PDA

View Full Version : Piezo brug, gewoon over mijn marshall?



Mitchel_12000
6 mei 2002, 18:34
Ik heb met grote interesse van alles gelezen over piezo elementen in de brug van een electrische gitaar. Maar als ik het goed begrijp heb je er dus niks aan als je geen tweede versterkertje hebt? Ik speel over een Marshall valvestate 8280. Als ik mijn gitaar gewoon hier in plug helpt een piezo elementje dus niet?

Ik hoor het graag van jullie.

Ditmar
6 mei 2002, 19:34
Ik heb gehoord dat je piezo's ook gewoon over een elektrische versterker in z'n clean kan gooien. Ik heb wel eens piëzo's over een Mesa Nomad gegooid, en dat klonk prima. De Marshall Valvestates hebben een nog lichtere clean, dus dat betekent denk ik dat als je de toonregeling goed doet dat het best goed gaat klinken. Maar over een echte acoustische versterker klinken ze wel beter hoor.

ekkerman
7 mei 2002, 14:41
als je een paar piezo tweeters op je gewone speaker soldeert klinkt een gewone gitaarversterker voor het piezo element/brug ook al een stuk acoustischer !!

Mitchel_12000
7 mei 2002, 21:34
Klopt het dat ik met een piezobrug twee plugingangen in mijn gitaar krijg? of zit alles in 1 plugingang?

sebass
7 mei 2002, 23:18
Volgens mij kun je ook alles via een uitgang doen de mono uitgang. Ik weet niet hoe dat zit met de gitaar die jij hebt maar de MM waar ik op speelde had twee outputs waarvan een de mono. Je kan dus via die output alleen de piezo alleen de magnetische elementen of een mix van beide die daarbij ook nog eens onderling kan worden afgesteld.
Het mooie is natuurlijk als je de ene output van je piezo en de andere output van je magnetische elemnten door verschillende versterkers laat lopen. Kun je leuke trucjes meedoen. Op het gitaarforum van John Petrucci geeft hij ook antwoord op zo'n vraag hoe hij die mooie overloop doet op zijn nieuwe cd.
Hij gebruikt beide kanalen de ene voor zijn piezo door een versterker een zooi andere spullen en zijn speakerkast, en de andere output van zijn magnetische elementen doet hij het zelfde alleen door een andere verterker en speakerkasten. Het leuke is dat hij in de serie van zijn magnetishe elementen een volume pedaal heeft, tijdens een nummer waarhij over de magnetische elementen speelt haalt hij steeds iets meer volume weg totdat deze helemaal weg is en volledig is overgevloeid op zijn piezo (dus akoestisch geluid). Ik weet trouwens niet of hij in de serie van zijn piezo ook een volume pedaal zit dat hij bij de een het volume aftapt en bij de andere het volume toevoert.
Volg je me nog?? Ik niet :wink: en je vroeg hier niet eens om geloof ik.

Lacrymosa
8 mei 2002, 10:31
Hij heeft volgens mij 1 volume pedaal, alleen is et eigenlijk gewoon een MIDI expressie pedaal dat er voor zorgt dat het ene signaal zachter gaat en et andere signaal harder, lijkt me we zo makkelijk eigenlijk

CheerS!!

ekkerman
9 mei 2002, 13:52
ik heb in mijn catalyst een stereo out chassis deel en dus plug ik er een stereo y kabel in .
de ene gaat naar mijn boogie of gt5 ( mag. elementen )en de andere de tafel in ( piezo ) .
ik heb het zo laten maken dat er ook een mono kabel in kan die dan de piezo kortsluit ofzoiets in ieder geval kan ik met die mono kabek naar mijn combo of gt5

Dionyios
9 mei 2002, 16:22
Ik heb dan weer een specifiek vraagje over een gitaar met piëzo en de Multitone van Koch. Die versterker heeft 2 ingangen voor gitaren. In de folder die je kan downloaden van die site staat het volgende:

INPUTS :
HIGH - Input for standard-level instruments, e.g. guitars with passive pickups.
LOW - Input for high-level instruments, e.g. guitars with high-output passive or active pickups.
Both inputs may be used for connecting two instruments simultaneously.

Is het dan zo dat je die 2 stekkers van de gitaar met piëzo gewoon in deze twee ingangen kunt stoppen? Dus de "gewone" gitaarstekker in de high-ingang en de piëzo (welke toch actief is?) in de low-ingang. Of denk ik weer te makkelijk?

Sorry dat dit een beetje off-topic gaat, maar ik vond het niet nodig om hiervoor een nieuw topic te openen, want de vragen lijken wel een beetje op elkaar...

Bates15
9 mei 2002, 18:58
Ik geloof dat je impedantie ewel veranderd als je dat doet. Je krijgt dan twee low inputs of twee high inputs. Bel ze even dan kan je dat rechtstreeks aan ze vragen.

Als je inderdaad een stereoplug uit je gitaar krijgt en een y-split aan de andere kant dan kan je je gitaar signaal mooi naar je ampje doen en je piezo signaal mooi naar een (liefst actief) DI-box naar je PA. Signaal terug via de monitor en jij heel blij. Je hoeft immers geen twede amp aan te schaffen...

Dionyios
9 mei 2002, 19:48
Ik wou dat ik die Multitone had Bates...
Nee zal het ff uitleggen, ben nu dus aan het sparen voor een gitaar waar ook piëzo op zit, en wou gewoon ff vragen of het zo simpel op te lossen was doordat er amps zijn die 2 ingangen hebben...
En de koch ga ik zeker proberen als ik aan een grote versterker toe ben, dus vandaar...

Bedankt...

urezna
19 mei 2002, 12:05
Ik speel op een ibanez RG2027XVV, 7snarig en piezo, op een Marshall Valveste VS100 combo, en dat klinkt heel mooi!!!
Speel soms ook op een 80 Watt Valvestae, ouder model, dat klinkt iets minder, de VS100 is helderder.
Ook deze gitaar heeft 2 uitgangen, maar via een schakelaar in de body kan ik ook kiezen om slechts 1 uitgang te gebruiken, en met een tuimelschakelaar kan ik dan piezo of magnetisch element selecteren.
zie ook op mijn website: http://www.homepages.hetnet.nl/~ghizmo96/Music/MyEquipment/rg2027xvv.html