkopen. Tering, waar is die "krijsend-rondrennen-smiley als je hem nodig hebt".
:razz:

P.S. Bart, jij mag raden welk spreekwoord ik in gedachten heb. Om je te helpen zal ik een kleine hint geven. Het bevat de volgende woorden: hek, gras, de, groener, van, is, andere, het, kant, altijd, aan.

BartL
14 augustus 2004, 00:52
Edit: Maarja, wie weet wil ik hem over 1 week weer heel graag houden :razz:

Ja, of je "zo fijne" Strat alsnog verkopen.
Nooo!! NEVER EVER!!
Die blijft van mij :-D
Die strat heb ik nu uuhm... 5 maanden en dat is mijn eerste 'stukje' gear waar ik nog altijd 100% (echt 100%) tevreden mee ben 8-) Die gaat er echt niet uit, dat zweer ik :razz:

Quink
14 augustus 2004, 01:03
Die strat heb ik nu uuhm... 5 maanden en dat is mijn eerste 'stukje' gear waar ik nog altijd 100% (echt 100%) tevreden mee ben 8-) Die gaat er echt niet uit, dat zweer ik :razz:

Mmmm, never ever?? OK, 5 months and counting. Tik tok, tik tok..........

:-D

BartL
14 augustus 2004, 01:05
:oops:








:-D

Nicci
14 augustus 2004, 01:14
ok. dat was kort . . . . . .
waarom laat je hem niet wat lager afstellen?
kan toch geen probleem zijn?

BartL
14 augustus 2004, 01:17
Dat scheelt maar heel erg weinig. Ze zullen nooit zo dicht op de body komen als bij (bijvoorbeeld) een strat.

Daarbij is dat ook niet goed voor de toneeeeeee.

Nicci
14 augustus 2004, 11:57
tone?
hoe dan ook, hoe laag had je hem in vredesnaam willen hebben? beetje raar verhaal: ik verkoop een gitaar omdat hij niet laag genoeg afgesteld kan worden.

BartL
14 augustus 2004, 12:41
Nee, ik vind het niet lekker vind spelen als de snaren te ver van de body staan, niet omdat hij niet laag genoeg kan worden afgesteld :wink:

SiNiSTRaL
14 augustus 2004, 13:01
he Bartl, wat moet je voor die lag? ;)