PDA

View Full Version : Amp recorden into computer



Retinite
29 juli 2004, 21:12
t lijkt misschien weer een standaard topic, maar ik prober zo als veel anderen hier wat op te nemen, ik gebruik totnutoe een kabel (die ik uit mn comp speakres hebgehaald (dood aan trust speakers :x ) van kleine plug naar kleine plug, met een verloopstuk ( zo noem ik t maar ff) naar grote plug aan een eind die grote plug in de headphones van mn Line 6 Flextone III gaat en dan die kabel met de kleine plug in mn Creative Audigy 2 ZS... de distortion klink opgenomen héél anders (droog) dan wanneer t zelf uit de amp komt... en de clean mist... iets...

ik denk dat t niet aan mn speakers ligt want die zij nwel goed... maar aangezien de geluidskaart en de amp zelf wel van (redelijk) goeie kwaliteit zijn (en die kabel en dat verloopstuk nou niet echt denk ik) zou het dan wel goed op te nemen zijn met een microfoon voor de amp (shure sm57?)? als zo een microfoon 'waarheidsgetrouw klinkt' zou t goed klinken denk ik... maar ik neem aan dat die mic een grote plug/xlr plug heeft? hoe krijg ik die dan t beste in de geluidskaart? met een verloopstuk? als de kwaliteit er niet al te ongelofelijk veel van achter uit gaat is dat naar mijn mening niet (heel) erg...

ik heb ook nog xlr uitgang op mn amp en speaker-out uitgangen (maar ik heb geen stereo-grote-plugs-naar-een-kleine-plug-kabel) en dan neem ik aan dat tzelfde klinkt als uit de headphones?

ja ik werk (graag) met haakjes ( :roll: )

heel erg bedankt alvast

bert k
29 juli 2004, 22:08
Hoi!
Das nou toevallig, ik heb ook een Flextone III :) , met XLR's achterop. Die moet je echt gebruiken, ik heb een geweldig geluid, helemaal niet nodig om met een mic op te nemen.
Wat je wel nodig hebt is een mengtafeltje. Daar sluit je de flex op aan, en dan de tafel naar de line-in van je geluidskaart. Je zou een Behringer tafel kunnen kopen, is maar 79 euro: http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/5431?hSGd9hLI;

Frits van Mourik
30 juli 2004, 00:52
Hoewel ik helemaal geen modeling-amp adept ben
- integendeel, nuzzing but ze reel zing -
heeft het volgende experiment mij echt verbaasd:

Bert's flextone bij mij in de regieruimte gezet, XLR's op de mengtafel
aangesloten; Bert laten spelen en het geluid van de XLR-outputs via de grote Tannoy's toegevoegd.
Resultaat: het gitaargeluid veranderde van plaats, maar (vrijwel)
NIET van klank.
Vet drama: heb ik dààrvoor 40 mic's in de kast liggen?? :roll:

Groeten,

Frits

bert k
30 juli 2004, 09:41
Het expiriment wat we daarna deden was ook leuk. Frits is de trotse eigenaar van een Vox AC30 uit de jaren 60. Echt wel the real thing. Ik heb een AC30 in mijn Flextone zitten. Dus we hebben ze maar eens naast elkaar gezet...
En het scheelt weinig. Je merkt vooral dat de Vox twee keer 12 heeft en de Flex maat 1 12 inch speakertje, maar het is verder een verbluffende imitatie. En zo heeft hij er nog 30 :D

guhlenn
30 juli 2004, 10:53
Die XLR's zijn analoog? Er zitte toch ook digitale outputs op dat ding naar ik mag aannemen? waarom dan nog via de mengtafel?

g.

Horus
30 juli 2004, 13:08
Ben het met guhlenn eens. En een mengpaneel, ja het zegt het al, is om mee te mengen, en dat hoeft dus niet. Het enige dat je hoeft te doen is aan een XLR -> Mini-jack kabel te komen. Die zal je niet snel in de winkel vinden, maar met een soldeerbout, 2 pluggen en een stukje kabel kom je d'r ook wel (zo heb ik een XLR -> tulp snoer gemaakt, 10 minuten werk en ongeveer 10 euro kwijt, goldplated tulp plug en neutrix XLR plug).

bert k
30 juli 2004, 13:32
Das waar. Maar met dat mixertje kan je ook nog eens een microfoon eraan hangen en je cd speler. Maar op zich kan het ook direkt, zonder meer.
En wat die digitale aansluiting betreft, die zit er niet op :-( Als iemand een mod voor de Flextone III heeft dan hoor ik dat graag...

Retinite
30 juli 2004, 13:34
En het scheelt weinig. Je merkt vooral dat de Vox twee keer 12 heeft en de Flex maat 1 12 inch speakertje, maar het is verder een verbluffende imitatie. En zo heeft hij er nog 30 :D
Had je mijn felxtone 3 moeten lenen want k heb echt 2 12 inch 8-) , jij hebt dan de 'stadnaard flextone iii' of de flextone 3 plus? maar dat maakt toch niet uit dat ik de xl (waarom ze m zo noemen weet ik niet) versie heb (stereo) dan werkt die 'truc' met de xlr nog even goed? en ik vind t vreem,d waarom klink dat dan zoveel beter dan de headphones?

en nog een vraagm ehm :oops: ik heb geen zin om dingen te overbelasten/opblazen, maar kan ik t ook gewoon proberen via de Stereo Out outgangen of hebben die een te hoge output waar mn computer niet blij me zal zijn?

ohja en bert gebruik je wel ns line 6 edit en heb je m al geupdate?:) en heb jij Recto Dual staan of Treadplate Dual? ik heb Recto Dual naast die draaiknop staan maar bij line6 edit stata r echt tredaplate... en de double/dual en tripple rectifiers van mesa heten daar ook treadplate en diamondplate :-? :o

bert k
30 juli 2004, 14:06
Aha, jij hebt de loodzware versie :D Ik heb de Flex plus. De goedkoopste is mono, en geen XLR's, en ik wilde wel stereo kunnen opnemen.
De headphone out zou ik niet gebruiken voor opname. Vaak zit daar een heel matig voorversterkertje, met ruis en een flutgeluid. De truc met een verloopsnoertje 2 x XLR naar minijack moet wel goed gaan. Moet je wel kunnen solderen.
Welke stereo out bedoel je? (ik zit op mijn werk, ik kan niet ff achter op de amp kijken :) )

Line6 edit heb ik wel, alleen nog niet veel mee gedaan, tijdgebrek.
Ik heb Recto op de amp staan. Is er dan een nieuwere versie, met treadplate erop? Zeker ruzie met Mesa Boogie gehad...

Retinite
30 juli 2004, 14:21
kijk als je voor je amp staat (bij mij iig) en m dan kantelt( een beteje) zie je helemala lnks de XLR's stero, dan de gaten van de effectsloop (wat kan je daar precies mee, ja ik weet niet veel, ik weet het) en dan de midi in out naar de pc, dan de telefoonkabel(!!) naar mijn floorboard (36 opslaanmogelijkeheden en wah is wel beter dan maar 4 opslaan waar je met de hand op moet drukken (gaat zo moeilijk tijdens t spelen met een voet OP je amp drukken :D ) dan de headphones en dan de stero out 2 grote pluggaten voor naar een cab, maar ik heb net die stereodingesgeprobeerd (wel mono) maar dat klintk nog slechter dan de headphones, maar het lijkt alsof de headphopnes een beperkter frequentie'gebied' heeft... dat het daarom niet zo lekker klinkt als uit de amp zelf, en de xlrs hebben dus wel dat gehele frequentiegebied?

als je op je werk bent ben je wel druk bezig dan :wink: :wink: :wink: :P

bert k
30 juli 2004, 16:09
Ooops...dat zijn je speaker outs, daar komt idd te veel stroom uit. Dat gaat vervormen als de neten. Dat wordt solderen dus.

[patsermode aan] Ik heb dus een floorboard. Uit Amerika, E-bay. Best wel erg makkelijk, plus een wahwah die het goed doet :cool: [/patsermode uit]

Retinite
30 juli 2004, 16:29
ok help!
Ik heb dus die stuff gekocht: 2 femal XLR jacks, een stereo-minijack en een stereokabel (of 2 kabels aan elkaargeplakt, jeweetwel) nou eh... 9i kheb dus ff die einden gestript van die kabel en nu zit er een witte draad in met koper draad er omheen en in die witte zit ook weer koper draa, in de ander zit t zelfde maar die is rood... nou heb je 4 'kabels'... of 2 per kanaal... maar de XLR plugs hebben 3 pins (kunne r ook 4 ijn, maar het lijtk op een ijzer plaatje met een veer erop die dat indurkgeval weer terugduwt) en de minijack 2 kleintjes voor 2 kanalen (voor elk kanaal 1 een hoge en een lage (de een gata onder de ander uiteindelijk))... wat moet ik aan wat vast maken!
hoe moet ik:
6 pins <===> 2 pins vast maken met 4 draden (om het even wat gemakkelijker te stellen..)
en ja i kkan wel solderen dus dat is t probleem niet...

Retinite
30 juli 2004, 17:07
Ik vind nu dit:

"Stereojack naar twee keer XLR:
tip van stereojack naar pen 2 van XLR een. Ring van stereojack naar pen 2 van XLR twee. Sleeve van de stereojack maar pennen 3 van de XLR pluggen. En van de XLR pluggen de pennen 1 en 3 aan elkaar bakken. :

aangezien ik niet echt thuis ben in die termen:
de tip van de stereojack is de onderste van de 2 dingen in de plug (ik bedoel dus niet dat gedeelt wat je in en apparaat stopt) wan je kan aan 3 dingen iets vast maken

de ring = andere kanaal

en dan 1 en 3 aan elkaar verbidnen, maar welk gedeelte van de stereokabels, de draad of die koperdraden die er omheen gewikkeld zijn?

bert k
30 juli 2004, 18:49
Stereojack bestaat uit 3 delen (het metaal, dus het handvat telt niet mee) het voorste puntje, wat er als eerste ingaat=de tip, een tussendeel, vrij smal=de ring en het achterstuk=de massa.
Als je de plug openschroeft zie je 3 soldeerlipjes. Zoek uit waar die aan vast zitten. Als je tip en ring door elkaar haalt is dat geen drama, dan wordt links en rechts vewisseld.
Je kabel: een rood draadje, rechts en een wit draadje, links. Die gaan aan tip en ring. De ommanteling van beide kabels vlecht je in elkaar en bak je aan massa. Als dit verkeerd zit werkt het niet!
Andere kant, de XLR's Dat is dus twee keer dezelfde aansluiting, 1 x voor rood en 1 x voor wit. XLR pluggen zijn fijn, want ze zijn genummerd. Het rode kabeltje gaat aan pen 2, de ommanteling gaat aan pen 1. Met een klein draadje verbind je pen 3 met pen 1. Dan hetzelfde voor het witte draadje. (Dan kom je erachter dat je het huisje an de plug vergeten ben op de kabel te schuiven en dan kan alles van voor af aan :-D )
Zo moet het lukken! Pas op voor sluiting en smeltende draadjes. Ik heb een flinke hekel aan mini-jack, alles is zo klein...

Retinite
30 juli 2004, 19:00
t is al gelukt :D ik vond die jack nog neit zo erg (behalve dat ik r geen omhulsel meer omheen kan schuiven omdat dan anders alle draden tegen elkaar aan komen en wat r dan gebeurt :-? en t klinkt veeeel beterz niet meer alsof t fdoor de telefoon komt! al klint t natuurlij net wat anders, omdat de gitaaramp 12 inch speakers neit hetzelfde zij nals mn comp speakers, maar t klint wel normaal nu iig :D

ik vond die xlrs lastig om te sodleren :s en ik heb gewoon soldeertin tussen 3 en 1 gedaan.... geen draad...

guhlenn
2 augustus 2004, 11:25
Alleen de POD pro heeft digitale outs? Damn dat vindt ik een echt gebrek. Hoe zit het nu eigenlijk met het verschil tussen vetta en pod pro, Sommige zeggen dat ere een wereld van versachil is, andere niet. Bert?

Glenn

harrie-beton
8 augustus 2004, 18:51
Alleen de POD pro heeft digitale outs? Damn dat vindt ik een echt gebrek. Hoe zit het nu eigenlijk met het verschil tussen vetta en pod pro, Sommige zeggen dat ere een wereld van versachil is, andere niet. Bert?


de pod xt heeft ook digitaal out via USB. Met de update die er nu is is de POD XT en XT pro softwarematig gelijk aan de VETTA.

Potje met Vet
zeg maar :-D

bert k
9 augustus 2004, 01:14
Ja, maar ik heb dus een Flextone. Zeg maar een poor man's Vetta. Voor zover ik weet dezelfde software als de Vetta, maar minder models. En dus geen digitale uitgang.

(Podje met Vet :-D )

harrie-beton
9 augustus 2004, 09:46
Zoveel maakt het niet uit. 40?
ach, ik heb 54 amps en 20 cabinetten. Ik vind het haast te veel.

Met de band spelen we op een concert meestal 30 nummers. Ik kan elk nummer een andere amp kiezen, maar in de regel gebruik er maar 4 ofzo. Ben eigenlijk nog steeds op zoek welke amps goed passen in het nummer. (We spelen eigen nummers)
De pod xt heeft moeite om "in de mix te snijden" dat klopt wel een beetje. Sounds thuis gemaakt, die komen soms niet over in de harde oefenruimte omgeving.
Heb nu 3 concerten met de pod gedaan en de laatste was op een nieuwe eindversterker (BASVERSTERKER!) en stukken beter dan die andere 2.

hb