PDA

View Full Version : Advies nodig over kopen van gitaar.



In_Flames
29 juli 2004, 20:18
Aangezien ik hier nieuw ben zal ik me hier eerst maar even voorstellen, want ik dnek niet dat jullie er veel behoefte aan hebben daar weer een hele nieuwe topic over te zien. :P
Ik heet Michel en ben 17 jaar. Speel nu ong een maandje gitaar op wat oude equipment van me stiefbroertje, een Squier Telecaster. Ik luister graag naar bands zoals Metallica, Black Sabbath, Iced Earth, In Flames, Children Of Bodom, Chimaira.


Maar nu dus mijn vraag:

OK, ik ben van de week dus bij Feedback geweest om wat gitaartjes uit te proberen.
Dit word mijn eerste gitaar... en wil dus ook niet gelijk een te dure kopen.
Ik heb maximaal ongeveer 500 euro te besteden (maar het hoeft niet perse allemaal op )... waarvan ik dan ook nog een versterker moet kopen (word waarschijnlijk een Roland Cube15 - € 120,- ).

Zelf wil ik dus deze Dean ZX in het zwart kopen van € 230,-
http://www.deanguitars.com/zx.htm

Ik ben dol op het Explorer model,.. hij speelde lekker, en ik vond zijn geluid beter klinken dan de meeste anderen rond die prijs, vooral met distortion. En ik heb ook goede reacties over deze gitaar gelezen.


Nu wou iemand mij volgende week dus wel ernaar toe rijden om hem te gaan kopen.
Maar hij zegt dat het niet zo slim is om zo'n goedkope gitaar te kopen... omdat die volgens hem meestal van slecht hout gemaakt zijn. Waardoor dat hout krom trekt met warm weer, waardoor die vervolgens heel snel ontstemd raakt. En hij zegt dat zulke gitaren in een jaartje alweer kapot zijn.

Maar ik ken dus iemand die vrijwel dezelfde gitaar heeft (alleen de nek en het lichaam zijn één geheel bij hem). Maar hij heeft er nog nooit problemen mee gehad,... en zegt ook dat je voor goedkope prijzen best degelijke gitaren kan krijgen voor beginners, en dat de prijs ook niet altijd gelijk staat aan de kwaliteit.
Zelf ben ik het hier dan ook meer mee eens,... omdat ik zelf niet geloof in die instelling dat je perse een dure gitaar moet kopen. Hij zal vast niet kunnen tippen aan bijv een Gibson, maar dat vind ik ook niet echt nodig als je net begint.


Maarjah,.. nu zou ik dus wel graag jullie mening hierover willen horen.

En alvast bedankt.

AART
29 juli 2004, 20:22
je hoeft idd zeker geen gibson om te beginnen, en als je een beetje een degelijke beginnersgitaar hebt(300 euri) gaat ie zeker niet zo snel kapot, kan je zeker wel wat jaartjes op vooruit, maar kijk ook eens tweedehands, misschien kan je dan een epiphone explorer op de kop tikken voor dat bedrag

Rubenios
29 juli 2004, 20:29
aan je stijl te zien zit je bij gibson denk k niet helemaal goed hoor :)

k speel zelf ook richting CoB/In Flames/Norther enzo, en ik denk dat je het beste dan op jacht kunt gaan naar een ibanez of een jackson ofzo, 24 frets en floyd rose.

succes

pol
29 juli 2004, 20:40
tuurlijk zit ge bij gibson of modellen die erop lijken wel goed. ik speel zelf thrash metal ala annihilator, iced earth, death angel e.d. op een gibson sg standard.
Om metal te spelen heb je toch helemaal geen floyd rose en 24 frets nodig. Gitaren met een vaste brug klinken trouwens strakker.
in die prijsklasse kun je ook nog uitkijken voor een ltd, die zitten prima in mekaar.
Die dean ken ik niet, ziet er wel goed uit.

In_Flames
29 juli 2004, 20:54
Ach jah,... het soort gitaar ligt totaal aan je eigen smaak denk ik.
Van de gitaren die ik geprobeerd heb vond ik zelf dus de Dean het best klinken in die prijsklasse.

Maarjah,.. waar het me dus vooral om gaat is of die goedkopere gitaren nou echt zo flut zijn zoals enkelen zeggen.
Niet dat wat hun zeggen mijn keuze echt zal veranderen... het gaat er toch vooral om dat ik hem zelf lekkrr vind spelen en goed vind klinken. En tot nu toe heeft de grote meerderheid toch wel het tegenovergestelde van hun gezegd.

Ik weet dat ze me alleen maar willen helpen, maar volgens mij nemen ze gewoon aan dat ze slecht zijn omdat ze goedkoop zijn, en vergelijken ze alles iets te veel met de duurdere merken. Maarja, ik vraag me toch wel af hoe dat nou met dat krom trekken van het hout zit.

Owja, en heeft iemand hier misschien een beetje ervaring met Dean gitaren?

3nrico
29 juli 2004, 20:55
Die gitaar ziet er goed uit en je hoeft echt niet op een Gibson of iets anders duurs te beginnen.
Ik ben ook op een goedkoop Ibanezje begonnen maar nooit geen problemen mee gehad (al was die Floyd wel klote toen ik snaren moest vervangen ;)).
Ga een beetje op je eigen gevoel af.
Je moet er straks toch een tijd op spelen dus kun je het beste een gitaar kopen waar je prettig op speelt en in je budgets past.

En volgens mij is die Dean een vrij aardig gitaartje ;)

Wormaap
29 juli 2004, 21:26
Dat van kromtrekken enzo is pure stierenpoep :P
'N maat van mij speelt al 4 of 5 jaar op dezelfde Ibanez van 150 euro inclusief versterker kabel tas enz, dus zo'n 80 voor de gitaar ofzo, en daar is nog helemaal niks mis mee, ding speelt nog prima.
Natuurlijk is't qua sound en feel niet te vergelijken met'n duurdere gitaar, maar qua degelijkheid zit't wel snor hoor ;)

Brutus-Lp
29 juli 2004, 21:40
probeer eens een dean evo.

Dugie
29 juli 2004, 21:49
Meestal is het zo dat je in het begin het verschil in klank toch niet hoort.
En qua materiaal is het minderwaardig aan de duurdere, maar dit heeft steeds met de klank te maken, minder met de levensduur.

Hij zal niet kromtrekken zolang je hem normaal besnaard.

In_Flames
29 juli 2004, 21:52
probeer eens een dean evo.

Die heb ik ook geprobeerd :P ... en hij beviel me ook wel.

In_Flames
29 juli 2004, 23:46
Anyway,... nog bedankt voor jullie advies mensen. :)

Ik ga gewoon voor die Dean ZX... een vriend van me zei nog dat die normaal ook € 374,- waard is, maar bij Feedback gewoon zoveel goedkoper is. Dus dat lijkt me toch niet verkeerd om mee te beginnen als ik dat voor 230,- kan krijgen. :D

En ik vind het zelf toch wel de beste gitaar die ik bespeeld heb voor zijn prijs.
Dus dat lijkt me al reden genoeg om hem te kopen.

Megadeth
29 juli 2004, 23:53
Jep, gewoon doen, is een prima gitaar voor het geld! :)

Bobbel
30 juli 2004, 00:55
FENDER :D

Anders Destium
30 juli 2004, 00:58
Dude, er zijn ook andere merken dan Fender. En ze bieden (veel) meer kwaliteit voor het geld, Deans zijn in dat opzicht zeker aan te raden!

Bobbel
30 juli 2004, 00:59
ik was aan het ouwe hoeren... zie die smile dan!

jorrit
30 juli 2004, 10:52
ben net inflames aan t luisteren :D

Anders Destium
30 juli 2004, 10:53
ik was aan het ouwe hoeren... zie die smile dan!

Ik zag helemaal geen smiley :D

Bobbel
30 juli 2004, 13:21
Ik had er :D neergezet...

bert k
30 juli 2004, 13:56
ey, bobbel, als je een bericht plaatst moet je ff 'Schakel Smilies uit in dit bericht'uitvinken. Dan krijg je echte smilies.

Bobbel
30 juli 2004, 15:26
ah ok... zo dus :razz: