PDA

View Full Version : Verschil geluid u.s.a. 117V 60 Hz t.o.v. europa 110V 50Hz



HaTim
29 juli 2004, 12:57
Als je een u.s.a buizenversterker die daar op117V, 60 Hz is getuned, aansluit op een verhuistrafo die hier 110V 50Hz 500V/A levert, zou de versterker dan anders (minder) kunnen klinken?

Al
29 juli 2004, 16:09
Als je een u.s.a buizenversterker die daar op117V, 60 Hz is getuned, aansluit op een verhuistrafo die hier 110V 50Hz 500V/A levert, zou de versterker dan anders (minder) kunnen klinken?

Verschil 50/60 Hz zal je niet horen want de spanning wordt gelijkgericht en verder geeft dat geen verstrekkende problemen. Afhankelijk van je verhuistrafo kan er een spanningverschil zijn ondat die dingen nog wel eens wat willen afwijken. Meten is weten. Vaak zijn ze nog gemaakt voor 220V-110V. We werken nu met 230 dus komt er secundair bij die trafo's alweer wat meer uit. Vergeet niet dat de spanning in Nederland ook niet altijd overal netjes 230V is. Je kan zomaar in een zaaltje of op een festival staan waar je maar 210V hebt, wel eens gehad. Ook wel eens door te lage spanning synthesisers horen bokken, die kunnen daar gevoelig voor zijn. Een buizenamp blijft nog wel redelijk goed werken dan. Qua sound kan een lagere spanning merkbaar zijn. De instelling vd buizen zal iets kouder worden. Mocht je, eenmaal hier, de buizen goed inregelen dan werkt hij net zo goed als een Euro amp.

Al

HaTim
29 juli 2004, 16:51
Hmm... De buizen waren inderdaad te koud afgesteld, maar die kon ik heel makkelijk keurig op de geadviseerde op 32mA zetten (6V6). Toch klinkt ie niet zo als ik denk dat ie zou moeten.

PeeVee
29 juli 2004, 16:52
Als je een u.s.a buizenversterker die daar op117V, 60 Hz is getuned, aansluit op een verhuistrafo die hier 110V 50Hz 500V/A levert, zou de versterker dan anders (minder) kunnen klinken?

Versterker klinkt beter want eventuele brom is lager (50 of 100 Hz i.p.v. 60 of 120 Hz) :-D

Negative K3 fan
29 juli 2004, 17:16
Hmm... De buizen waren inderdaad te koud afgesteld, maar die kon ik heel makkelijk keurig op de geadviseerde op 32mA zetten (6V6). Toch klinkt ie niet zo als ik denk dat ie zou moeten.

afstellen op stroomsterkte is eigenlijk ook niet genoeg, voor een zo perfect mogelijke bias afstelling moet je met scope etc aan de slag.

HaTim
29 juli 2004, 17:34
Op de achterkant v.d. versterker kan je de stroom aflezen die door de eindbuis gaat. D.m.v. een potmeter kan je per buis de bias afstellen.

Al
29 juli 2004, 18:38
Op de achterkant v.d. versterker kan je de stroom aflezen die door de eindbuis gaat. D.m.v. een potmeter kan je per buis de bias afstellen.

Watvoor amp is het en wat klinkt er precies niet zo goed aan? Weet je toevallig de plaatspanning vd eindpitten?

Al

HaTim
30 juli 2004, 16:11
Het is een nieuwe versterker. Een ToneKing Meteor 40A met 4x6V6 buizen. Zie www.Toneking.com.
De E, A en D snaar klinken goed, de G, B en hoge E klinken dun, niet warm of transparant. Verhogen van de bias
verhelpt dat niet echt.


"Weet je toevallig de plaatspanning vd eindpitten? "

Ik weet niet hoe je de plaatsspanning van de eindbuizen kunt meten, misschien kan je me dat uitleggen.
Ik ga nu een week op vakantie, daarna meld ik me hier wel weer en kunnen we verder kijken.

Al
30 juli 2004, 16:25
Het is een nieuwe versterker. Een ToneKing Meteor 40A met 4x6V6 buizen. Zie www.Toneking.com.
De E, A en D snaar klinken goed, de G, B en hoge E klinken dun, niet warm of transparant. Verhogen van de bias
verhelpt dat niet echt.


"Weet je toevallig de plaatspanning vd eindpitten? "

Ik weet niet hoe je de plaatsspanning van de eindbuizen kunt meten, misschien kan je me dat uitleggen.
Ik ga nu een week op vakantie, daarna meld ik me hier wel weer en kunnen we verder kijken.


Ik lees 40W. Dat is dan fixed bias --> 32 mA is aan de hoge kant! Je hebt kans dat je daar buisjes mee verstookt want 6V6's zijn niet erg robuust. Het scheelt wel als die amp schermweerstanden heeft (?). Ik zou max 25 mA aanhouden.

Dat ie niet warm en dun zou voor een deel aan slechte kwaliteit buisjes kunnen liggen maar vaak ligt dat aan matige (goedkope) parts.

Al

PeeVee
31 juli 2004, 21:03
afstellen op stroomsterkte is eigenlijk ook niet genoeg, voor een zo perfect mogelijke bias afstelling moet je met scope etc aan de slag.
Oh?!... Vertel eens...

Met een toonfiets en een multimetertje kom je een heel eind hoor! Scope heb ik aan de output (dummy load) om power te meten en te kijken of er geen rare rommel in de output zit, maar voor het biassen niet echt nodig maar wellicht weet jij meer dan ik dus vertel...

PeeVee
31 juli 2004, 21:07
Eerlijk is eerlijk, het is een koele feature!!

http://www.toneking.com/Products/biasmeter_300.jpg

(bij 32 mA is dat trouwens inderdaad beetje paradoxaal met de huidige 6V6 productie. Ik even blij dat ik nog een wintervoorraadje Hytrons en RCA's heb!)

Dirtypool
1 augustus 2004, 12:12
Mooie versterkers!
Alleen jammer dat bij de soundsamples, die van dat bandje not found bleken :???:
Met wat voor een gitaar speel je er eigenlijk door? Kan het natuurlijk ook aan liggen?

Negative K3 fan
1 augustus 2004, 14:17
afstellen op stroomsterkte is eigenlijk ook niet genoeg, voor een zo perfect mogelijke bias afstelling moet je met scope etc aan de slag.
Oh?!... Vertel eens...

Met een toonfiets en een multimetertje kom je een heel eind hoor! Scope heb ik aan de output (dummy load) om power te meten en te kijken of er geen rare rommel in de output zit, maar voor het biassen niet echt nodig maar wellicht weet jij meer dan ik dus vertel...

ik heb de klok horen luiden maar ik weet de klepel niet echt te vinden, dus ik dacht laat ik maar eens een balletje opgooien... De uitspraak basseer (of met 1 s?? pfft zondagochtend) ik hier op http://www.tone-lizard.com/lesson8.htm

HaTim
16 augustus 2004, 15:41
Weer terug van vakantie.
Het ging er dus om dat het mid-hoog te dun klinkt.
Dit bericht kreeg ik van de bouwer zelf binnen:

The amp is designed for 120V line. At 110V, it will sound weaker.
The bias voltage varies with line voltage as well, and this is why it
measured 26mA when you first tried it. A possible solution to this
would be to use a variac which allows a higher output voltage than
the input voltage (most U.S. varaics have an output from 0 to 130V
with an input of 120V) to boost the line voltage somewhat.
However, I don't think this will change the voicing of the amp
very much. It will give the amp more punch and a fatter sound, but
probably won't appreciably affect the balance of the top end to the
upper mids. It may not be worth the trouble and expense. The 50Hz
line voltage probably further reduces the B+ generated by the power
supply, resulting in a thinner sound.
At 50Hz, you may need about 125V
on the AC line for the same B+ voltage as 120V/60Hz.

PeeVee
16 augustus 2004, 20:46
Weer terug van vakantie.
Het ging er dus om dat het mid-hoog te dun klinkt.

Het lijkt mij een broodje aap verhaal verhaal maar sinds mijn krachtige uitspraken over trafo's en wikkelverhoudingen (die er alleen maar toe zouden doen) ben ik daar toch wat voorzichtiger mee hahahaha :wink:

De wisselspanning (50 Hz of 60 Hz) wordt gelijkgericht naar gelijkspanning. Ondanks dat ik neig te zeggen dat 50 sinustoppen en -dalen per seconde inderdaad "iets" minder oppervlakte hebben dan 60 sinustoppen en -dalen per seconde, neig ik te zeggen dat ze gelijkgerichte spanning wordt bepaald door sinustop en dal en niet door de frequentie. Volgens mij levert een 50 Hz wisselspanning gelijkgericht een zelfde DC gelijkspanning op als een 60 Hz wisselspanning.

Filtercaps werken (het woord zegt het al) als filter maar ook als stroombuffer dus vermits de waarde beetje strategisch gekozen is, zou ik zeggen dat die buffer het verschil tussen 50 of 60 sinussen wel op zou moeten vangen.

58relic
16 augustus 2004, 23:49
Heb je deze vraag al voorgelegd aan gerenomeerde Nederlandse amp gurus, bv Arie Folkerts van FNS TubeTech, of Peter van Weelden.
Deze jongens zouden van wanten moeten weten.

Misschien kun je je vraag ook kwijt op http://www.thegearpage.net/board/
Veel gerenomeerde Amerikaanse high end amp builders die hier contribueren.

Btw, supermooie versterkers die ToneKings!

mathe
17 augustus 2004, 14:10
De wisselspanning (50 Hz of 60 Hz) wordt gelijkgericht naar gelijkspanning. Ondanks dat ik neig te zeggen dat 50 sinustoppen en -dalen per seconde inderdaad "iets" minder oppervlakte hebben dan 60 sinustoppen en -dalen per seconde, neig ik te zeggen dat ze gelijkgerichte spanning wordt bepaald door sinustop en dal en niet door de frequentie. Volgens mij levert een 50 Hz wisselspanning gelijkgericht een zelfde DC gelijkspanning op als een 60 Hz wisselspanning.

Je zit in de goede richting te denken alleen trek je de verkeerde conclusie. Het heeft alles te maken met de ontlaadtijd van het R/C of L/C filter. Doordat bij 60Hz na gelijkrichting de toppen vaker voorkomen krijgt de bufferelco minder tijd om zich te ontladen. Hierdoor zal de effectieve gelijkspanning hoger zijn dan bij 50Hz. Dit geldt uiteraard alleen bij gelijke belasting van de gelijkspanningsvoeding. Doordat de voedingspanning hoger wordt zullen de versterkertrappen meer stroom gaan trekken en daalt de spanning dus weer iets. Hierdoor wordt een deel van het verhogingseffect teniet gedaan, maar het is nog steeds meetbaar.
Mijn ervaring is dat het bij een AC30 zo'n 15 Volt kan schelen.

Marc

Frits van Mourik
18 augustus 2004, 02:58
Is allemaal heel plausibel!
Maar wat denk je - of wat is je ervaring - ; is die 15 V verschil hoorbaar?

Al
18 augustus 2004, 11:33
Is allemaal heel plausibel!

Logisch ook, 60Hz betekent meer energie dan 50Hz.


Maar wat denk je - of wat is je ervaring - ; is die 15 V verschil hoorbaar

Er zal een heel klein beetje verschil zijn maar duidelijk te horen zal het zeker niet zijn.

Al

PeeVee
21 augustus 2004, 10:33
Hoi Mathe,

Bedankt voor je reactie, ik had er stiekum al op gehoopt, op één of andere manier neig ik te denken dat je beetje in die hoek zit ;-)


Je zit in de goede richting te denken alleen trek je de verkeerde conclusie.
Heb ik dat weer... :-(


Het heeft alles te maken met de ontlaadtijd van het R/C of L/C filter. Doordat bij 60Hz na gelijkrichting de toppen vaker voorkomen krijgt de bufferelco minder tijd om zich te ontladen.
Hmmm... Om heel eerlijk te zijn had ik het zelf echt niet zo bedacht. Ik dacht dat als je AC meette (of is het nou "mat"?!) dat je een "gemiddelde" van de sinus meette. Vandaar dat als je dat gelijkricht, je de AC spanning moet vermenigvuldigen met +/- 1,4 (wortel twee als ik me niet vergis) want na gelijkrichting houd je feitenlijk alleen toppen over. Ondanks dat er na gelijkrichting nog wel een "rimpel" is, dacht ik dat je die glad kon smeren met filtercaps. Ik dacht dus als de sinus b.v. echt piekte op 14V dat je dan 10VAC zou meten en gelijkgericht met buffer je toch echt op 14V uit zou komen. Die wortel twee, houd dat dan nog verband met onze Europese 50 Hz? Dat zou dan wel moeten toch?


Hierdoor zal de effectieve gelijkspanning hoger zijn dan bij 50Hz.
Ik zou juist zeggen dat de AC die je meet hoger is omdat je zoals ik in originele bericht al schreef meer "oppervlakte" hebt (energie). Ik dacht dat je bij gelijkrichting altijd de top-top waarde kreeg als DC en dat je die vanwege de "deuken" c.q. "missende stukken in de sinus" flink moet bufferen. Elco werkt dan toch als een soort batterijtje? Als je b.v. 100V op een elco zet en je meet dan de spanning, dan blijft ie dat toch nog een aardig tijdje op spanning... toch?!...

Bij te weinig buffering snap ik wel dat ontlaadtijd van elco's een rol spelen, maar het idee is toch juist zo te bufferen dat je je (vrijwel) onbelaste spanning op peil kunt houden?

PeeVee
21 augustus 2004, 10:37
Logisch ook, 60Hz betekent meer energie dan 50Hz.
Maar dat betekent niet per definitie een hogere spanning... In dit geval blijkbaar wel. Toch snap ik het nog niet... Stel dat je blokgolven AC zou hebben en je zou die gelijkrichten dan kreeg je een mooie gelijkspanning die ook gewoon piek waarde zal meten (in dit geval dus zelfde als de VAC die je meet omdat er geen sinus vorm is en je dus niets te maken hebt met oppervlakte daarvan). Ik zou dus veronderstellen dat bij hogere frequentie (= meer oppervlakte) je een steeds hogere VAC zou meten maar VDC gelijk zou blijven (onbelast en/of voldoende gebufferd)

Wormaap
21 augustus 2004, 15:53
Er is toch geen enkel verschil qua energie tussen 50 en 60Hz o_O De pieken en dalen boeien vrij weinig, de spanning waar wij het normaal over hebben (230 of 115V) is de gemiddelde spanning, en die verandert niet als je meer of minder pieken en dalen hebt. Of je nou binnen een seconde 50 pieken met nét ietsje meer energie of 60 met nét iets minder hebt, dat boeit totaal niet. 110V @ 1A is en blijft 110W of't nou 50 of 60Hz is.

mathe
21 augustus 2004, 17:21
Ik zou dus veronderstellen dat bij hogere frequentie (= meer oppervlakte) je een steeds hogere VAC zou meten maar VDC gelijk zou blijven

Ehhhh...... nee! Precies andersom :lol:
Om bij een sinusvormige spanning (ongeacht de frequentie) de effectieve spanning te berekenen doe je het volgende:

Ueffectief = (0,5 * wortel 2) * Utop

Dit is de spanning die meet met een DVM.

De volgende pagina legt het één en ander uit over gelijkrichten en bufferelco's: http://www.on4cp.org/cursus/radio/filtra.htm

Ik zie in meerdere posts dat mensen energie en spanning met elkaar in verbinding brengen. Vergeet echter niet dat er geen directe verbinding bestaat tussen spanning en energie maar dat hierbij altijd de eenheid stroom om de hoek komt kijken. Zoals je ziet in onderstaande formule kan er zonder stroom geen vermogen (energie) zijn en speelt het faseverschil tussen spanning en stroom (cosinus phi) ook nog een rol:

Vermogen = Spanning * Stroom * Cosinus Phi (Watt)


Ik dacht dat als je AC meette (of is het nou "mat"?!) dat je een "gemiddelde" van de sinus meette.
Klopt (en mat of meette is allebei goed).


Die wortel twee, houd dat dan nog verband met onze Europese 50 Hz?
Nee, geen verband. Bij het berekenen van Ueffectief is immers geen tijdconstante aanwezig


Als je b.v. 100V op een elco zet en je meet dan de spanning, dan blijft ie dat toch nog een aardig tijdje op spanning... toch?!...
Als hij onbelast is wel, zo gauw hij belast is wordt hij via de belasting ontladen. Hierbij is het afhankelijk van de groote van de belasting hoe lang dit duurt.


Bij te weinig buffering snap ik wel dat ontlaadtijd van elco's een rol spelen, maar het idee is toch juist zo te bufferen dat je je (vrijwel) onbelaste spanning op peil kunt houden?
Helaas, maar dat lukt je niet. Da's meteen ook het nadeel van een ongestabiliseerde voeding. De gelijkspanning varieert met de mate van belasting.
Praktisch voorbeeld: meet de voedingsspanning van een buizenversterker met alle buizen geplaatst en voor het gemak geen geluid. De belasting zal nu voornamelijk bestaan uit het vermogen wat de buizen opnemen door hun ruststroom instelling. Zet de versterker uit en haal alle buizen eruit (pas op je vingers :wink: ). Als je nu de versterker weer aanzet en de voedingsspanning meet zul je zien dat deze hoger is dan wanneer de buizen waren geplaatst...
Eén keer raden hoe dat komt...

Marc

PeeVee
22 augustus 2004, 14:53
Praktisch voorbeeld: meet de voedingsspanning van een buizenversterker met alle buizen geplaatst en voor het gemak geen geluid. De belasting zal nu voornamelijk bestaan uit het vermogen wat de buizen opnemen door hun ruststroom instelling. Zet de versterker uit en haal alle buizen eruit (pas op je vingers :wink: ). Als je nu de versterker weer aanzet en de voedingsspanning meet zul je zien dat deze hoger is dan wanneer de buizen waren geplaatst... Eén keer raden hoe dat komt
Omdat er geen stroom loopt en er dus geen spanning over "interne weerstand" van trafo valt... Is dat niet wat je bij een batterij de (tamelijk nietszeggende) "klemspanning" noemt?

Ik weet dat dit niet het antwoord is dat recht geeft op de koelkast... Ik had dus iets moeten antwoorden met ontlaadtijd van accu's, c.q. de mate waarin ze de spanning op peil weten te houden. ik heb altijd gedacht dat ze dat ook braaf deden maar er begint toch weer een kwartje te rinkelen wat misschien ook nog wel gaat vallen vandaag... bedankt Marc es 73 (was alweer vegeten dat je ook radioamateur was).

Al
27 augustus 2004, 03:25
Er is toch geen enkel verschil qua energie tussen 50 en 60Hz o_O De pieken en dalen boeien vrij weinig

Dat is niet zo --> het kost meer energie iets 60 per seconde dezelfde amplitude heen en weer te laten bewegen dan 50 keer per seconde.

Al

Bronze
27 augustus 2004, 16:00
Ik stel dat de voeding van een versterker de grootste invloed op het karakter heeft. Met karakter bedoel ik hier het impulsgedrag van een versterker, dus de eerste paar milliseconden na de aanslag, verderop klinkt een gitaar zowiezo als een viool of iets anders. Als je het dynamische gedrag van de voeding kunt veranderen dan verander je meteen een wezenlijk deel van het geluid en er zijn voedingen waarbij dat kan dus ik zou zeggen, succes met het bouwen.

Al
30 augustus 2004, 15:12
Ik stel dat de voeding van een versterker de grootste invloed op het karakter heeft. Met karakter bedoel ik hier het impulsgedrag van een versterker, dus de eerste paar milliseconden na de aanslag, verderop klinkt een gitaar zowiezo als een viool of iets anders. Als je het dynamische gedrag van de voeding kunt veranderen dan verander je meteen een wezenlijk deel van het geluid en er zijn voedingen waarbij dat kan dus ik zou zeggen, succes met het bouwen.

Ik denk dat we hier sterk op het gebied van de elco's terecht komen. Je zou zeggen dat we als gitaristen neutrale snel reagerende elco's nodig hebben maar is dat wel zo??

Al

HaTim
30 augustus 2004, 16:14
Ik, de starter van dit onderwerp, heb de versterker op een variac kunnen uitgetesten. Dus ipv. 110V wat mijn verhuistrafo afgeeft, naar 117V op de variac. Nadat de bias weer was aangepast, was er (helaas) geen noemenswaardig verschil te horen. Het mid-hoog blijft schel, dunnig en onmuziekaal.

Mr.Jay
30 augustus 2004, 16:22
Ik, de starter van dit onderwerp, heb de versterker op een variac kunnen uitgetesten. Dus ipv. 110V wat mijn verhuistrafo afgeeft, naar 117V op de variac. Nadat de bias weer was aangepast, was er (helaas) geen noemenswaardig verschil te horen. Het mid-hoog blijft schel, dunnig en onmuziekaal.

Dan wordt het onderwerp heel anders vrees ik.
De sound die je noemt kan ook goed veroorzaakt worden de ( foute dan..) speaker. Of geen mooie tuning van de amp.

JaY

HaTim
30 augustus 2004, 17:13
Ik vrees het ook.

PeeVee
30 augustus 2004, 18:00
Er is toch geen enkel verschil qua energie tussen 50 en 60Hz o_O De pieken en dalen boeien vrij weinig
Dat is niet zo --> het kost meer energie iets 60 per seconde dezelfde amplitude heen en weer te laten bewegen dan 50 keer per seconde.


Maar als ik Mathe goed heb begrepen is dat ook niet (per definitie) zo, ik herhaal nog even wat hij eerder hier schreef en wat ook wel essentiëel voor het verhaal:

Ik zie in meerdere posts dat mensen energie en spanning met elkaar in verbinding brengen. Vergeet echter niet dat er geen directe verbinding bestaat tussen spanning en energie maar dat hierbij altijd de eenheid stroom om de hoek komt kijken. Zoals je ziet in onderstaande formule kan er zonder stroom geen vermogen (energie) zijn en speelt het faseverschil tussen spanning en stroom (cosinus phi) ook nog een rol

Om maar even flauw te doen; het kost minder energie "iets lichts" 60 x per seconde heen en weer te wapperen dan iets zwaars 50 x heen en weer te wapperen. De "zwaarte" is in dit geval stroom. Frequentie van lichtnet heeft an sich niets met "energie" te maken, pas als er stroom geleverd moet worden. De uitspraak "60 Hz kost meer energie dan 50 Hz" is niet compleet en kun je daarom niet zo stellen.

Zoals jullie weten schuw ik het niet mezelf en plein publique volkomen voor joker te zetten met mijn beperkte technische kennis maargoed, ik probeer het tenminste te snappen en Marc springt wel in wanneer ik weer voor me uit zit te ijlen ;-)

Zoals Marc ook al schreef is de effectieve spanning van een sinus gewoon 0,5 * SQT(2) * Vtop (zeg maar 0,71 x top) en dat meet je volgens mij ook met je multimeter op standje AC; het gemiddelde van een halve sinus. De gelijkgerichte onbelaste DC zal dus VAC x 1/(0,71) oftewel VAC * ong. 1.41 zijn). In principe zul je (onbelast!) met je meter geen verschil meten tussen b.v. 300 VAC 50 Hz of 60 Hz, zoals Marc schreef speelt tijdsconstante geen rol, het gaat gewoon om de "gemiddelde" waarde van een (halve) sinus en die is qua "vorm" en "oppervlakte" volgens mij altijd wel gelijk en constant (mooi he, wiskunde).

De crux zit verderop. Na het gelijkrichten krijg je (onbelast!!) een gerimpelde spanning (feitenlijk alleen maar toppen); met elco's kun je die gladsmeren; die werken nl. als batterijtjes en kunnen de spanning mooi vasthouden. Die buffer elco's vullen dus de "spanningsgaten" op tussen de toppen (wanneer sinus door 0 gaat). Onbelast zul je dus als DC de wisselspanningstop meten.

Nu komt dus wat Mathe bedoelde; op het moment dat je de voeding gaat belasten moet er stroom geleverd zal moeten worden zal er dus constant bij die spanning stroom geleverd moeten worden. Om de "gaten" op te vullen zullen de buffercaps bij moeten springen, afhankelijk van de ontlaad tijd (stroom leveren wanneer wisselsinus door nul gaat) en de oplaadtijd (snoept wat spanning af tijdens de piek) zal dit dus drukken op de DC spanning. Dit effect is ook prima te meten zoals Mathe beschrijft. Meet maar eens spanning na gelijkrichter eerst met standby off, dan b.v. met alleen met preampbuisjes erin en dan nog een keer met alle buizen.

Ik dacht dat die spanningsval te wijten was aan interne "Ohmse" weerstand van voedingstrafo (en evt. gelijkrichtbuis) maar ook de buffering speelt hier dus blijkbaar een rol en je hebt dan te maken met op- en ontlaadtijd. Goed, laat ik er maar niet verder over oreren, ik heb ongetwijfeld de bel horen luiden en de klepel ingeslikt maargoed, beter één bel gehoord dan tien in de lucht. Van het kwartje is misschien nog maar een stuivertje of dubbeltje gevallen maargoed, het begin is er een een nieuwerwets dubbeltje is toch 22 Oud-Hollandsche Guldencent dus voor 2001 feitenlijk bijna een kwartje 8-)

Volgens mij zit deze discussie inderdaad niet op het juiste pad. Iets kost pas energie als er vermogen (Joules of Watts) wordt opgenomen. Het wisselen van spanning kost op zich geen (weinig) energie. Je kunt met een kristal vrij gemakkelijk een oscilatortje maken die wiebelt op een paar MHz (bekend is b.v. Pixie; een 80 meter QRP CW zendertje); zo lang die geen geen stroom hoeft te leveren kost dat ook geen energie.

Mathe, is het ook zo dat b.v. over een tijdsperiode van b.v. 1 seconden de oppervlakte van de (10) sinussen bij 10 Hz gelijk is aan de oppervlakte van 50 (100) sinussen bij 50 Hz bij gelijke amplitude? Ja dat zou wel moeten he? Je neigt te zeggen dat hogere frequentie meer oppervlakte per tijdseenheid zou geven maar da's meer omdat je b.v. op (ik heb ouwe buizen) scope gewoon meer streepjes ziet en het streepje even dik blijft.

Oh, aangezien het lichtnet tegenwoordig zo'n beetje op 230 VAC zit, denk ik dat een 2:1 verhuistrafo zo'n beetje 115VAC zal geven, het verschil met een Variac op 117 VAC zul je inderdaad niet horen. Ik geloof ook niet dat je daar een totaal andere sound mee krijgt; het zal om zeeer subtiele nuances gaan. Zelfde geldt volgens mij voor verschil tussen 50 en 60 Hz; laatste zal wellicht iets hogere spanning overhouden maar ik kan me niet voorstellen dat dat tientallen Volts zullen zijn; meer in de orde van enkele Volts... toch? Is lastig om om te testen want waar haal je uberhaubt 60 Hz netspanning vandaan?

Eeeh... het ging hier toch om vintage amps?!?! :-D

HaTim
2 september 2004, 12:57
Boeiend relaas Peevee! Helaas ontbreekt mij de kennis om hierop gedegen te reageren.
Maar zou het zo zijn dat er geluidsverschil is dan betekent het dat alle amerikaanse versterkers die hier in de winkel staan dus minder klinken òf dat het ontwerp is aangepast voor de europese markt.

[/quote]Eeeh... het ging hier toch om vintage amps?!?!
Als je heeeel goed kijkt staat er achter 'Vintage Versterkers(t/m 1983)' ', buizen en techniek', tenminste op mijn computer.

mathe
2 september 2004, 23:30
Om maar even flauw te doen; het kost minder energie "iets lichts" 60 x per seconde heen en weer te wapperen dan iets zwaars 50 x heen en weer te wapperen. De "zwaarte" is in dit geval stroom. Frequentie van lichtnet heeft an sich niets met "energie" te maken, pas als er stroom geleverd moet worden. De uitspraak "60 Hz kost meer energie dan 50 Hz" is niet compleet en kun je daarom niet zo stellen.
Klopt, frequentie heeft niets te maken met energie in dit geval.


Volgens mij zit deze discussie inderdaad niet op het juiste pad. Iets kost pas energie als er vermogen (Joules of Watts) wordt opgenomen. Het wisselen van spanning kost op zich geen (weinig) energie. Je kunt met een kristal vrij gemakkelijk een oscilatortje maken die wiebelt op een paar MHz (bekend is b.v. Pixie; een 80 meter QRP CW zendertje); zo lang die geen geen stroom hoeft te leveren kost dat ook geen energie.
Als je stroom gaat trekken van een kristal (is trouwens een mechanische resonator) zul je hem weg gaan trekken van zijn resonantiefrequentie ('pulling') en da's niet echt gewenst.
Het lichtnet wisselt trouwens niet van spanning maar van stroomrichting. Wie weet nog wat 'AC' betekende? :wink: Alternating current


Mathe, is het ook zo dat b.v. over een tijdsperiode van b.v. 1 seconden de oppervlakte van de (10) sinussen bij 10 Hz gelijk is aan de oppervlakte van 50 (100) sinussen bij 50 Hz bij gelijke amplitude? Ja dat zou wel moeten he? Je neigt te zeggen dat hogere frequentie meer oppervlakte per tijdseenheid zou geven maar da's meer omdat je b.v. op (ik heb ouwe buizen) scope gewoon meer streepjes ziet en het streepje even dik blijft.
Als je een belasting met bijbehorende impedantie buiten beschouwing laat is het antwoord gelukkig ja.


Is lastig om om te testen want waar haal je uberhaubt 60 Hz netspanning vandaan?
Heel snel met een lichtknopje aan en uit schakelen? :D
Ik heb op m'n werk een vermogensgenerator staan (3 fase tot 4kW) waarbij de frequentie te regelen is van 10-400Hz. Hiermee kan je dus 230Vac/60Hz opwekken. Hij is alleen iets te zwaar om even mee naar huis te nemen :lol:

Marc

EdJ
12 oktober 2004, 21:05
Bronze,zou je a.u.b.wat verder in kunnen gaan op het door jou geopperde en/of het aan kunnen vullen met een voorbeeld.
Ik vind het bijster interessant wat je zegt en zou er graag iets meer over vernemen.
Bij voorbaat hartelijk dank!
Ed

matto
13 oktober 2004, 00:11
Ik heb wel eens gehoord dat als je b.v een naaimachine motor voor 50 hz op 60 hz laat draaien deze na verloop van tijd defect raakt (verhaal van een emigrant naar Canada) of hebben ze in Canada ook een lagere spanning dan hier?

Dirtypool
13 oktober 2004, 15:46
HaTim, ik sprak de begeleidingsgitarist van Nuno Mindelis dit weekend en die zei dat ze hier in Europa gewoon van plaatselijke versterkers gebruikmaken omdat ze hun eigen versterkers met apparaatje ertussen toch anders vinden klinken.

DAT vroeg jij toch...een paar weken terug? :-D

Heb je m nog steeds of inmiddels ingeruild?

Grtz Richard

Mr.Jay
13 oktober 2004, 16:56
HaTim, ik sprak de begeleidingsgitarist van Nuno Mindelis dit weekend en die zei dat ze hier in Europa gewoon van plaatselijke versterkers gebruikmaken omdat ze hun eigen versterkers met apparaatje ertussen toch anders vinden klinken.
Grtz Richard

Nu wordt het toch eens tijd dat ik met mijn SuperReverb in het vliegtuig stap naar de states en es luisteren hoe ie dáár klinkt zónder apparaatje ertussen.

JaY

Al
14 oktober 2004, 03:11
Nu wordt het toch eens tijd dat ik met mijn SuperReverb in het vliegtuig stap naar de states en es luisteren hoe ie dáár klinkt zónder apparaatje ertussen. JaY

Met slechte filtercaps is er in ieder geval wel een duidelijk verschil.

Al

Mr.Jay
14 oktober 2004, 09:44
Nu wordt het toch eens tijd dat ik met mijn SuperReverb in het vliegtuig stap naar de states en es luisteren hoe ie dáár klinkt zónder apparaatje ertussen. JaY

Met slechte filtercaps is er in ieder geval wel een duidelijk verschil.

Al

Moet ik die dan ook maar es vervangen...... :wink:
JaY

HaTim
14 oktober 2004, 14:13
DAT vroeg jij toch...een paar weken terug?

Heb je m nog steeds of inmiddels ingeruild?

Ja, ik gebruik de versterker nog steeds plus de omvormer. Ik heb wel de ruststroom door de buizen verhoogd. Dat is misschien mede een verklaring dat 120V versterkers na omvormng toch minder klinken, de bias moet nl. woren aangepast.
Overigens speelt bij mij de 117V/60Hz t.o.v.230V/50Hz niet meer zo. De versterker viel wat tegen (dun in het hoog). Maar de bouwer heeft me gemaild dat bij mijn combo het cabinet zich nog in een experimentele fase bevond en eigenlijk niet goed was. Dus over enige weken wordt het vernieuwde cabinet gestuurd en dat zou dat probleem moeten oplossen.
Overigens op het podium, als de 4x 6V6 buizen gaan werken, begin de versterker prachtig te leven en ben ik even niet zo bezig met de 117V/60Hz t.o.v.230V/50Hz kwestie.

SteavisSmokin
15 oktober 2004, 01:50
tim, effe zomaar een gek idee hoor, maar kan het niet zijn dat 1 van de buisjes niet helemaal oke meer is door de reis van USA naar NL en dat daardoor het mid hoog niet mooi is?